Dag dames, Een vriendin van mijn vriend zijn kant is pas bevallen. Ik vind het een super schattig kindje, maar... Nu ik enkele uiterlijke kenmerken goed het bekeken begint mij het gevoel te bekruipen dat dit kindje misschien wel eens het syndroom van down kan hebben. Dit zijn enkele foto's (geknipt voor de privacy!). Hopelijk kunnen jullie er wat mee. Voor mama's waarvan de kindjes dit ook hebben, waar herkenden jullie het aan? Bedankt alvast!
Kan het zo moeilijk beoordelen. Bij mijn kindje herkende ik het toen hij zijn oogjes voor het eerst open deed. Verder aan een dikker niet zo elegant nekje. En aan wat platter gezichtje. Verder kan je het misschien zien aan de handlijn . Die is vaak een rechte lijn van links naar rechts over de hand. Mijn zoontje heeft dat aaneen hand. Soms zijn de oortjes anders. De bovenkant is dan naar beneden gevouwen. Kortere vingertjes. Een sandaalteen ( grote teen die wat meer tussenruimte heeft). Grote tong. Slappe spiertonus. Wees voorzichtig met je vermoeden te uiten. Aan een baby is het soms lastig te zien. De kinderarts had het bij ons kindje niet gezien ineerste instantie.
Komt het ook vooral door de oogjes dat je dit denkt? Ons dochtertje had namelijk de eerste dagen dat ze vocht vasthield. En dit was vooral te zien aan haar oogjes.. die zagen er ong. net zo uit als op de foto. Toen het vocht na een week weg was getrokken zag het er heel anders uit! Weet natuurlijk niet hoe oud het kindje nu is? En of het er nog zo uit ziet? Maar sommige kinderen kunnen dit hebben van een zware bevalling. Verder is het moeilijk te zien aan de foto's.
Idd, door de oogjes dachten wij hier voornamelijk aan. Maar kan inderdaad wel vocht zijn. Was uiteindelijk ook een zware bevalling die is uitgedraaid in een spoedkeizersnede omdat de hartslag constant wegviel. Heb het kleintje sindsdien niet meer gezien dus kan goed veranderd zijn!
Aan snoetje zie ik niets bijzonders. De oogjes zijn wat dik. Maar ik denk ook aan vocht. bij een vriendin dacht ik ook, het lijkt wel een mongooltje (fout woord ik weet het) Een week later hoorde ik dat het meisje onderzocht werd omdat zij het blijkbaar ook dacht. Gelukkig was het niet zo en is ze een gezond en mooi!! Meisje van 6 jaar.
pas op met dit soort dingen roepen inderdaad. Een collega van mij kreeg een zoon die mogelijk enkele kenmerken van down had. (kleine oortjes, tong vaak naar buiten, en nog een paar kenmerken.) De verpleegkundige viel het op na de geboorte en er zijn wel 3 artsen bij geweest die allemaal twijfelden. Mijn collega en zijn vrouw werden er heel onzeker van natuurlijk en gingen ineens op alles letten. Uiteindelijk werd hen aangeboden om een bepaald onderzoek te doen (ik weet niet meer welk soort onderzoek werd aangeboden) maar uiteindelijk hebben ze daarvan afgezien. En nu, na 8 maanden blijkt er helemaal niets aan de hand. Kind heeft geen afwijkende uiterlijke kenmerken meer en er is geen twijfel meer mogelijk; het is gewoon gezond. Alle stress voor niets.
mijn oudste zag er ook uit alsof ze dit had maar kwam puur door de zware bevalling. vriendin van mij zei dit ook nog nadat ik vertelde even te hebben getwijfeld. maar ze was helemaal nagekeken door de kinderarts dus met die gedachte ben ik er ook niet meer over begonnen. en het trok uiteindelijk allemaal recht.
Oei... moeilijk en gevaarlijk terrein. Verloskundigen en kraamhulpen hebben hier veel meer zicht op dan jij (tenminste als je een leek bent). Ik zou proberen er geen oog voor te hebben en vooral geen mening over te vormen.
Ik heb dat een aantal jaar terug gehad bij een baby, zag er echt een beetje uit alsof ze down syndroom had. Maar dat is helemaal weggetrokken en ze heeft het dus helemaal niet.