onze zoon zou adhd hebben en ook een lichte vorm van ASS. nu is zijn gedrag de laatste tijd echt opvallend drukker en zenuwachtiger dan anders. Daarstraks bv is hij uit de sporttraining gehaald omdat hij na verschillende verwittigingen maar niet kon stoppen met onnozel doen / zijn trui omhoog trekken en dat was heel storend voor de anderen. In de klas kan hij ook erg storend zijn door te roepen/van zijn stoel te komen / juf te onderbreken / geluiden te maken. Hij neemt sinds kort rilatine maar zeker 's avonds bij die trainingen lijkt het alleen erger te worden. daarom mijn vraag: hoe zijn jullie kinderen met ADHD? is dit herkenbaar gedrag of moeten we her ergens anders gaan zoeken? en vooral: wat moeten we er aan doen?? Ik zag het daarstraks toen ik dat hoorde weer echt even niet meer zitten. Hoe reageer je erop als ouder? Moeten we onze zoon laten stoppen met teamsporten?
Hoi, Onze zoon heeft ook ass/adhd ik herken veel in je verhaal in onze zoon. Wij krijgen thuisbegleiding van het ggz hoe we met hem moeten omgaan. Onze zoon gaat ook naar een speciale school bij ons in de buurt. Wat bij ons echt super veel hielp was een picto bord. Hier kan je het verloop van zn dag opzetten, dat vind onze zoon heel fijn, hij is hierdoor ook rustiger geworden. Onze zoon heeft ook medicatie alleen heeft hij clonindine drie tabl op een dag. Maar ik moet zeggen wij hebben nog vaak genoeg dat hij hier gewoon doorheen gaat hoor....bv in een winkel ofzo... Maar wat ik gewoon heel fijn vind is de thuisbegleiding van het GGZ! groetjes charlie
Geen moeder van een kind met ADHD/ASS, maar wel werkzaam met dit soort kinderen. Vaak is het 'moeilijke' gedrag dat kinderen laten zien een schreeuw om hulp. Ze kunnen het niet altijd goed aangeven, maar mijn ervaring is dat kinderen met deze problematiek vaak overvraagd worden... Veel sterkte en ms is hulp, zoals thuisbegeleiding, wel een idee...
Hoeveel ritalin krijgt hij en op welke tijdstippen? Kan het zijn dat wanneer hij de training krijgt de medicatie al is uitgewerkt?
hoi! hier een kindje van 3 1/2 dat heel heel druk is. Wie weet adhd, maar die diagnose geven ze volgens mij nu nog niet. Ik ben er inmiddels wel achter dat hij vaak druk gaat doen uit frustratie en baat heeft bij positieve omgang. Als je continue negatief reageert op gedrag, lokt dat negatief gedrag uit. Geen idee of dit nu gebeurd is natuurlijk. Ikzelf heb add. Een vorm van adhd dus. Mijn ervaring met ritalin is dat je een flinke rebound kunt hebben als het uitgewerkt is. Uit mijn hoofd werkt ritalin 4 uur ongeveer. Het drukke gedrag is in rebound bij mij veel erger als dat je geen medicatie gebruikt. Het kan zijn dat je zoon dus veel drukker is doordat zijn medicijnen uitgewerkt zijn. Dat is ook zielig voor hem, want dan weet ie zelf waarschijnlijk ook niet hoe ie het heeft. Er bestaat ook concerta. Dit werkt langer en wordt geleidelijker afgegeven en het kan zijn dat dit beter werkt bij hem en er zijn nog andere medicijnen. Ik zou even overleggen met de arts over de medicatie en in de gaten houden hoe ze op school met zijn gedrag om gaan.
