Hi meiden, Weten jullie of je een flessensterilisator nodig hebt? Of kun je ze ook uitkoken of gewoon afwassen? Ik heb geen magnetron en heb er nu wel 1tje gezien op stroom, maar wil geen huis vol apparaten die ik nooit gebruik. Er staan er namelijk al een paar. Ik hoor graag van jullie!
Ik was alles na gebruik meteen af, zoals de gewone afwas (wel een apart sponsje), en een keer per 2 a 3 dagen kook ik alles uit. Wel giet ik een aantal keer per dag kokend water in het flesje, schud ik even goed, en vervolgens spoel ik het na met koud water. Kolfspullen idem dito! Dit was wat ik van de kraamhulp heb geleerd! Tja....op gevaar dat ik nu iedereen over me heen krijg dat ik iedere dag moet uitkoken....
Hallo tata. Ik heb nog nooit mijn flessen gesteriliseerd. Volgens het laatste protocol van het CB (ik citeer even uit zijn boekje): Voeding kun je het beste per fles bereiden. Het NL leidingwater kan zonder vooraf koken voor de bereiding van kunstvoeding worden gebruikt en hoeft alleen nog maar op de gewenste temperatuur te worden gebracht. Zuigflessen en spenen moeten direct na gebruik omgespoeld worden met koud water. Maak ze daarna goed schoon. Dit kan het beste in een goed werkende vaatwasmachine. Of anders met heet water en afwasmiddel. Daarna omgekeerd wegzetten op een schone theedoek. Als fles en speen zorgvuldig zijn gereinigd, is uitkoken niet nodig. Als je na een voeding nog melk overhoudt, gooi dit dan weg. Oude restjes melk zijn niet gezond voor je kind. Samengevat: Ik spoel ze eerst af met koud water en dan met heet water schoonmaken. Ze gaan 1 keer per dag mee met de vaat en worden in het begin van de afwas afgewassen (ik heb geen vaatwasser). Het CB zei ook, nav. een vraag van mij, dat je evt. ook voeding voor 1 dag kan klaarmaken. Dit mag enkel met gekookt water gebeuren, en de voeding moet dan in een afgesloten kan in de koelkast staan. Hopelijk heb je hier wat aan.
Zelfs als wil je wel iedere dag (of vaker) wilt uitkoken (ik ga niets zeggen over hoe jullie het deden hoor, hahaha!), dat gaat prima in een grote pan! Gewoon 10 minuten de harde dingen, en ik geloof 3 minuten de spenen (en evt ventielen). Dat is even uit mijn hoofd, het is alweer even geleden hoor! Eventueel kun je een klein scheutje azijn toevoegen zodat alles niet zo dof wordt. Ik had wel een sterilisator maar vond het soms net zo makkelijk om even een pan te pakken, net hoe het uit kwam.
Hi meiden, Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Er is hier dus van alles mogelijk en ik kan dus gewoon doen wat ik denk dat goed is in overleg met de kraamhulp. @Duveltje, thanx dat je het risico hebt genomen om alle moeders van NL over jee heen te krijgen Fijne avond!
hmm. ik heb er wel 1 en gebruik hem nog steeds iedere dag. dat uitkoken lijkt me zon gedoe. gewoon in de sterilisator en 4 min in de magnetronm, klaar.
Gaat dan alles niet naar azijn ruiken? IK doe alles altijd in de magnetronsterilisator. Gebruik niet zo vaak flessen maar vind het wel makkelijk. spaar wat dingetjes op en dan zo hup de magnetron in.
als je geen magnetron hebt zou ik het lekker in een pan doen. Ik vond de magnetronsterilisator erg handig, maar ik zou er geen magnetron voor aanschaffen..
Hoi! Ik heb ook een sterilisator! Deze hoeft niet in de magnetron.. met een stekker! Ik vind het ideaal! Ik gerbuik hem dagelijks, maar dat komt omdat zoontjelief erg vaak spruw had (uit voorzorg toch maar elke keer gebruiken)
Hoi Hoi, Je hoeft je flessen volgens mij niet meer te steriliseren. Althans dat werd door de kraamzorg bij ons verteld gewoon in de vaat wasser en weer gebruiken. Nu vind ik dat zelf heel vies dus maak ik de flessen en spenen met een apart sopje schoon maar steriliseren doe ik al heel lang niet meer. Ik denk als ik straks de tweede heb dat ik het in het begin wel weer even doe gewoon voor mijn eigen idee. En na 3 maanden ofzo stop ik er dan weer mee hoor..... Maar volgens mij veranderen al die regeltjes zo snel........ Groetjes Lysanne
Ik heb wel zo'n magnetron ding...maar die met stekker kan ook! Vind hem zelf wel duur...ik zou het lekker in een pannetje doen dan Ik doe het zoals het in het boekje van het cb staat...de 1e 8 weken (geloof ik) elke dag...en nu ongeveer 1 keer per week...of dingen moet echt op de grond gelegen hebben ofzo...met 3 katten en 1 hond vind ik het dan niet echt lekker meer als zn speen daar ligt