Nee dat had ik allang gezien. Dat is ook het punt niet. Maar nu de hema dat als statement uitdraagt en dus zoals je leest de afdelingen gaan veranderen naar kinderafdeling waar alle broeken (jongens en meisjes) bij elkaar liggen wordt het knap vervelend.
Klopt. Veel zal er echt niet meer veranderen dus. Ze heb en hier in de nieuwe Hema ook van die tafels staan met meisjes en jongenskleding door elkaar erop. Dat verschil is nog steeds heel goed te zien hoor. Echt geen probleem.
3 jaar geleden toen ik begon met kinderkleding kopen bij de Hema was dit al het geval. Ik heb er enkele tussen zitten in die jaren die wel een gekleurd label hebben. Verder bewaar ik de spijkerbroeken ook gewoon voor als wij nog een kindje zouden krijgen. Jongen of meisje maakt niks uit.
Uiteindelijk heb ik ook wel wat "genderneutraals" gevonden natuurlijk. Maar in de eerste 2 winkels waar ik kwam hadden ze twee versies: één typisch jongens, en één typisch meisjes en verder niks. Misschien had ik met die twee winkels dan net pech, dat kan. En is mijn beeld daardoor wat verstoord. Maar voor mijn gevoel moest ik hard zoeken naar iets algemeens.
Ik koop zelden kinderkleding bij de hema maar begrijp het punt van tuc wel. Vind het ook allemaal wat overdreven, hoop dat het straks meevalt met het zoeken naar de juiste broeken
ik snap niet waarom het na al die jaren veranderd moet worden en mijn dochter vind bv paw patrol leuk dan interesseert mij dat echt geen reet dat ik dat dan op een jongensafdeling in de speelgoed winkel moet zijn...
Idd, eerst kijken, dan zeiken. Sommige mensen houden zich zo vast aan tradities... En dan al problemen maken die er helemaal niet (hoeven) te zijn.
Slimme PR stunt van de Hema. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat er niet iets minder roze en mierzoete designs in de collectie zullen komen, maar alleen de geslachtsaanduiding verdwijnt.
Jongens en meisjes broeken zijn qua vorm en model totaal anders. Of je bedoeld dat het jou niks uitmaakt of een jongen met een meisjesmodel loopt of andersom, dat kan natuurlijk. Maar als je bedoeld dat er geen verschil in zit dan klopt dat echt niet.
Misschien is het daar ooit wel begonnen cq. misgegaan: dat iemand heeft bedacht dat 'de mens' te labelen valt (en dat anderen dat hebben gekopieerd), in hokjes zoals jongens/meisjes (en legio andere hokjes zoals bijv. homo/hetero, zwart/blank, "autist"/"gewoon" (expres beiden tussen aanhalingstekens, want je bént geen autist, je hébt autisme (of niet), en sja.. 'gewoon'.. wat is dat eigenlijk? Want dat is ook maar een relatief begrip) etc.)
Dat heb ik ook eens gehad. Maar ik kan de broeken niet passen voor het kopen, dus ik keek naar de pasvorm. Leek prima te passen bij zijn figuur. En achteraf bleek het een meisjesbroek. Was een simpele donkergrijze broek. Ik vind het niet erg hoor. Hij staat prachtig en zit lekker zegt hij. Daar gaat het toch om? Zie foto.
Gek genoeg hangt dat (houthakkershemd) al lang en breed in de winkels voor vrouwen, maar rokjes/jurkjes bij de mannenafdeling/-winkels heb ik daarentegen nog nooit gezien (niet in de doorsnee NL'se kledingwinkel althans). Bergschoenen voor vrouwen zijn ook prima te koop.
Ligt denk ik meer aan persoonlijke smaak. Ik vind 'jongens' spijkerbroeken wel vaak kunnen bij een (jong) meisje omdat ik skaters stijl leuk vind. Baggy broeken met een wat strakker shirtje erop. Hier hadden wij al jaren een unisex broekenrek en ik moet bekennen dat ik echt geen verschil zie. Maar wij zitten nu nog in de luiermaten. Wellicht dat ik er over een paar jaar anders over denk.
Uhm nee hoor, ligt aan de bouw van het kind. Hier zullen meidenbroeken toch echt niet passen omdat ze echt wel een andere pasvorm hebben.
Doet me denken aan van die 50+ stellen (vaak op de fiets) met beiden hetzelfde, felgekleurde windjack aan. Ik roep dan altijd; ah, alweer twee voor de prijs van één
En toch koop ik m'n houthakkershemden (mijn favoriete kledingstuk) op de mannenafdeling. Bij de Primark heb je vaak aanbiedingen bij die mannen blousen, 3 euro per stuk... Terwijl op de vrouwenafdeling zijn ze op z'n minst 15-20 euro. En de stof en knopen e.d. zijn duidelijk van slechtere kwaliteit. Raar toch? Bovendien vind ik die pasvorm van vrouwelijke houthakkershemden vreselijk. Dus ik kruip elke keer de mannenafdeling op onder het mom van 'mijn vriend heeft nieuwe nodig'. Maar toen ik ze een keer moest passen, was het meisje bij de pashokjes heel erg verbaasd. "Wil JIJ ze passen, echt waar?!" Ja. Laat me nou lekker. Ik heb absoluut geen boezem en hoef dus ook niks te accentueren ofzo. Gewoon lekker skinny jeans met oversized blouzen. Mánnen blouzen wel te verstaan. Van mij mogen die labels er dus ook uit
Nu we het er toch over hebben: kunnen de labels kids/mannen/vrouwen er niet helemaal uit? Ik heb schoenmaat 35/36. Op het randje van de kindermaten dus. Voelt ook altijd fijn om naar de kindermaten te vragen en die verkopers verbaasd te zien kijken. De laatste keer spande de kroon: ik wilde een paar simpele Nikes kopen. Kindermaat dus. Kom ik bij de kassa, zegt die verkoper: "uhm heeft u door dat dit een kindermaat is?" Ik bevestig dat. Vraagt hij of ik de schoenen dan wel gepast heb. Ja natuurlijk heb ik die gepast, anders koop ik ze niet. Zegt hij: "ja, want deze schoenen zijn speciaal voor kinderen gemaakt. Met zolen die afgestemd zijn op voeten die nog moeten groeien." En hij maakt ook geen aanstalten om de doos te scannen. Ik werd een beetje verontwaardigd, want kan ik dan niet eens de meest normale Nikes kopen? Als ik ze pas en ze zitten goed, dan is dat toch prima? Uiteindelijk heeft die man ze wel aan me verkocht, wel met een hoop schouderophalen... Op dat moment voelde ik me precies het meisje die graag stoer ondergoed wil zonder er op aan gekeken te worden