Hoi dames, helaas is er na een flinke bloeding een hematoom van 4 cm geconstateerd onder in mijn baarmoeder. Enige wat de gyn zei is dat meestal het lichaam het bloed opneemt maar het kan ook groter worden maar die kans was klein.. Wie heeft hier ervaring mee en hoe is de zwangerschap verlopen?
Ik! Kreeg met precies 6 weken een flinke bloeding, en heel veel krampen, stroomde langs mijn benen naar beneden. Snel met spoed de verloskundige gebelt en mocht komen voor een echo. Daar waren twee kindjes op te zien en al een kloppend hartje. En indd een hematoom tussen beide kindjes in. Verloskundige gaf aan dat ik rekening moest houden dat het niet goed zal aflopen want een deel van de bloeding werd opgenomen door het lichaam en deel zal eruit komen, en moest rekening houden dat de vruchtjes zouden meekomen. Met 8 en 10 weken kreeg ik nogmaals z'n flinke bloeding, maar de kindjes maakten het altijd goed ondanks de bloedingen. De echo's daarna was al niets meer te zien! Ze zijn nu 1,5 geweest.. ❤️
Ik heb tijdens de zwangerschap van onze 2e ook een hematoom gehad. Met 6 weken een flinke bloeding, ik dacht echt dat ik weer een miskraam had. Een echo bij de verloskundige liet gewoon een vruchtje zien. En een hematoom. Volgens haar was het afwachten en was de kans dat het goed zou gaan 50%. Het lichaam kan de bloeding zelf opruimen, maar het kan ook dat de bloeding het vruchtje mee neemt. In het buitenland adviseren ze in dit geval vaak bedrust. De verloskundige zei tegen mij dat er geen bewijzen zijn dat dit helpt. Ik ben echter meteen gaan stoppen met zware dingen tillen ed. Gelukkig geen bloedingen meer gehad en met de termijnecho was de hematoom ook niet meer zichtbaar.
Ik heb het ook gehad deze zwangerschap alleen iets eerder dan jij, ik had een hematoom tussen de placenta en de baarmoederwand zitten. Dat zorgde ervoor dat ik van week 10-14 echt flink wat bloedverlies heb gehad. De kans op eventuele loslating van de placenta was verhoogd dus ik heb al die weken rustig aangedaan en ook niet gewerkt. Mijn placenta lag ook laag en over mijn baarmoedermond heen. Bij de 14 weken controle (ik kreeg elke 1,5 week controle) zagen ze geen bloedstolsel meer en bleek dat het opgelost was gelukkig. Mijn placenta was ook al ietsje opgeschoven. Bij de 20 weken echo bleek dat alles heel mooi goed vast gegroeid was en er niks meer aan de hand was.
Sterkte met afwachten, ik zou sowieso rustig aandoen om elk risico te vermijden. Geen zware dingen tillen etc, of sporten ofzo. Hopelijk gaat het bij jou dan ook vanzelf weg.
@Yaisa Bedankt voor je reactie wat fijn om te lezen dat het goed is afgelopen. Ik had al vanaf begin zwangerschap al last van bloedverlies ook een vroege echo gehad maar toen zagen ze geen hematoom. Pas toen ik 2 weken geleden na een flinke bloeding na het zh ging zagen ze het. Dat over rust nemen lees ik idd vaker. Ik probeer dat wel te doen maar dat lukt niet altijd ivm andere kindjes. @mum2be2 bedankt voor je reactie. Wat fijn dat alles nu goed is. Ik heb nu al 1,5 week geen bloedverlies tot vandaag weer maar vooral oud bloed. Volgende week dinsdag een afspraak ik hoop dat het dan weg is!
Ik hoop met je mee, ik had bijgehouden in mijn agenda hoe het bloedverlies ging en soms had ik wel 5 dagen alleen een beetje oud en dan weer een stolsel van 4 cm, ging heel apart allemaal, maar dat hoorde bij het oplossen waarschijnlijk.
@mothertobe1 met meerdere kindjes snap ik wel dat het wat lastiger is om rustig aan te doen. Mijn oudste was toen 1,5 en ik probeerde hem toen toch wel ook zo min mogelijk te tillen. Dan maar beneden verschonen ipv boven en meer van dat soort aanpassingen. veel succes dinsdag bij je afspraak! Ik duim voor je dat de hematoom dan weg is, of in elk geval een heel stuk kleiner.