hoeveel spugen is 'normaal'?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Flashyfly, Jan 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Mijn zoontje is een spuger. Tenminste, ik denk dat hij veel spuugt.
    Maar hoeveel spugen is normaal?

Hij spuugt soms tijdens een voeding, (dan komt het ook door zijn neusje), spuugt altijd na een voeding en tussen de voedingen door ook nog heel veel. Ik geef BV op vraag en zit momenteel nog op gemiddeld 8 voedingen per 24 uur. Dus Kyan is bijna de hele dag bezig met spugen.

Soms heeft hij er last van, dan krijst hij alles bij elkaar en overstrekt zich en soms lijkt het alsof hij er geen last van heeft.
    Behalve dan dat hij zichzelf wakker maakt en houdt door het rochelen, hikken, hoesten en spugen. Ook herkauwt hij de voeding, ik zie dat het omhoog komt maar dan slikt hij het weer af.

Na elke voeding houden we hem al minimaal een half uur rechtop, ook snachts. En zijn bedje is al aan 1 kant iets verhoogd.
    We vervangen ook gemiddeld 5 keer per nacht zijn hydrofiele luier wat onder zijn hoofdje ligt. Iemand andere tips?

En hoeveel spugen jullie kindjes?

2. Denise K

Denise K Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,230
    354
    83
    Female
    Ik zou toch eens contact op nemen met een lactatiekundige en/of huisarts. Persoonlijk vind ik dat je kindje erg veel spuugt. Vrijwel de hele dag door. En hij geeft daarbij af en toe pijn aan. Als je het zo beschrijft klinkt dat als (verborgen) reflux. Even aan de bel trekken en succes!

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dit is meer dan normaal in ieder geval.
    Kan verschillende oorzaken hebben: boert hij goed? En hoe is jouw productie en hoe is je toeschietreflex? Gaat de voeding erg had, moet hij er hard voor werken om alles op tijd weggeslikt te krijgen? Zoja, kijk dan eens op borstvoeding.com voor tips bij hyperlactatie.
    Verder helpt bij spugen buikligging erg, en is het handig om het bedje echt stevig op te hogen. Een hoek van 30 graden is hier, bij buikligging, echt het minimale wat nodig is...

4. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    HA en CB zeggen beide: baby's spugen nou eenmaal :(
    Word niet echt serieus genomen daar.
    Omdat hij niet altijd pijn heeft van het spugen zeggen de artsen dus dat het normaal is.

5. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hij boert goed, duurt wel lang voordat een boertje komt maar dan is het ook een flinke boer :). Daarna komt ook meestal weer wat melk mee terug. Ik laat hem nu tussendoor ook boeren.

Mijn productie is goed, ik dacht zelfs aan overproductie maar ik ben begonnen met af en toe kolven (om een voorraad te creeren) en dan kolf ik na een voeding nog maar 50 tot 100 cc uit beide borsten samen. Dus dat lijkt me niet teveel? Of vergist ik me? :(

Mijn TSR is wel erg krachtig, ik laat meestal ook de eerste melk weglopen, dan spuit het er echt uit zonder al teveel massage. Maar dit is niet elke keer.
    De voeding gaat inderdaad ook erg hard, hij heeft moeite met alles weg te slikken, hijgt dan ook heel erg. Soms moet hij loslaten om op adem te komen. En soms heeft hij gewoon een paar seconden rust aan de borst om op adem te komen. Ik ga zeker eens kijken op die site, bedankt voor de tip.

Bedje hebben we opgehoogd maar waarschijnlijk dus niet hoog genoeg. Zeker geen 3ograden. Dus dat gaan we meteen doen.

Buikligging vind hij fijn maar omdat hij pas 8 weken is durf ik hem niet op de buik te laten slapen.
    Wel op zijn buik op mijn borst. Toevallig vanacht zo geslpen omdat hij de prikjes gister heeft gehad en zich niet lekker voelde. Tevens zo gevoed en meteen verder aan slapen. klein boertje kwam vanzelf en geen spuug :( Vreemd maar wel fijn.

Bedankt voor je reactie en tips

6. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

Apr 1, 2009
    1,538
    4
    0
    Bij mijn zoontje heeft het 3 maanden geduurd voordat het eindelijk erkent werd dat ie ernstige reflux had. Darmkrampjes zeiden ze eerst. Na die drie maanden was ik het zo zat dat ik het opgenomen heb met de camera en dat was ook het moment dat zijn groei begon af te nemen. De beelden aan het CB laten zien en toen konden we gelukkig terecht bij de KA. Uiteindelijk is ie daarna zo'n keer of tien opgenomen ivm reflux, slecht groeien, veel spugen. Toen ie bijna 3 werd konden we pas stoppen met de medicatie.
    Hierdoor ging het wel makkelijker met mijn dochtertje. Wij hadden het vermoeden dat ze reflux had en de HA heeft ons toen gelijk doorgestuurd naar de KA toen ze 4 weken was. We zijn nu al aan het afbouwen met medicatie.

7. raspberry

We hebben massaal van het CB geleerd dat buikligging niet veilig is, maar echt: bij een kind dat spuugt is rugligging veel gevaarlijker, omdat het dan kan stikken in de eigen voeding :(
    Als hij op z'n buik dus wel slaapt: doen! Hier heeft het echt enorm veel rust gegeven!
    Je kunt eventueel een aerosleepmatrasje kopen voor op het matras: als ze met hun neus daarin gaan liggen, kunnen ze gewoon doorademen.

