hoi, ik heb een vraagje. Ik heb drie miskramen gehad waarvan er bij de eerste en de derde keer hematomen rond het vruchtzakje zaten. Volgens mijn Vk was er niks aan te doen kon gewoon alles blijven doen ook sporten enz. De tweede miskraam was een leeg vruchtzakje en ik kan me niet herinneren toen we dat ondekte met 6 weken of daar hematomen om heen zaten op de echo. Nou is mijn vraag is er echt niks aan te doen en als ik weer zwanger ben moet ik dan niet eens een keer naar de gyn gestuurd worden mochten ze er weer zitten?
Hoi Daantjenvt, haematomen bij een miskraam duiden er vaak op dat de zwangerschap aan het loslaten is. Dus dan is het vaak een reactie op de miskraam. toch zien we geregeld haematomen naast een zwangerschap zitten die wel goed is. Het is zo goed doorbloed daarbinnen dat er heel gemakkelijk een vaatje kan knappen en een beetje lekken waardoor je die 'blauwe plek' in je baarmoeder krijgt. Vaak lossen die vanzelf op, soms verlies je er wat bloed door. Maar het is zo ver ik weet geen teken van een óórzaak van een structurele miskraam. Je kunt het zelf niet voorkomen helaas. Na 3 miskramen ben je bij de gynaecoloog sowieso welkom om eens verder te laten kijken, los van de haematomen. Groetjes Brigitte
Dus als ik het gied begrijp kan het al een teken zijnvan ee beginnende miskraam ook al klopt het hartje dan nog? Maar geen reden voor een eventuele volgende zwangerschap om naar de gynecoloogte gaan mochten die zwarte holtes er weer zitten?
Goedenavond, een hematoom kan een eerste teken zijn van een miskraam, maar het zien van een hematoom hoeft niet altijd te betekenen dat het in een miskraam eindigt. Het zien van een hematoom naast een intacte zwangerschap is geen reden om onder controle te gaan bij de gynaecoloog. Je hebt het recht, na het hebben van drie miskramen in de voorgeschiedenis, om extra onderzoek te laten doen naar de oorzaak van de miskramen. Afhankelijk van de oorzaak is er soms een behandeling mogelijk om de kans op een miskraam de volgende zwangerschap kleiner te maken. Indien jullie dit graag willen, kan de huisarts je doorverwijzen. Succes! Groetjes Monique