Hemeltje bij ledikant?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Danoek, 4 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Heeft een hemeltje een bepaald doel bij een ledikantje?
    Mijn vriend vind het verschrikkelijk en mij maakt het niet zoveel uit.
    Maar ik dacht misschien heeft het een reden dat het bij alle ledikantjes verkocht wordt?

2. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    Volgens mij niet, is alleen voor de sier, dus geen verplichting hoor ;)

3. marianne1984

marianne1984 Actief lid

15 aug 2007
    402
    0
    0
    ze zeggen ook weleens dat het voor de tocht en voor het zonlicht is.

4. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    Maar als je baby net geboren is, dan slaapt hij/zij helemaal onder in het bedje (dus laag opgemaakt) dus niet in de buurt van het hemeltje, dus dan houdt het weinig tocht/zonlicht tegen ;)

5. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Bedankt voor de antwoorden.
    Mijn schoonvader wil graag een ledikantje maken en dan hoeft er dus geen hemeltje op.

6. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik heb het aan de kraamzorg gevraagd. Nee, heeft geen functie. Ze hebben liever dat je er geen hemeltje hangt, is beter voor de zuurstoftoevoer. Hier dus ook geen hemeltje.

7. Britteke

Britteke Fanatiek lid

16 dec 2006
    3.613
    0
    0
    Wij hebben ook een hemeltje maar bij ons zij de kraamzrg dat die op latere leeftijd wegmoet ivm ophangingsgevaar....

8. Pooh69

Pooh69 VIP lid

31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    Tegenwoordig worden er meer klamboes gebruikt dan hemeltjes en die zijn tegen de insecten, omdat je ze helemaal dicht kunt doen! ;)

9. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoeft niet hoor...er bestaat ook zo iets als een matrozenbedje...dan liggen ze bovenin en heb je dus wel iets aan t hemeltje ;)

Wij hebben een heel dun hemeltje...dat kan toch geen kwaad ivm zuurstof? :rolleyes: Of wel?

10. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    een hemeltje schijnt ook een gevoel van geborgenheid te geven

11. Vermanen

Vermanen Fanatiek lid

13 aug 2007
    2.227
    0
    0
    Oppasmoeder
    Dordrecht
    Een hemeltje geeft inderdaad een gevoel van geborgenheid aan de baby.
    Al zijn er ook baby's die er een hekel aan hebben dat ze niks kunnen zien als ze in het bedje/wiegje liggen.
    Wij bevestigen het hemeltje altijd aan de lange kant van het bedje. Op die manier maakt het niet uit hoe je het bedje opmaakt. En omdat er op die manier altijd 1 kant is afgesloten door de hemel, hoef je hem niet dicht te doen en heb je altijd genoeg luchttoevoer.
    Maar het hoef helemaal niet. Het is namelijk altijd maar afwachten wat voor kindje je krijgt: een nieuwsgierig kindje óf eentje op zoek naar extra geborgenheid in het bedje.

12. baby4me

baby4me Fanatiek lid

11 apr 2007
    1.830
    0
    0
    hoe bedoel je dat baby niks kan zien met een hemeltje? het hemeltje staat toch aan t hoofdeinde en de baby slaapt helemaal aan t voeteneinde..dus volgens mij heeft de baby er zeker de eerste maanden nog geen last van dat ie dan minder ziet als ie in bedje ligt.

13. Vermanen

Vermanen Fanatiek lid

13 aug 2007
    2.227
    0
    0
    Oppasmoeder
    Dordrecht
    Dan heb je mijn verhaal niet helemaal goed gelezen. Wij zetten de hemel aan de zijkant van het bedje en niet aan het hoofdeinde.
    Daarnaast heb ik misschien vergeten te zeggen dat ik het bedje hoog opmaak, zodat de baby bovenin het bedje slaapt.

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij kiezen waarschijnlijk ook voor hemeltje vanwege de muggen, dus van gaatjes materiaal. Luchtdoorlatend dus ;) . En tja, wij vinden het wel leuk :))

en tja, wij krijgen een zomerkindje, dus ik verwacht wel muggen... en alleen een afdek systeem vanwege de muggen vind ik maar niets.. dan is een hemeltje/klamboe toch leuker :)

15. baby4me

baby4me Fanatiek lid

11 apr 2007
    1.830
    0
    0
    euh maar hoezo zet je de hemel aan zijkant vh bedje dan?
    Enne het bedje hoog opmaken mag toch helemaal niet?

16. Vermanen

Vermanen Fanatiek lid

13 aug 2007
    2.227
    0
    0
    Oppasmoeder
    Dordrecht
    Wij hebben een standaard die je aan een spijl/de bedrand moet vastmaken. Dus het maakt niet uit of je hem aan het hoofdeinde of de zijkant vastmaakt. De stof van de hemel heeft mijn moeder zelf genaaid en toen heeft ze er rekening mee gehouden dat die hemel langer moest zijn.

Het bedje hoog opmaken mag best. Als je maar weet hoe het moet. Mijn moeder is kraamverzorgster van de 'oude' stempel en heeft het zelfs geleerd.

17. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Klopt! :D Wij hebben het ook al uitgelegd gekregen een soort matrozenbedje heet het geloof ik. En het mag(is ons gezegd) mits je het goed doet, maar ja das ook zo met laag opmaken..t gaat er om hoe je het doet :D

18. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Ik heb zelf een hemeltje genaaid aan een bovenstuk van een klamboe. Gewoon omdat ik het superschattig vind staan, ook al is het maar voor een paar weekjes.

Wat bedoelen jullie trouwens met een bedje hoog of laag opmaken?
    De hoogte is toch verstelbaar, en hoog kan toch juist heel fijn als het nog zo klein is?
    Of is er nog een andere betekenis van 'hoog opmaken'?

19. Vermanen

Vermanen Fanatiek lid

13 aug 2007
    2.227
    0
    0
    Oppasmoeder
    Dordrecht
    Dank je, ik kon ff niet op de naam komen. Het heet een matrozenbedje.
    Je kan er zelfs lakens voor kopen, maar dat vind ik onzin.

Wat wij bedoelen met hoog of laag opmaken:
    Als je het bedje laag opmaakt dan ligt je kindje met de voetjes 'tegen' het voeteneinde aan, en met het hoofdje dus ergens in het midden van het bedje. Zo zorg je ervoor dat het kindje niet naar beneden 'kruipt' en vervolgens ergens onder de dekens verdwijnt.
    Als je het bedje hoog opmaakt, dan ligt je kindje met het hoofdje dicht bij het hoofdeinde en de voetjes in het midden. Dit kan dus alleen als je een matrozenbedje maakt. Dit doe je als volgt:
    Je maakt het bedje op met een lakentje als onderlaken. Maar als je op de helft van het matrasje bent, sla je het weer terug over het opgemaakte stuk. Dan ligt je kindje in een soort 'zakje' wat je van het lakentje gemaakt hebt. Het dekentje kan je vervolgens wel gewoon over de hele lengte opmaken. Want het lakentje zorgt ervoor dat het kindje niet naar beneden kan kruipen.

20. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    :) geen probleem..k had net voorlichting gehad haha dus vandaar dat ik de naam wist..hihi

Hier heb ik een link met info over bedje opmaken. Dit is dan speciaal "iets" ervoor, maar t kan dus ook gewoon met een laken:

http://www.tinynanny.nl/matrozenbedje.html

Maaaar je moet wel echt goed weten hoe het moet, dus ff vragen aan de kraamzorghulp..niet zelf gaan klooien! Ten minste dat was het advies wat wij kregen :D

Groetjesss,
    Mili

Deel Deze Pagina