Hematoom, en nu?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vlinder2016, 18 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder2016

Vlinder2016 Niet meer actief

Hallo meiden,

Afgelopen vrijdag m'n 2de echo gehad (week ervoor 1ste echo omdat ik een bloeding had gehad) en op de 2de echo was ook nog een hematoom te zien.
    Ik werk als gastouder 3 dagen (van 10 uur per dag) en heb al op m'n werk verteld dat ik zwanger ben (omdat de bloeding begon op m'n werk en ik in paniek was)

Nu is het zo dat m'n werk me net belde en willen eigenlijk niet dat ik kom werken de cruciale weken... Maar goed, geen werk = geen geld & dit is ook niet het belangrijkste natuurlijk. Kleine is belangrijkste!

Ik moet de aankomende 2 weken werken en heb dan 4 kids waarvan 2 van 2 jaar & 2 van 4 en 6 jaar. Best pittig! Wat zouden jullie mij adviseren? Aankomende 2 weken vrij nemen? En dan vanaf 1 augustus heb ik er maar 1... Dus dat moet wel lukken. Toch?

2. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Lekker genieten van het leven en zien wat de toeko
    Tiel
    Meid dat is schrikken een hematoom.
    Mag ik vragen waar het hematoom zit en hoe groot hij is?
    Hoeveel bloedverlies heb je en voel je ook krampen?

3. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Tiel
    Ik heb helaas ervaring, lees mijn eigen topic (12 weken zwanger en nog steeds grote kans dat het mis gaat.) voor meer info.

4. Knuff

Knuff Actief lid

24 sep 2015
    157
    1
    16
    In principe kan een hematoom helemaal geen kwaad. Je hoeft er ook geen rust voor te nemen. Maar als het maar om twee weken gaat, zou ik voor je eigen gemoedsrust lekker vrij nemen!

5. Vlinder2016

Het zit links van vruchtzakje.
    En hij is 34mm bij 24mm groot (zo uit m'n hoofd)

Heb nu sinds 1 week geen bloedverlies meer. Had vorige week donderdag en vrijdag licht bloedverlies en vorige maandagavond na werk (allemaal de keren na werk of tijdens werk) bloedverlies met krampen. Helderrood met krampen. Voor het bloedverlies echo gehad, toen was het te zien & bij 2de echo was het iets groter...

6. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Tiel
    Aangezien het bij de tweede echo groter is zou ik je adviseren om toch rustig aan te doen.
    Het nadeel van een hematoom die bij de vruchtzak zit is dat wanneer deze wegvloeit het vruchtzakje kan meenemen. Bloed prikkelt namelijk de baarmoeder.
    Wat ik begreep van mijn gynaecoloog is dat het vaker voorkomt en meestal verdwijnt uit zichzelf doordat het lichaam het weer opneemt of doordat het wegvloeit.
    Doe vooral waar jij je goed bij voelt is dat rustig aandoen, doe dat dan.
    Wanneer je weer vloeit zou ik wel echt rustig aandoen en niet zwaar tillen, geen gemeenschap en rust nemen.

Dat een hematoom geen kwaad kan ben ik het absoluut niet mee eens. Dat is heel erg afhankelijk van de grootte, waar hij zit en hoe de baarmoeder reageert. Wanneer ik geen rust had genomen vanwege dat hematoom dan had mijn kleine er zeker weten niet meer gezeten.

Ik hoop voor jou dat het hematoom snel verdwijnt en jullie ukkepuk lekker blijft zitten.

7. Vlinder2016

Dank je wel schat!
    Hoeveel weken ben jij nu zwanger?

Mag je wel gewoon in bad op moment dat je niet bloed trouwens? Zoals nu?

8. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Tiel
    Ik ben nu 21 weken en heb af en aan gevloeid vanaf 6 weken tot aan gisteren. Hematoom is gelukkig nu eindelijk weg.

In bad gaan mag ip wel, behalve als je vloeit of gebroken vliezen hebt. Het kan zelfs helpen om je buik rustiger te krijgen wanneer je krampen hebt.