hallo hij krijgt nu 1.5 pilletje rilatine per dag. een heel 's morgens en een half 's middags. Dat van 's middags werkt niet echt goed meer. Ik vind dat zijn gedrag steeds vreemder en afwijkender wordt met het ouder worden. vroeger was er het vele praten, vragen meerdere keren stellen, domme vragen stellen (bv is de lucht blauw als het regende), en bepaalde dingen die hij moeilijk kon lossen (bv angst voor vergif). hij was toen ook zenuwachtig maar het was nog doenbaar, ook op school was het nog binnen de grenzen. In het eerste leerjaar viel op dat hij de juf enorm begon te claimen. Bijv. als ze tegen een ander kind zei dat het flink was "en ik dan juf???" - hij kwam er altijd tussen en vroeg ook te pas en te onpas aandacht en bevestiging. Storend natuurlijk. Thuis ging het toen nog; pas half het 2e leerjaar vinder wij dat hij duidelijk moeilijker begint te worden . Het begint ook harder op vallen omdat bepaald gedrag voor een kind van 7-8 jaar niet meer acceptabel is, voor een kleuter nog wel... Wat op dit moment het meest opvalt , zeker wanneer de medicatie is uitgewerkt: - hij weet nu helemaal geen blijf meer met zijn lichaam. Als we bv ergens heen gaan beginnen springen als een kikker, armen zwaaien, benen zwieren en - dat vind ik het ergst - vreemde geluiden maken zoals blébléblé hihihi enzo. - babygeluidjes - "miepen" noem ik dat - te pas en te onpas met volle overgave komen knuffelen ook al past het op dat moment helemaal niet - als iets hem niet aan staat of hij is boos dan gaat hij gewoon op de grond zitten/ hangen ... (ook in een restaurant !!) - lijkt jong voor zijn leeftijd - luistert slecht Hij heeft helemaal geen besef van wat "hoort" . Hij is heel taalvaardig, maar begrijpt niet van alle woorden de juiste betekenis hebben we gemerkt. Ik weet niet goed meer wat ik er van moet denken. Ik heb nog nooit een kind zo zien doen ... ofwel mijden die ouders openbare plaatsen Hij is aan de andere kant wel erg sociaal voelend vinden wij, ziet het ook meteen als ik bv verdrietig ben en begrijpt erg veel. Bv toen zus geboren was vond hij het heel begrijpelijk dat ik haar eten moest geven en dan geen tijd had voor hem. Hij kan goed om met tegenslagen, veranderingen. om die redenen zie ik het autisme niet in hem ... ik heb al veel gelezen maar ik zie het gewoon niet. maar ADHD ? kan dit gedrag ook bij ADHD voorkomen? of zou er toch iets anders kunnen zijn? Ik heb het echt nog bij niemand gezien. intussen begint het gedrag van onze kinderen heel zwaar op ons gezin te wegen ( dochter is ook erg moeilijk).
Via welke route hebben jullie de diagnose gekregen? Krijgen jullie nog begeleiding voor zijn medicatie? Ik zou dit punt vooral daar een keer bespreken. Wellicht kunnen zij een andere vorm van hulp aanbieden of kan de dosis medicatie worden aangepast. Hij is immers groter en zwaarder geworden dus wellicht is het niet voldoende genoeg. Ik wil je heel veel sterkte wensen.
hallo , via het revalidatiecentrum , multidisciplinair. we zijn pas dit jaar in sept met medicatie gestart, en meer mag hij niet nemen. wou vooral eens van jullie horen of de gedragingen die ik opnoem ook onder ADHD kunnen vallen. In het reva blijven ze aan hun autisme vast houden maar wij vinden al van het begin dat dit niet lijkt te kloppen.
Ik heb nu pas je tweede stukje gelezen. In jouw eerste stukje herkende ik voornamelijk mijn man die adhd heeft maar in jouw tweede stukje herken ik een jongen uit de klas van mijn zoon en het zoontje van mijn vriendin die beiden een vorm van autisme hebben. Vooral het springen, fladderen, jonger lijken dan kalender leeftijd en geluidjes maken.
en zijn die dan wel sociaal voelend? want dat is toch een va de belangrijkste kenmerken van autisme, het zich moeilijk kunnen inleven in anderen, taal letterlijk nemen , moeilijk om kunnen met veranderingen ... heeft hij allemaal niet.
Hmm kan het niet zijn dat zijn ASS het gedrag versterkt op de momenten waar hij last van heeft? En daar kan dan volgens mij ritalin moeilijk tegenop. Hier geen ADHD en ASS dus het is een beetje gissen maar moest er aan denken imdat onze dochter wel extreem prikkelgevoelig is. En juist als ze overprikkelt wordt zich als een kleine ADHDer gedraagt. Kan me dus zo voorstellen dat ASS datzelfde versterkende effect heeft op ADHD.
In jouw woorden zit het antwoord. Wellicht zie je het heus bij andere kinderen, maar het raakt je minder omdat het niet eigen is. Zou dat kunnen? Je zoon komt op mij trouwens eerder hooggevoelig en rechtvaardig over, dan iets anders. Bovendien voelt het voor mij alsof het ook deels aan jou is om hiermee aan de slag te gaan. Het raakt je op zo'n negatieve manier dat er deels in jou iets wordt getriggerd door het gedrag van je zoon. Snap je wat ik bedoel? Hij lijkt niet 100% eigenaar van het probleem, om het zo maar te zeggen. Volg je gevoel!!! Jij weet het. En hij.
Ik zou eens informeren naar andere medicatie. Jullie hebben nu een soort die uitwerkt en een half pilletje dekt dus de lading niet op de middag. Je zou ook voor concerta kunnen gaan dat is een medicijn wat langdurig werkt en waarbij je minder last hebt van de uitwerking. Adhd en autisme heb je natuurlijk in allerlei gradaties. Dus het kan best zijn dat hij wat autistisch is op bepaalde gebieden maar niet alle kenmerken heeft..... Lastig blijft het. Wat zagen zij dan als kenmerken van autisme in hem?