Mijn zoon kan sinds vrijdag los lopen. En hij gaat ook van uit zitpositie zelf staan. Nu heb ik ergens eens gelezen of op tv gezien. Dat je dan kan beginnen met zindelijkheidstraining of moet je echt wachten tot hij het zelf aan geeft.
Je kan het altijd proberen natuurlijk, sommige kinderen zijn er op die leeftijd al helemaal klaar voor. Maar veel andere nog niet, dus verwacht niet gegarandeerd succes. Verder vind ik zindelijkheids"training" altijd een moeilijk woord, zeker op die leeftijd. Nu is het eerst nog een zindelijkheidsbewustwordingsproces ofzo Laat zien wat jij doet op de wc, leen biebboeken over potjes en peuters op de wc, laat hem in zn blote billen lopen (goeie tijd van het jaar nu) zodat ie de connectie leert maken tussen wat ie voelt (volle blaas, daarna "leeglopen") en wat er gebeurt. En dan merk je vanzelf wel wanneer hij er klaar voor is.
Hier 16 maanden en we zijn al een maand of wat ermee bezig. Ik heb een leuk boek 'zindelijk maken is kinderspel' van Debby Mendelsohn. We zijn gewoon spelenderwijs begonnen. Op 1 rustig moment per dag even lekker zitten en dan lezen, puzzelen, rozijntjes eten e.d. Ze bleef al snel een kwartier zitten. Toen na elke maaltijd. Nu gaat ze i.p. na elke maaltijd en voor het slapen gaan (dan kleed ik haar om op het potje) en als ze geslapen heeft en ze nog een (vrij) droge luier heeft. Verwacht geen wonderen. Hier plast ze dagen niet op het potje, dan een keer wel en eergister voor het eerst 2 x op een dag Gister weer helemaal niet. Ze gaat er nu ook vaker zelf naar toe.
Ik zou er niet te vroeg mee beginnen en vooral kijken naar wat je zoontje zelf aangeeft. Nu het lekkerder weer wordt zou je hem inderdaad in z'n blote billen kunnen laten rond lopen en kijken wat hij doet. Lukt het niet, probeer het dan een paar weken later weer. Een kindje onder de 1,5 jaar is lichamelijk nog niet in staat om echt zindelijk te worden. De zenuwbanen van de blaas en de darmen zijn nog niet voldoende ontwikkeld om signalen door te geven aan de hersenen.
@sandana: is het niet gewoon toevallig dat ze af en toe wat op het potje doet? Ik denk dat als ik mijn dochter van 7 maanden 4x per dag op een potje zet er ook best af en toe wat ingaat. Het is natuurlijk wel fijn dat ze nu al zo vertrouwd is met het potje, maar zoals Sterre zegt: met 16 maanden doen ze nog niks bewust. Dat begint met 18-20 maanden pas.
Ja juist. Het is ook niet lullig bedoeld maar op die manier krijg je een patroontje in iets maar echt zindelijk wil ik het dan nog niet noemen.
bedankt voor de tips ik ga even een paar boeken halen. En eerst even kijken of hij het zelf aan geeft als hij moet plassen.
Ik deel de ervaring van Sandana. Heb hetzelfde boek en ik geloof er wel in dat je kindje best op jongere leeftijd zindelijk kan worden. We zetten ons zoontje op regelmatige tijden (na eetmomenten) op het potje en plast dan ook bijna altijd. Kan toeval zijn, maar dat geloof ik niet Er is van de week nog iemand geweest die hier een topic over geopend heeft. Wellicht heb je ook nog wat aan de tips die daar staan.
Ik heb het boek gekocht alleen hij wil er wel even met kleren er op zitten 2 minuten. Maar als we het zonder luier doen is het gillen. Heeft misschien nog iemand tips hoe we hem langer op het potje krijgen.
Mijn oudste was ook panisch bij het potje en de wc. Met hem heel rustig begonnen. Eerst gewoon met kleren erop en een feestje van maken (rozijnen eten, boekje lezen, liedje zingen). Later eens met luier en zonder broek. Daarna pas zonder luier. Zorg dat het leuk blijft. Rond de 2,5 wilde hij wel op de wc, maar niet op het potje. Ik had zelf het idee dat hij niet lekker zat met zijn billen. Dus dan maar op de wc. De jongste gaat nu wel rustig op de wc of potje, dus is niet zo panisch. Maar dat is ook echt gewoon even erop, even spelen en dan er weer af. Nog nooit een score gehad. Dat lijkt hij echt te bewaren voor de luier. Ook nooit ongelukjes bij het verschonen of in de douche. Anders kun je dat ook gebruiken om te laten zien dat er iets uit komt..
@ fafa Deels is het momenteel geluk inderdaad, maar ik weet zeker dat ze ook 3 x geplast heeft omdat ik het vroeg. Het was gewoon te toevallig. Ik vind het goed om met die bewustwording bezig te zijn. Vroeger waren ze veel eerder zindelijk dan nu, er waren genoeg kinderen met 18 maanden al zindelijk. Dus dan vraag ik mij echt af of het pas vanaf 18 maanden bewust is. Ik denk dat dit kindafhankelijk is en dat het dus ook eerder kan. Echt zindelijk vind ik een kind pas als het uit eigen initiatief op het potje/wc plast.
Maar sommigen zijn ook gewoon veel later.. Je hebt kinderen die nog heel klein zijn die inderdaad alle plasjes op het potje doen. Maar dan zetten de ouders ze er wel op de klok op. Zindelijk vind ik pas als ze zelf gaan, als ze de aandrang voelen. Niet als ze elk heel uur een keertje op commando plassen. Vraag me af of dat eigenlijk ook wel goed is voor de ontwikkeling van dat aandrang-gevoel?. Mijn oudste was 3,5. Maar toen wel direct goed zindelijk. De eerste 3 dagen nog eens een ongelukje, maar daarna echt zeldzaam. 3 maand later ook nachtzindelijk (wat een heel ander proces is, tot 6-7 jaar nog normaal)
Als ik had moeten beginnen toen onze dochter kon lopen en zelf kon gaan zitten en staan had ik met 8 maanden moeten beginnen? Onzin dus dat je dan zou moeten beginnen. Ik ben voor wachten tot ze het zelf aangeven omdat ze moeten leren om zelf aan te voelen wanneer ze moeten plassen en niet om op commando te plassen. Door ze op vaste tijden op het potje te zetten leren ze om op vaste tijden volgens jou schema te plassen en niet wanneer ze aandrang voelen. Terwijl dat juist wel is wat ze moeten leren. En dat kan goed gaan maar het kan ook helemaal fout gaan. Ik ben op die manier zindelijk gemaakt door mijn ouders en ik heb al mijn hele leven een probleem met plassen. Ik moet zeer regelmatig kleine plasjes en ondanks intensieve bekkenbodem training kan ik het niet langer dan maximaal 2 uur ophouden. Vaak zelfs is het nog minder lang en als ik thee heb gedronken moet ik daarna iedere 10 minuten. Direct resultaat van als kind te vaak op vaste tijden op het potje gezet en omdat het in de basis al fout is gegaan is het bijna niet meer te corrigeren. Ik raad zindelijk maken op jonge leeftijd op deze manier dus sterk af.
Oh en alle artsen en therepeuten vertellen me keer op keer dat bekkenbodem problemen zoals ik die heb vaak veroorzaakt worden door te vroege en te intensieve zindelijkheidstraining. Het beste is om gewoon de regie bij je kind te laten.