50-100 cc kolven na de voeding is hartstikke veel! Denk dus dat je idd last hebt van hyperlactatie, dus dan even voeding weg laten stromen of afkolven tot het er niet meer uitspuit en dan pas daarna aanleggen. Bij mijn oudste ook gehad en gaf heel veel verbetering!

8. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Ongelofelijk dat we niet serieus genomen worden toch? Niet alleen met deze situatie maar dat gebeurt steeds vaker. Erg jammer.
    Goed van je dat je het had opgenomen!! en fijn dat de medicatie hielp.

Kyan groeit nog goed, plast nog genoeg dus ze doen er helemaal niks aan nu. Ik ga me nog even verdiepen in hyperlactatie en anders weer aan de bel trekken bij de HA.

9. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Aerosleep heb ik in het ledikantje liggen, maar Kyan slaapt nog naast me in zijn wiegje. :) Misschien een goede reden om te verhuizen... Zal ML fijn vinden, hij wordt nl wakker van elk geluidje. (en dat zijn er nogal wat met al die rochels en slikken)

Ik wist niet dat 50-100 na een voeding veel was, :) beetje dom van me. Omdat ik bv geef houd ik me dus helemaal niet bezig met hoeveelheden.
    Ik ga me verder verdiepen in hyperlactatie, het is het proberen waard. Hopelijk verbetert het voor Kyan.

Kan hyperlactatie ook ervoor zorgen dat hij onrustig drinkt en krampjes krijgt onder de voeding? Hij doet zo hard zijn best om te poepen steeds (helaas moeite voor niks) waardoor hij zich weer zoveel inspant dat hij weer meer spuugt.

Ik was trouwens aan het blokvoeden met 1 borst, maar CB gaf gister aan dat ik weer 2 borsten moet gaan aanbieden zodat Kyan wat langer tussen de voedingen kan slapen. En misschien wel eens een nacht doorslapen? Ik voed op verzoek, momenteel circa 8x. Volgens CB mag dat 5x zijn.
    Maar hyperlactatie is niet besproken, wel sterke TSR.

Bij jouw kindjes heeft het dus geholpen? bedje verhogen en melk met de hand afkolven?
    Heb je ook jpbm gegeven? Dat raden ze bij CB aan maar iets in me zegt dat ik het niet moet doen.
    Hij spuugt nu al soms echt dikke melk en moet daar weer van hoesten en rochelen, nog dikker maken lijkt me juist ook weer niet fijn?

10. raspberry

Ja, hyperlactatie zorgt voor onrustig drinken, veel lucht meehappen en daardoor dus ook krampjes.
    Blokvoeden is goed bij hyperlactatie. NIET naar je CB luisteren, ik heb ook heel lang 1 borst per keer gevoed en naar 2 borsten gaan, gaat bij hyperlactatie niet helpen om er langer tussen te krijgen, (want hij drinkt zat), en zal je productie alleen maar meer verhogen. Niet doen dus!

Ik kolfde af tot het er niet meer vanzelf uitspoot. Dat was in eerste instantie 80-90 cc per borst! (Het was hier behoorlijk extreem :(). Samen met ophogen van bedje, 1 borst aanbiede, blokvoeden en goed laten boeren, hielp dat enorm!

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Mijn dochter spoog ook enorm veel echt belachelijk veel met 6 mnd was het veel ninder en met 6,5 mnd zo goed als over en nu soms dat ze uren na de voeding weer spuugt. Hier gaf ik ook bv eerste weken en had het idee daar er meer uit kwam dan erin. Met 5 wk ben ik combi gaan geven bv en fles. Ze groeide de eerste weken ook niet goed. Ze was geboren met 3425 en afgevallen naar 3100 en na 6 wk woog ze 3700. Cb adviseerde eerst bv en daarna fles 150/5. Ik deed door haar fles johannesbroodpitmeel maar dat hielp niks.
    Hier werkte ook echt niks. Uur recht op houden, wieg zwaar verhoogd, jhbpm dus. Niks. Ook hikken, verslikken (nog steeds) etc etc. Maar uit eindelijk groeide ze goed (wat wil je 7x180/6 en bv tot 10 wk) en is er niks aan gedaan. Op 1 of andere manier spuugde ze ook niet in de avond/nacht. Of niet altijd in ieder geval.
    Ik heb het maar zo gelaten. Ik deed aldoor slabbers om en dan kleedde we ons maar extra om. Zolang ze goed groeide en er geen last van had deed ik er niks mee. En heb dus nooit medicatie gehad. Veel sterkte en als je kleine wel last krijgt dan poot stijf houden hoor. Je kindje hoeft geen pijn te hebben, sterkte.

12. Rana84

Rana84 Actief lid

Dec 12, 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat ken ik! Ik werd ook nooit serieus genomen.
    Ik wilde van voeding overstappen naar anti-reflux voeding. De arts
    zei dat ik dat vooral niet moest doen omdat mijn dochter
    de eerste 3 maanden zulke vreselijke buikkrampen had...
    Op een gegeven moment had ik er grnoeg van en ben ik gewoon overgestapt
    en het hielp direct! Het overgeven en spugen was voorbij!

In geval van borstvoeding weet ik het ook niet wat je zou kunnen doen...

Share This Page