Hey Mayke, een bbz is inderdaad een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. En ik heb daar inderdaad een verhoogde kans op v.w. die vernauwde eileider. Wat vervelend dat je blijft bloeden Is het veel en heb je ook buikpijn? Wanneer heb je weer een echo?
Ik kreeg in de VS ook geen rust voorgeschreven, wel progesteron om m'n baarmoeder rustig te houden ( die bloedwaarde was ook heel laag bij mij), maar ik durfde zelf niet veel te doen, dus dan doe je vanzelf rustiger aan. Het scheelde dat we in het buitenland zaten voor het werk van m'n vriend. Ik hoefde dus niet te werken, ik had alleen de zorg voor ons zoontje ( toen 15 maanden...)
@ Sterre82: Wat fijn dat je dan toch gewoon spotaan zwanger bent geworden! Mooi hoor!! Wonderen bestaan dus wel! @ Surf: Precies wat je zegt.. Je gaat 't vanzelf rustig aan doen.. AL heb ik de afgelopen 2 weken gedacht o ik kan wel n dagje ff hier naartoe of dit even doen... Maar ik ben goed terug gefloten.. Ik heb een echo gehad en de baby doet het GOED!! Alleen (komt t weer hoor)!! Hematoom is nu 6,6 bij 5,5.... ! Meer rust dus.. Heb mijn werk gebeld dat ik de komende weken niet kom en ik ga vanaf nu daadwerkelijk zoveel mogelijk plat.. Afgelopen 2 weken af en toe toch n dagje weg of ff dit of dat doen.. Ik zie nu wel wat ervan komt. Ze zei zelfs dat de kans op een miskraam nu groter is door de hematoom (1 flinke bloeding en t kindje gaat mee...) dan doordat het vruchtje niet goed aangelegd zou zijn. Het vruchtje groeit goed vlgs curve.. De hematoom zit nu bij de baarmoeder mond.. Vandaar meer bloedingen wss.. Pfff.. bang bang bang.. O ja ben nu op precies 10 weken neer gezet 2 maart uitgerekend.. Maar ik ga ervoor met positieve hoop, veel rust en duimen..... Hij/zij zal ons nu toch niet meer verlaten na dit alles?! Vandaag gaan we een dagje/nachtje even weg.. Even ertussen uit Fijn weekend
hier ook een hematoom.... heb woensdag echo gehad ivm bruinverlies,.. en zat een grote hematoom achter het vruchtje... (ongunstig begrijp ik??) het hartje klopte wel (6d 4d volgens echo,), maar vond de gyn niet positief... de afmeting weet ik niet, gyn heeft wel gemeten, maar niets gezegd.... (zag wel een echt grote donkere vlek) ik moet woensdag terug.. hij heeft trouwens niets gezegd over rust etc. etc. wat ik dus wel lees.... Eigenlijk heeft hij helemaal niets uitgelegd.. alleen dat het bloed door de bloeduitstorting kwam en dat ik volgende week terug moet....
jeetje meid ik hoop dat alles gewoon goed blijft gaan! En goed van je dat je nu niet gaat werken neem je rust. Ennuh...seth wat lees ik nu! Sorry erg off-topic...
Mayke: wat naar dat ie groter is geworden! Bij mij was ie de tweede keer in totaal ook groter, maar opgedeeld in 2 stukken... Toen heb ik 4 weken geen echo gehad ivm vakantie. Derde echo dus met ruim 10 weken. Toen was ie een stuk kleiner... Maar jij nu dus al op 10 weken, is het kindje dan nog niet sterk genoeg te blijven zitten? Wel goed dat het bij de uitgang zit, dan blujft je bm rustiger, wordt ie minder geprikkeld... Rust nu dus echt maar goed!! Sterkte!!
Seth: achter het vruchtje is meestal ongunstiger inderdaad omdat dan de kans groter is dat het wordt meegenomen bij een bloeding... Ik hoop dat jullie vruchtje sterk genoeg is om te blijven zitten! Sterkte!!
Bloedverlies is alweer een paar dagen weg... verloor ik zaterdag wel opeens een groot stuk stug slijm... deed me echt denken aan de stukjes slijmprop die ik op het einde verloor... kun je iets gaan ontsluiten als de "rommel" eruit moet? @cindy: lang verhaal
Hi! Ik heb dit ook gehad, maar ik nav een val van de trap met 7.5 week. De volgende dag begon het bloedverlies en de zware krampen. Ik heb een maand plat gelegen maar kijk eens naar mijn banner: het is het zo ontzettend waard geweest!! Mijn NL'se arts zei dat ik niet plat hoefde: ik kon niets doen om de miskraam (jaja, daar sprak mijn arts al over) tegen te gaan. Plat liggen zou geen nut hebben. Mijn Duitse IVF arts dacht daar anders over. Hij gaf telefonisch aan dat als ik een hematoom zou hebben (mijn NL'se arts had deze term toen nog niet in de mond genomen), plat liggen wel degelijk effect kon hebben. Ik heb in die dagen elke dag een echo gehad. Niet dat mijn NL'se arts dat nodig vond, maar ik had dat nodig!! Gelukkig kan ik erg overtuigend zijn Na enkele dagen bevestigde de NL'se arts wat mijn Duitse arts al had vermoedt: ik had een hematoom. Mijn hematoom was enorm groot en nam bijna mn hele BM in beslag. Het enige stukje wat niet hematoom was, was mn beeb!! Voor de rest was mn BM helemaal met bloed gevuld. Het kan dus goed gaan, maar ik zou jullie wel willen adviseren om ECHT ECHT ECHT rust te houden. Niet zinloos traplopen (ik heb de eerste dagen beneden op de bank geslapen en na een klein weekje 's avonds de trap op naar de slaapkamer, 's ochtends weer de trap af en op de bank liggen. Ik probeerde ook niet te idioot veel te drinken zodat ik ook niet vaak hoefde op te staan om naar de wc te gaan Ook het huishouden was iets wat ik dus niet deed. Ik hoop dat jullie straks ook kunnen zeggen dat al deze ellende het waard is geweest als jullie naar jullie beebje kijken!! Sterkte!!