9. Vlinder2016

Jeetje joh! Zolang?
    Gisteren weer een echo gehad?

En nu? Komt het nu ook niet meer?

Heb jij wel gewerkt of ook niet?

10. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Tiel
    Bij de 20 weken echo zagen ze dat het stolsel weg was en dat er alleen nog wat kleine restjes onderin bij de uitgang zaten.

Ik zit al vanaf 6 weken thuis.
    Als ik maar iets deed dan begon ik te vloeien en werd het hematoom groter.
    Verloskundige had in 40 jaar tijd nog nooit zoiets meegemaakt en gynaecoloog wist ook niet wat te zeggen en verwachten. Was ook wel een uitzondering, meestal verdwijnt het hoor.

11. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Hier helaas wel fout gegaan ik zou het rustig aan doen als ik jou was.

12. Vlinder2016

Met hoeveel weken ging het bij jou fout?

13. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Hier ook een hematoom tussen de vliezen en baarmoederwand in. Bij 14 weken eerste bloeding gehad en dit heeft geduurd met op en af een dagje geen bloedverlies tot 19.5 week. Ben nu 20.2 weken zwanger. Ik moest gelijk stoppen met werken, niet meer tillen/bukken, niet in bad en geen gemeenschap meer.
    Bij de 20 weken echo is gister echter naast de laagliggende placenta die al gezien was bij 14 weken ook nog gezien dat de placenta bestaat uit een hoofd en een bijplacenta en dat er nog een bloedstolsel IN de vliezen zit bij het kindje in het vruchtwater dus. Dit had de echoscopiste zelf nog nooit eerder gezien. Heb over 2 weken weer controle bij de Gyneacoloog en met 32 weken in iede geval nog een medische echo in een academisch ziekenhuis waarmee ons Z-H samenwerkt. Dit om te kijken hoe het zit met de bijplacenta en waar dat bloedstolsel IN de vliezen nu vandaan komt...

Dat ik meteen zo rustig aan moest doen is denk ik door de ligging van het hematoom, de placenta, de harde buiken die ik steeds had en ook doordat ik mijn vorige zwangerschap vroegtijdige weeën had met 29 weken en mijn vliezen braken bij 31.5 weken. Het risico dat het dus opnieuw mis zal gaan was/is vrij groot. Kijk nu uit naar de 24 weken en hoop er nog heel veel weken bij te krijgen.

Ik zou dus als ik jou was willen adviseren om het heel serieus te nemen en echt rustig aan te doen. Een hematoom vroeg in de zwangerschap kan de vliezen week maken en/of weeën op gang brengen doordat de bloeding de baarmoeder prikkelt. Gelukkig gaat een hematoom door rust vaak wel weer weg, dit kan doordat je vloeit of doordat je lichaam het opneemt.. Sterkte en hopelijk is het hematoom snel weg en kun je 'echt' gaan genieten van je zwangerschap.

14. Vlinder2016

Dank je wel voor jullie ervaringen.

Sinds een week helemaal nergens meer last van, maar dit hoeft waarschijnlijk niets te zeggen, of wel?

15. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Ik had op en af bloedverlies. Nu al 6 dagen niks meer gehad. Hoop eigenlijk dat het hematoom nu helemaal weg is. Dit kan echter alleen op een echo gecontroleerd worden. Alleen hier dus weer een nieuw bloedstolsel, maar dit keer in de vliezen, ipv tussen de vliezen en de baarmoederwand. Sterkte En ik zou tot je zeker weet of het hematoom weg is rustig aan doen...

16. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Tiel
    Of het echt weg is is alleen te zien op een echo.
    Heb ook periodes gehad waarin ik niet vloeide en dan begon het opeens weer

Hoop voor jouw dat alles gewoon verdwenen is.

17. Vlinder2016

Volgende week vrijdag weer een echo. Tot die tijd blijf ik sowieso thuis!

18. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Tiel
    Goed zo en rustig aandoen.

19. Vlinder2016

Ja, beloofd! 😘