Nergens heeft hema gezegd dat alle kleding straks door elkaar hangt. Allemaal aannames die mensen doen. Ze hebben wat gezegd over het labelen...en dat de afdeling niet meer meisjes of jongens heet maar 'kids'.
Ik vind het echt belachelijk. Je bent een jongen of een meisje, punt uit. Dat je als jongen in een meisjes shirt wil lopen, dikke prima. Maar feit blijft dat er 2 sekse zijn, niet meer en niet minder. Het is aan de ouders om uit te dragen dat het geen bal uit maakt waar je in loopt, niet aan de winkels...
Het is aan een winkel om uit te dragen wat ze willen uitdragen. Als zij geen jongens/meisjes labels willen, is dat dus omdat zij dat belangrijk vinden. Ik begrijp echt niet wat daar belachelijk aan is. Overigens interesseert mij het geen fluit welk label er aan hangt, maar ben ik heel blij met het feit dat ze de stereotyperende printjes wat meer door elkaar gaan gooien. Want die hartjes en strikjes komen mijn neus uit op de 'meisjesafdeling'.
Bekijk bijlage 543969 Helemaal prima toch, die genderneutrale kleding? Brengt me weer helemaal terug naar communistisch China. Mooie tijden waren dat. Lekker allemaal eenheidsworst, mannen en vrouwen allemaal gelijke plichten en plichten en o wee als je je kop boven het maaiveld uit durfde te steken. Echt iets om naar terug te verlangen inderdaad....
Klopt hoor, alleen dat hele genderneutraal ben ik zelf gewoon niet zo van. Draag lekker waar je,je fijn in voelt. Maar een tutu is doorgaans niet voor jongens (om maar wat te noemen) en ik durf te wedden dat meerendeel ook niet met een barbiepop op kraamvisite bij een jongen aan komt zetten. Wat niet betekent dat ze dat niet aan kunnen trekken of mee kunnen spelen, maar ik vind dat hele genderneutraal een beetje door slaan...
Waarom is het zo erg om op een tutu dan het label 'kind' te plakken ipv 'meisje'? Want daar gaat het om. Niet om tutu's uit de schappen halen ofzo.
Ik vind een tutu voor een meisje. Niet voor een jongen. Ik durf eerlijk toe te geven dat ik echt wel even zou moeten slikken als mijn zoontje ineens een tutu aan zou willen.
Maar dat is juist wat we nu hebben gecreeerd die eenheidsworst. ik zie op ons schoolplein alleen maar meisjes met lange blonde haren in zoetsappige roze jurkjes (ongeveer als jouw foto maar dan andere kleuren ) Door genderneutrale kleding komt er juist ruimte voor meer diversiteit! Mijn zoons dragen ook graag fleurige kleding met diertjes erop. De meeste merken bieden alleen sombere kleuren met skylines van steden enzo... het is iedere keer weer een zoektocht naar de winkel met een leuke neushoorntrui in de collectie.
Dit betwijfelt ook niemand. Het enige wat ze willen veranderen is dat die jongen dan niet hoeft rond te lopen in een 'meisjes shirt' waarop met koeienletters LIEF MEISJE oid staat. Meer gaat er niet veranderen.
Ik zag op facebook een opmerking van iemand voorbij komen: "niks nieuws aan, de ANWB heeft genderneutraliteit tien jaar geleden al ingevoerd." Zoek voor je plezier maar even de fb pagina 'anwb stelletjes' op
Maar dan heb ook jij het artikel dus niet gelezen... het label 'jongen' en 'meisje' gaat eraf, de kleding wordt niet allemaal beige en vormloos ofzo. Dus dat plaatje is totaal niet relevant.
Maar wat is er mis met de opdruk 'lief meisje?' Als ze dat soort opdrukken gaan weren verandert er dus meer dan alleen maar dat labeltje in de nek. Wat een betutteling. Als mijn dochter persé een jongensshirt aan wil trekken moet ze dat zelf weten. Dan ga ik dat echt niet alleen maar bij de Hema kopen omdat er daar 'kids' in het labeltje staat.
http://nieuwspaal.nl/hema-komt-met-genderneutrale-rookworst/ Voor de liefhebber: nu ook de genderneutrale rookworst van de Hema.
Bij bijv. Zara en H&M staat er ook gewoon 'kids' op het label, i.p.v. 'jongen' of 'meisje', zoals voorheen bij Hema was. Dus prima! Overigens bestaat 80% van de kledingkast van mijn dochter uit kleding van de 'jongens' afdeling. Ze is dol op dino's, Cars, Mario, etc. Dat blije koppie als ze dan zo'n shirt aan heeft, heerlijk!
Gewoon lezen wat er staat, de labels 'jongen' of 'meisje' gaan er uit, de afdeling gaat 'kids' heten en er komt wat meer variatie in het assortiment, dus niet alleen roze hartjes en zoete plaatjes op meisjeskleding en alleen donkere kleuren en stoere plaatjes of teksten bij de jongens. Ze doen maar. Dat jongens- en meisjeskleding exact hetzelfde wordt, de rokjes weggaan en er één soort onderbroek komt staat nergens. Ophef om niets lijkt me.
Bij welke Zara koop jij dan? Want dit is en nieuw shirt en daar staat gewoon girls in, net als de rest van hun kinderkleding in mijn kast....
Oh? Misschien alleen bij kleine maatjes dan? Hier een shirt (maat 122) van Zara liggen en daar staat het niet in. (En kan me ook niet herinneren dat ik het ooit in hun labels heb zien staan. Maar heb er dan ook nooit echt goed op gelet. Tot nu... )