Ohja, over rommel verliezen: ik heb ook nog regelmatig bloed verloren. Op een gegeven moment ineens een dikke drap, terwijl ik al een paar weken bloedvrij was. Ik heb toen geen ontsluiting gekregen. Mocht je de slijmprop verliezen (geen idee of je die zo pril in de zwangerschap al hebt??) een lichaam maakt de slijmprop weer opnieuw aan als je hem al vroeg kwijt bent geraakt, dus daar geen zorgen over. De slijmprop kwijtraken zegt dus niet dat ook ontsluiting hebt. Er zijn namelijk ook vrouwen die met 30 weken al de slijmprop verliezen en uiteindelijk met 42 weken ingeleid worden. Na de geboorte is mijn placenta/vruchtzak gewoon 'op het oog' bekeken en is daarnaast hij ook opgestuurd voor onderzoek. Als het goed is hoor ik volgende week maandag of ze ivm het hematoom nog bijzondere afwijkingen hebben gevonden. Bij het gewoon na de bevalling bekijken van het hematoom konden ze zien waar de bron van het hematoom had gezeten. Ik ben benieuwd of ze bij het lab-onderzoek van dat geval nog iets ontdekt hebben.
heb ook geen idee... maar bij de anderen verloor ik dit alleen tegen de tijd dat het boeltje aan de onderkant aan t verweken was.... nouja moet ook gewoon woensdag afwachten en verder niet gaan "puzzelen".... tjeetj maandag uitslag... spannend.... laat je nog wat weten?
Mayke: Gelukkig doet de beeb het goed maar wat vervelend dat de hematoom groter is geworden. Hopelijk is de kleine sterk genoeg en blijft tie lekker zitten! Ik denk dat het nu inderdaad ook verstandig is om zoveel mogelijk rust te houden. Voel je je verder wel goed, want het lijkt me vreselijk als je ook nog moet overgeven o.i.d.
Hai lieve dames.. Aller eerst dank je wel voor jullie lieve reacties allemaal.. Wat een mede leven!! Ik lig nu weer dagen plat en warempel sindsdien geen bloeding meer.. Ik zie nu echt in dat rust het enigste is.. Ik luister dus niet meer naar die rare nederlandse gynaecologen hier!! Mijn werk stond er totaal achter en ook al was dat niet dan ging ik nog niet. Morgen moet ik naar de verpleegkundige en arts ass.. Soort intake om te bespreken hoe ze mijn zwangerschap op gaan volgen., Ik wil toch vragen tijdelijk wekelijks een echo te krijgen.. Ik merk bijv wel. als ik 's morgens wakker wordt met een erg volle blaas ik de eerste paar uur echt buikpijn heb en mijn eerst urine ook gemengd met bloed is.. Ik heb ook redelijk vaak steken in mijn buik rechts en links maar dit kan bandenpijn zijn?! Die echo's zijn meer voor mij geruststellend dus ik hoop dat ze akkoord gaan... De vorige keer zei de arts: tsja, we weten immers dat de hematoom er zit dus echo's blijven maken heeft minder meerwaarde.. Ach, hen staan niet in onze schoenen he!?! Ik vind het wel fijn om te lezen dat het vaak goed afloopt als je ook daadwerkelijk rust neemt! Ik houd jullie zeker op de hoogte.. @ Seth; wat rot dat jij ook een hematoom hebt.. Vraag tijdelijk wekelijks een echo aan als geruststelling?! Je bent nu 6 weken en 6 dagen ??? Sterkte hoor!!!
Mayke Dank je... jij ook... die steken kan inderdaad bandenpijn zijn... herken het van mijn vorige zwangerschappen.... vaak als je opstaat.. of bijvoorbeeld draait in bed.. (met een plotseling beweging) volgens mijn telling.. ben ik 7 weken 5 dagen... volgens de echo dus... 7 weken 3 dagen.... geen bloed meer gezien... wel gisteren echt krampen... (?) morgenmiddag echo.... gaan we het zien...
