10 wk zwanger - baal van schildklierarts

Discussion in 'Zwangerschap' started by Buurvrouw31, Apr 16, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

Oct 4, 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Hallo allemaal

Na 4 jaar ellende ben ik eindelijk zwanger via ivf. Het is me zoveel waard dat deze zwangerschap goed gaat. Ik heb een trage schildklier (hashimoto ). Op de dag van vaststelling zwangerschap waren mijn schildklier waarden tsh 2.0 en ft4 14. Ik ben direct van 112.5 mcg verhoogd naar 150 mcg thyrax. Ik mocht van de internist pas na 6 weken weer prikken maar heb na 4 weken via mijn ha bloed geprikt. Dit was twee weken geleden. Tsh waar toen 1.5 en ft4 17. Ik twijfelde toen al of ik niet zou bij doseren omdat ik eigenlijk niet boven de 1 wil komen. Ha zei dat het perfect was maar die weten er toch nauwelijks iets van. Ik heb gewacht tot afgelopen dinsdag met bijdoseren want die dag moest ik voor de internist weer prikken en ben diezelfde dag nog 12.5mcg bij gaan slikken. Gister belafspraak internist en tsh bleek 2.1 en ft4 14. Ik baal als een stekker maar mijn internist deed er enorm luchtig over. Ik mag bij Gods gratie nu 25 mcg bij slikken en mag pas over 8 weken terug komen. Ik heb nu dus nog niet 1 x een echt goede tsh waarde gehad tijdens zwangerschap; 2, 1.5 en 2.1. Ik maak me nu toch zorgen of ik zo geen hogere kans heb dat het toch fout gaat. Heeft iemand ervaring? Daarbij : Hoe snel werkt zo'n verhoging van dosering Door op je kind?

2. Meris

Meris Fanatiek lid

Jun 14, 2008
    3,355
    1
    0
    Ik bleef ook lange tijd hoger zitten dan mijn gewenste 1 of lager. Hoewel ik het zelf goed merk dat mijn waardes te hoog zitten, zijn dit geen waardes die schadelijk zijn voor de kleine.
    Maar ik ben wel een dwarse donder die dan toch meer gaat slikken. Ik voel het zelf het beste aan en dit blijkt dan ook later uit mijn uitslagen.

Gelukkig heb ik iets meer thyrax gekregen om het mee uit te zingen tijdens de zwangerschap. Want wisselen naar een ander medicijn leek me nu niet verstandig. Gelukkig dacht de huisarts daar hetzelfde over.

3. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

Oct 4, 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Meris dank je voor je reactie. Ik lees in diverse artikelen dat tijdens de zwangerschap de tsh rond 1 moet blijven en bij voorkeur in ieder geval onder 1.5. Hoger voelt dan ook toch als iets dat niet goed is..
    Ik heb donderdagmiddag nog een echo gehad en die was prima. Groei ging goed, hartslag ook. Vraag me af of dat nog iets zegt, oftewel als je sk waarden te hoog zijn zie je dat dan terug in achterblijvende groei van je kind?
    Ik heb vlak voor mijn ivf een voorraad van een jaar thyrax gekregen en iemand op dit forum is zo lief geweest nog een aantal maanden thyrax voorraad aan me te geven. Gelukkig hoef jij ook niet over te stappen tijdens je zwangerschap

4. MoodyL

MoodyL Bekend lid

Feb 6, 2015
    504
    0
    0
    gent
    Ik heb in het begin van mijn zwangerschap tsh 4,7 (rond 9 weken) gehad. Ben toen ook volledig in paniek geschoten, maar de endicrinoloog zei dat het echt goed meeviel, dosis werd verhoogd naar 1,5 tablet van 0,75 mcg per dag. Volgend resultaat 4 weken later was het 1,7 en het is daar rond blijven hangen de hele zwangerschap,

Baby'tje ligt boven te slapen, dus het is goed gekomen :D

5. Meris

Meris Fanatiek lid

Jun 14, 2008
    3,355
    1
    0
    Ik ben van 0,125 naar 0,175 gegaan

6. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Deze zwangerschap duurde het ook langer voor ik goed was ingesteld. Bij zl 1x opgehoogd met 0,25mcg en toen was het meteen goed.

Nu 2x 0,25mcg opgehoogd, met dus ook 6wk er tussen, na 6wk weer geprikt en toen was tsh weer veel te laag. Dus weer 0,125mcg eraf.

Met 18 weken zwanger eindelijk een goede waarde.
    Maar Thyrax heeft een langere tijd nodig na ophoging om goed te werken, dus te snel prikken heeft niet zoveel zin.

Ik heb gelukkig ook nog een voorraadje liggen.

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    0,25 erbij lijkt me iig de juiste verhoging.
    Wat zijn de referentiewaardes van je ft4? Verschilt per lab namelijk.

Tijdens zwangerschap wordt er gestreefd naar een ft4 in het bovenste kwart vd referentiewaardes. Tsh 2 is geen ramp lijkt me, maar gelukkig mag je ophogen.
    Ft4(en ft3) passeert de placenta WEL, tsh passeert de placenta NIET. De baby pakt eerst wat hij nodig heeft en de rest is voor jou.

Levorthyroxine heeft een halfwaardetijd van 7dagen, dat betekent dat 1 pil ongeveer na 4 weken volledig verwerkt/uit je bloed is. Echter weet ik niet of de tsh achter de feiten aan hobbelt... Ik mocht iig iedere 4 weken prikken.

8. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

Apr 10, 2016
    866
    3
    0
    Ik weet mijn waardes niet zo uit hoofd meer

Maar heb bij 3 kids moeten slikken

En ook hoge dosis 0.175

Maar ze zeggen dat het schadelijk kan zijn voor de ontwikkeling van je kindje zoals ontwikkelingsachterstand
    Slecht leren etc

En hele slechte waardes een miskraam maar dat is dus als je niet onder behandeling staat

Mijn internist zei altijd liever te veel dan te weinig en nam me echt serieus hij heeft een poli dag voor zwangere vrouwen

9. Patriezz

Patriezz Lid

Mar 27, 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    De ophoging is met name voor de 1e 3 maanden belangrijk. Dan maakt het kind gebruik van de sk van de moeder. Hierna is er zelf 1 aangemaakt.
    Mijn internist/ endocrinoloog bepaalde in eerste instantie na 4 weken, hierna na 6-8 weken.
    Als je ophoogt dan duurt het 6 weken voordat de thyrax/ euthyrox zijn maximale effect heeft. Het streven is rond de 1, bij niet sk patiënten is dit rond de 4. Probeer het los te laten. De waardes zijn niet super slecht.

Share This Page