Mijn zoon van 2jaar en 7 maanden is bezig met zindelijk worden, maar ik merk dat het hem snel stress geeft. Voor en na zijn slaapjes gaat hij prima en zonder problemen op de pot of de wc. Ik doe hem smorgens wel eens een onderbroekje aan en zet hem tussendoor op de pot (soms onder wat protest). In de meeste gevallen gaat het goed. Soms plast hij een klein beetje in zijn broek en roept dan dat hij geplast heeft en maakt het op de wc af. Ook al prima, want zo leer je het tenslotte. Poepen is een ander ding. Dat heeft hij een aantal keren op de pot gedaan als hij toevallig moest als ik hem erop zette. Apetrots waren we allebei. Maar als hij moet met luier of onderbroek dan vraagt hij niet om de pot. Hij stuurt mij de kamer uit (poept liever alleen) en gaat in een hoekje staan poepen. Als ik hem gauw op de pot zet, doet ie niks. Een half uur later wel, maar dan zit hij er niet meer op. Een halfuur op de pot laten zitten is te lang, dan wordt het allemaal alleen maar meer beladen. Ik merk dat hij ook erg teleurgesteld is als het niet op de pot is gelukt. Het loopt een beetje moeilijk dus, met spanning. Iemand tips? Hoe ging dat bij jullie?
misschien nog ff luier aangeven bij het poepen? eerst het plassen onder controle krijgen en daarna het poepen aan pakken? of een sticker kaart ofzo maken waar hij een sticker kan plakken voor iedere poep op het potje
De oudste had sowieso moeite met zijn ontlasting en op het potje of de wc deed hij niets, waardoor het dus nog moeilijker en pijnlijker werd. Hij vroeg zelf om een luier om te poepen terwijl hij verder zindelijk was. Wij hebben daar geen probleem van gemaakt en ongeveer 3 maanden nadat hij zindelijk was voor plassen, ging hij ook op het toilet poepen.
En een luierbroekje? Dan kan hij hem wel als 'onderbroek' aan doen, maar is het minder erg als hij erin poept
Misschien moet hij wat harder "drukken" en daarbij afzetten, en gaat dat niet lekker op de pot? Als je staat kan je immers je knieƫn een beetje buigen, en even lekker persen (sorry ) Als je helemaal door gezakt zit gaat dit toch iets minder soepel.
Het is even flink wennen om van staand naar zittend en met blote billen te poepen. Mn dochter poepte ook aardig wat weken/maanden nog in haar luier terwijl ze overdag in onderbroek liep. Komt vanzelf! Geen druk erop leggen, kan hij al vragen om een luier als hij wilt poepen? En als hij een vaste drol heeft, kan je hem zo uit de onderbroek schudden, bij een natte kleffe poep is een luier wel fijner ja.