Hai dames.. Het was gisteren allemaal goed in het zkh. Eerst naar de verpleegkundige geweest en ik kreeg uitleg. Het is wel fijn want ik mag gewoon als ik bijv. tussendoor het hartje wil horen haar bellen en naar haar toe komen. (natuurlijk wel met afspraak). Of als ik adviezen wil, dan mag je gewoon komen.. Ik heb zelf een dopler van vrienden gekregen maar ik weet niet of ik die wel wil gebruiken. Wat als je nu een keer het hartje niet kan horen dan ben je gelijk in paniek?! Hoe kijken jullie daar tegenaan? Daarna naar arts.ass. Ik kreeg een echo en ze stonden er versteld van hoe beweeglijk die kleine was. Haha. Mijn vriend en ik moesten er gewoon van lachen.. Hij was van boven naar beneden aan het gaan en aan het draaien en de voetjes en handjes gingen alle kanten op! Tsja; karakter van de ouders, nu al! Ik gaf aan regelmatig steken te hebben in mijn onderbuik/schaambeen en daarom hebben ze urine getest. Ik blijk een fikse blaasontsteking te hebben.. Tsja, het voelt anders schijnbaar als je zwanger bent en ik ben heel gevoelig voor blaasontstekingen dus ik sta er niet van te kijken. Nu een kuurtje.. Mijn vriend wil toch een nekplooi meting doen.. Ik wilde dit niet maar ik heb ook tegen mijn vriend gezegd dat als blijkt dat er een verhoogde kans is ik ook de vruchtwaterpunctie test doe omdat ik niet in onzekerheid wil zitten. En ja daar zitten ook consequenties aan vast.. Dus.. Over anderhalve week weer een echo voor nekplooi meting. En over 4 weken terug naar de gyn! De hematoom is nu niet groter geworden.. De rust helpt dus echt!! Wist ik al wel, maar echt weer een bevestiging.. @ Seth; succes vandaag met de echo!!
gelukkig meid.... nu genieten he!!! En zo`n doppler heb ik nooit gehad ik denk idd dat je jezelf gek gaat maken...vooral in jouw`n situatie... Mij hebben ze bij de eerste echo toen verteld het werd een mk...later bleek er toch een hartje te kloppen en nu wordt ze bijna 1! Ik kreeg zelfs bijna een curetage... dus ik kan een beetje begrijpen hoe onzker je nu bent...dus ik denk echt dat je jezelf gek gaat maken met zo`n ding...
@Cindy24; langzaam aan kan ik nu toch wel gaan genieten idd.. Het besef komt steeds wat meer binnen bij me! Je ze gaven het echt goed bedoeld en nu staat het hier maar ik vind het toch wel riskant... Je kunt jezelf idd gek maken ermee en dat vind ik het niet waard.. Tevens kan ik de verpleegkundige ten alle tijden bellen, een afspraak maken en het hartje horen.. Ik denk dat ik dat beter kan doen! Bedankt voor je reactie!
niks te danken hoor..... Ja je moet wel genieten van je zwschap zou zonde zijn als je dan iedere keer in paniek bent.... en ach wil je het een keer wel doen ... probeer je het toch...alleen niet schrikken als je niet gelijk iets hoort! Ik wens je verder een fijne zwschap toe!!
hallo, Ik ben sinds gisteren bekent met de betekenis hematoom. Vanaf vorige week zondag heb ik last van enorm bloedverlies. Meteen naar de EHBO gebracht en er werd me vereld dat het kindje in orde was want het hartje klopte. Wel werd me verteld dat we ons konden voorbereiden op evt een miskraam. Ik ben in de afgelopen week wel 5 keer naar het ziekenhuis gegaan omdat ze me in de gaten wilden houden ivm koorts en flauwvallen. Gisteren hebben we een uitgebreide echo gehad in het 2 steden ziekenhuis in Tilburg en die arts dacht in 1e instantie aan een vleesboom. Ze heeft het door de gyn na laten kijken en hij vertelde dat ik een hematoom (een enorme bloeduitstorting) in mn baarmoeder heb zitten. De afmeting is 5 bij 6 cm en ligt precies tegen mn kindje aan. We hebben volledige bedrust voorgeschreven gekregen tot aan de 12 weken zodat het kindje een navelstreng heeft en er niet zo makkelijk meer vanaf kan komen. Vandaag loop ik van mn slaapkamer naar het toilet en verlies een enorme bloedprop die ik helemaal in mijn handpalm kon leggen. hij had ook ongeveer de afmeting van die hematoom, nu zitten we in de onzekerheid of ik het vruchtje nu kwijt ben of het er juist nog zit. Heb ondertussen nog steeds een heftig bloedverlies met kleine propjes,maar ik durg mn verloskundige niet meer te bellen omdat ik die de laatste week wel 2 keer per dag bel. Vrijdag hebben we weer een nieuwe echo om te kijken of alles er nog zit of juist niet. Nu is mijn vraag hebben jullie ooit weleens gehoord dat een hematoom ook volledig afgestoten kan worden en er in zn geheel af kan komen???? Ik zou graag wat meer willen weten over dit! dank jullie wel alvast. Groetjes Wendy