Huiswerk maken op bso? Hoe gaat dat bij jullie?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door cowgirl80, 29 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    mijn zoon gaat de ene week 2 (di, do) en de andere week 3 dagen in de week (ma, di, do)naar de bso. Hij zit in groep 6.
    De juf geeft iedere week op maandag huiswerk op, wat ze vrijdag moeten inleveren.
    Als hij na de bso savonds nog huiswerk moet maken is hij vaak moe en gaat dit niet zo goed. Woensdag is vaak de enige middag dat hij af kan spreken en hij heeft dan ook training. Het lijkt me zo handig als hij op de bso alvast zou beginnen met zijn huiswerk, maar er zijn geen andere kinderen die dit ook doen. Hoe gaat dat bij jullie?

    Het liefst zou ik hem in het weekend zn huiswerk laten maken, maar dat lukt niet als hij het op maandag mee krijgt voor vrijdag.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij ons moeten de kinderen vanaf het eerste leerjaar (zes jaar) verplicht eerst hun huiswerk maken. In de jongere klassen is naschoolse opvang buitenspelen.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    In de ochtend misschien? Is hij altijd op tijd wakker?
    Maar ik vind het ook wel flauw dat er geen weekend bij zit voor het huiswerk, voor mijn oudste is dat echt wel nodig, ze sport veel en redt het anders maar moeilijk. Op de bso maken ze hier trouwens geen huiswerk.
     
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Aan mij heb je niks want mijn kinderen krijgen geen huiswerk (schoolbeleid). Als ze naar de middelbare school gaan dan hebben ze meer ruimte om het te maken omdat ze niet naar de bso gaan maar ook dan zijn er scholen die het huiswerk op school laten maken.
     
  5. Lelie84

    Lelie84 Actief lid

    28 okt 2012
    305
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Bij mijn zoon op de bso maken ze geen huiswerk. Ze mogen vrij spelen en er worden verschillende activiteiten aangeboden. Maar geen huiswerk maken
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik werkte vroeger op een bso en niemand maakte daar eigenlijk zijn huiswerk. Als hij het alleen kan maken zonder hulp, dan lijkt het mij als leidster geen probleem om hem ergens in een rustiger hoekje (als ze dat hebben) zijn huiswerk te laten maken. Maar... het is meestal druk en een beetje chaotisch op een bso, want kinderen komen meestal uitgelaten uit school. En hij moet misschien ook eerst even kunnen spelen, voordat hij aan de slag moet. En anders aan de juf vragen of hij vooruit kan werken in het weekend ervoor.
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Misschien kun je dit eens met de juf bespreken? Het hoeft toch geen punt te zijn om huiswerk op vrijdag op te geven voor de volgende vrijdag? Of een keer twee lessen tegelijk meegeven en daarna steeds de les voor de vólgende week al meegeven. Huiswerk is ook bedoeld om te leren plannen. Geef kinderen dan ook die mogelijkheid.

    Anders is huiswerk maken op de BSO natuurlijk best een optie, als je kind daar zelf voor open staat. Het is er minder rustig dan thuis. Maar als hij zelf ook last heeft van het maken van huiswerk ná de BSO, neemt hij dat misschien wel voor lief.
     
    suus1983 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  8. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Mijn zoon (ook gr 6) krijgt op maandag huiswerk wat op zondagavond klaar moet zijn (nieuwsbegrip xl). Hij is daar misschien 15-20 min mee bezig online en maakt het altijd meteen op maandag al omdat dat het handigst is en hij er verder geen rekening meer mee hoeft te houden.

    Hoe lang is je zoon bezig met het huiswerk? Ik zou het sowieso de maandagen zonder bso op maandag dan laten doen, en de andere weken ook laten proberen en lukt dat een keer niet, dan maar op woensdag bijvoorbeeld. Hier maakt hij het altijd meteen na het eten. Of anders terwijl jullie koken of zo?
    Op de bso heb ik het hier nog niet gehoord, maar denk dat ze het wel goed zouden vinden als een kind dat zou willen doen (mits niet online natuurlijk).
     
  9. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier kon het wel op de bso. Ze wraen er niet blij mee, maar als kinderen hier vaak per week zijn, hoort t ook bij t geheel. Er was n aparte ruimte waar de kids die huiswerk hadden even rustig konden zitten. In geval van was er ook een computer waar ze gebruik van konden maken aangezien steeds meer digitaal huiswerk voorkomt.
    Het is wel gedoe geweest voor het kon, maar ik heb dit toen bespreekbaar gemaakt via de ouderraad omdat huiswerk vanaf groep 6 ook best gebruikelijk is en ik dit ook niet perse in het weekend vind thuishoren. Het is juist ook de bedoeling dat kinderen leren hier na school wat tijd voor te nemen ter voorbereiding op middelbare school. En leerwerk kan natuurlijk ook niet alleen in het weekend.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina