Nierscan DMSA + MAG3

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door helma85, 30 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. helma85

helma85 Bekend lid

3 dec 2013
    683
    43
    28
    #1 helma85, 30 nov 2015
    Laatst bewerkt: 30 nov 2015
    Hallo,

Bij de 20 weken echo bleek mn dochter een afwijking te hebben aan haar nieren. Toen ze geboren was, kreeg ze de volgend dag al een scan om te kijken wat er precies was. Ze blijkt een dubbel systeem te hebben bij haar rechter nier. Ook is die wat vergroot. Toen ze een maand oud was, kreeg ze een onderzoek met een katheter om de toestroom van blaas naar nieren te onderzoeken, of terwijl of er reflux was. Gelukkig is dat niet het geval!
    Maar toch moet ze onder de scan voor een DMSA en MAG3.
    Heeft hier iemand ervaring mee?
    Want k heb begrepen dat ze een uur onder de scan moet! Ze is nu 3 maanden oud.

2. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Hallo Helma85, ons zoontje heeft hetzelfde probleem, maar die heeft wel Reflux 4de graad. Inmiddels gebruiken we al ruim 1 jaar geen antibiotica meer, is hij volledig zindelijk en gaat het super (afkloppen). Nog nooit ontsteking gehad of i.d.

Ook hij had DMA en MAG scans toen hij ca. 3 maanden was. Volgens mij heeft het ca 45 minuten geduurd, hij werd "vastgezet" in een soort matras waar de lucht uitgezogen wordt. Die zorgt ervoor dat ze rustig blijven liggen. Mijn zoontje is toen in slaap gevallen en is pas wakker geworden nadat ze allang klaar waren :).

Succes

3. helma85

helma85 Bekend lid

3 dec 2013
    683
    43
    28
    aha, oke! Maar ze dienen toch ook radio actieve zooi toe toch?

4. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Ja, dat doen ze wel via een infuus. :(

5. helma85

helma85 Bekend lid

3 dec 2013
    683
    43
    28
    toen dar ingespoten was, hoelang duurde het voordat hij onder de scan mocht? Want ons is verteld dat er 4ur!! tussen moet zitten.
    Ook mag ze geen contact hebben 2 dagen met jonge kinderen.
    We gaan naar Gent toe.

Fijn te lezen dat het goed gaat met jullie zoon!!

6. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28

Nee, zo lang heeft het bij ons niet geduurd. en dat van geen contact, kan ik me ook niet herinneren. Wij zijn in Nijmegen geweest, misschien dat ze in Belgiƫ een andere protocol hebben.
    Maak je geen zorgen, op die leeftijd zijn ze zich nergens van bewust. Bij ons werden onderzoeken pas een probleem toen hij een jaar of 2 werd. katheter plaatsen was een drama :$

7. helma85

helma85 Bekend lid

3 dec 2013
    683
    43
    28
    dank je wel voor je antwoorden!!

Deel Deze Pagina