Dilemma huis kopen of wachten

Discussie in 'De lounge' gestart door Kimkommer, 1 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

15 mei 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Mijn vriend en ik zijn dit jaar 7 jaar samen. Wij wonen beide nog bij onze ouders thuis. Ik woon en werk in de regio amsterdam, hij in de regio rotterdam. Ik heb een full time baan met vaste aanstelling en hij werkt via een uitzendbureau. Hij is niet in het bezit van een mbo diploma. Nu zouden wij graag samen willen wonen en wij hebben altijd gedacht dat we wel een huis zouden vinden in het dorp waar ik woon. Dit is nu gezien de huizenprijzen niet meer mogelijk. Uitwijken naar zaanstad en purmerend lijkt inmiddels ook te duur voor ons.
    Ik wil graag een eengezinswoning met een tuin, geen appartement.

Nu heb ik in een dorp vlakbij hoorn en enkhuizen een leuke woning gezien die ik in mijn eentje zou kunnnen kopen. Mijn vriend zou in de regio op zoek kunnen naar werk en ik kan blijven werken in amsterdam zuidoost. Ik twijfel alleen of ik dit moet doen, de reisafstand bedraagt 50 minuten en ik zal in de spits moeten rijden. Nou vind ik die 50 minuten niet zo heel erg maar ik hoor overal dat de a7 tussen hoorn en zaanstad eigenlijk niet te doen is.
    (Ik zal reizen tussen 7-8 uur en s middags na 5 uur).

Ik heb een rijtje voordelen en nadelen gemaakt maar ik twijfel of ik het moet doen. Ik word 27 aan het einde van deze maand en ik zit al zo lang te wachten op het moment om een eigen leven op te bouwen. Mijn kinderwens is ook sterk aanwezig.

Zelf heb ik het idee om het te doen gezien de gunstige hypotheekrente, vraagprijs en vanwege de leeftijd maar de afstand is soort doorn in het oog.

Moet ik hiervoor gaan of zal ik nog afwachten voor iets in de buurt met het risico dat ik straks toch moet uitwijken?
    En heeft iemand ervaringen met de a7 tussen Hoorn en Zaanstad in de spits?

Sorry voor het lange verhaal!
    Alvast dank!

2. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik woon zelf in Zaanstad en ik zou zeker niet op de A7 willen staan, A8 voor de coen stroomt redelijk door nu.
    Zelf vind ik in Zaanstad veel huizen voor een goede prijs te koop staan hoor, het hangt al wat je wil denk ik.

3. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Is het 50 minuten in de spits of midden op de dag/in het weekend?
    Voor mij zou 1 uur in de spits wel de max zijn... zeker met een kinderwens. Maar ja, ik ben dan ook erg verwend met mijn 25 minuten en hoogstens een tractor op de weg ;)
    Verder klinkt het zeer goed, zeker als het op 1 inkomen kan...

4. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik zou in jouw situatie eerst een tijdje iets huren om te kijken hoe het samenwonen bevalt. Mocht dat gewoon goed gaan dan zou ik pas aan kopen denken.

5. Deliana

Deliana Niet meer actief

Eens met @Caithy. Ik zou gewoon nog even verder kijken en niet te gehaast een beslissing maken...

Is het een optie voor je vriend om alvast in jou regio een baan te gaan zoeken? Misschien dan eerst een aantal maanden samenwonen (huren) en van daaruit samen verder kijken...

6. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    50 minuten op die tijden is redelijk kansloos, A7 en vooral ook A8 loopt vaak vol, kan het niet mooier maken helaas....

Om zelf de echte tijden te zien zou je eigenlijk in de spits op Google Maps moeten kijken, maar dat is nu niet representatief, want natuurlijk vakantie periode.

De regio is zeker wel fijn om te wonen, dus kan het zeker aanraden. Maar hou wel rekening met flinke reistijd naar zuidoost. Je moet dan ook nog een groot deel van de a10 over.

Ik weet niet welk dorp het precies is (als je dat wilt vermelden hier tenminste), maar de treinverbindingen zijn wel vrij goed. Ken redelijk wat mensen die dagelijks met de trein dat traject doen en dat gaat meestal goed. Beetje afhankelijk van waar je werk in zuidoost zit.

7. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Vooral de a7 is echt drama. Ik zou er niet blij van worden. A8 valt daarbij wel mee.

8. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

15 mei 2011
    511
    63
    28
    NULL
    @Jessie80 Die 50 minuten zijn zonder files.

huren in de regio amsterdam is in onze situatie onmogelijk. De wachtjaren voor een woning zijn hier 11 jaar+. Vrije sector kan ik niet in mijn eentje dragen. Ik zou de woning alleen kopen, niet samen met mijn vriend.

Ik werk in het AMC, er ligt een treinstation naast. Ik zal dan in bovenkarspel moeten opstappen, overstap in amsterdam op metro of trein. 1 uur en een kwartier in de spits. Van de coentunnel heb ik geen last want ik ga door de zeeburgertunnel. En het stukje a10 valt reuze mee overigens! Hier rij ik al dagelijks op. Ik heb nu een reistijd van 20 minuten zonder file.

9. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Zit ik even verder te kijken, maar is Hoofddorp geen optie?
    Dan zit je aan de goede kant voor richting Rotterdam en ook voor je werk en je rijdt de goede kant op (maar dat weet ik niet zeker)

10. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Als er echt problemen zijn in de coentunnel staat hele a8 vast, dus dat maakt niet zoveel uit welke tunnel je moet hebben. Als je naar AMC moet is idd wel goed bereikbaar, dus ov zou dan goede optie kunnen zijn.

Als je dichterbij Amsterdam zou willen, zou je ook nog eens naar de dorpen rondom Purmerend kunnen kijken? Oosthuizen, Edam, etc. Of juist richting regio Zaandam. Uitgeest, Assendelft. Of zoals al gezegd: Hoofddorp, Aalsmeer. Of nieuw Vennep oid?

11. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.443
    372
    83
    in een huis
    Dit! Eerst samen huren, dan pas kopen. Tenzij idd alles op jou naam.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En tussen Amsterdam en Rotterdam in, bv Alphen a/d Rijn? Wat is je budget?

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Zaanstad is/wordt idd redelijk onbetaalbaar(ik weet er alles van, ben zelf Assendelfer en ik neem de benen, zooo druk en duur als het hier wordt. Alleen al gezien wat wij voor ons eigen huis hebben gekregen en hoe snel het verkocht was, gaat over de top!!) . Maar klein stukje verder, Uitgeest, Akersloot, Heemskerk, Limmen, Castricum is nog redelijk tot goed te doen..

14. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik heb een reisafstand van 1,5 uur. Zeeland naar Rotterdam zonder files.
    Maar ik merk dat het me echt opbreekt.
    Vandaar dat ik nog maar 2x in de week die kant oprijdt. Eigen bedrijf en ik kan prima vanuit Zeeland werken.

Kinderwens: dat betekent straks een crèche. Oftewel, het wordt stressen om voor 18 uur de kleine op te halen. Of als de kleine in Adam op een crèche gaat, 1 uur heen en 1 uur terug in de auto.

15. Mutsefruts88

Mutsefruts88 Niet meer actief

Dit idd. Ergens tussen Utrecht en Gouda. Dat is perfect als de één in R'dam werkt en de ander in A'dam. Je hebt er ook heus wel eens files, maar je kan vrijwel de hele rit binnendoor als het nodig is.

16. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik zou t niet doen. De laatste jaren heb ik op 45min van huis gewerkt maar in praktijk deed ik er smorgens een uur en smiddags regelmatig 1,5 a 2 uur over. De combinatie met een gezin en de drukke spits was voor mij echt killing en ik ben dan ook heel blij dat ik eindelijk werk in de buurt heb gevonden. We hebben overwogen te verhuizen maar mn man werkt hier op fietsafstand en als backup voor de kinderen wilden we niet allebei een eind moeten rijden.
    Bovendien, zoals al gezegd, zou ik misschien dan eerst huren om te kijken of samenwonen en de omgeving bevallen.

17. DN2017

DN2017 Fanatiek lid

1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    En Almere? Lelystad kan misschien ook nog wel? Heeft hele goede treinverbindingen.

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.171
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dit zou ik ook aanraden. Ik woon zelf vlakbij Alphen en echt heerlijk wonen. Alphen is ook best leuk en je zit snel bij uitvalswegen. Hoofddorp/Aalsmeer/Nieuw Vennep allemaal erg duur qua huizenprijzen. Dat is in Alphen een stuk beter.

19. Betsy

Betsy Niet meer actief

Als jij het huis alleen kan kopen, dan hoef je echt niet eerst te gaan huren hoor. Alleen maar zonde van je geld. Mocht het misgaan is het jouw huis en zal hij zijn spullen moeten pakken. Of het huis van jou overkopen natuurlijk.

Ik werk ook in Amsterdam en ga met de trein. Gaat een stuk sneller dan met de auto tijdens de spits.
    Maar ook wij gaan dichter bij mijn werk wonen, want ik heb nu een reistijd 75 min deur tot deur. En eerlijk, met kind vind ik dat echt te lang. Als ik haar naar de opvang moet brengen, gaat om 06:15 de wekker, 07:15 de deur uit. Om 18:30 thuis van de opvang, eten, bad, bed... Voordat je rustig zit is het 19:30/20:00...
    Dat kan natuurlijk prima, maar ik heb daar wel echt genoeg van.

20. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    De huizen zullen alleen maar duurder worden dus als je zelf goed de lasten kan dragen in je eentje ook gewoon kopen op jouw naam alleen en uiteraard met NHG. Waar wacht je dan nog op eigenlijk. Huren is inderdaad wat Betsy zegt zonde van je geld, je bouwt helemaal niks op. Locatie zou ik idd nog wel even goed over nadenken en bvb omgeving Alphen overwegen. :)

Deel Deze Pagina