Hi! Ik ben 6,5 week zwanger en ik maak me heel erg veel zorgen over een miskraam. Het lijkt wel een obsessie. Ik haal me vanalles in mijn hoofd. Ik heb namelijk de dag na de eisprong een hepatites A en DTP vaccinatie gehaald voor een vakantie, maar nu ben ik bang dat dat een slechte invloed heeft gehad op het vruchtje waardoor ik een miskraam zal krijgen. Zijn er hier meer vrouwen die een vaccinatie hebben gehad tijdens de eipsprong / prille zwangerschap? Liefs XLoveX
Neem even contact op met degene die de vaccinatie heeft gezet, zij kunnen jou hierover het beste informeren.
Ik heb toen ook gezegd dat ik bezig was met zwanger worden maar het kon geen kwaad, omdat er ook zwangeren zijn die deze vaccinaties krijgen... Maar het lijkt me wel een verschil tussen 8 weken zwanger zijn en het echte begin zeg maar..
Deze twee vaccinaties mag je gewoon hebben in de zwangerschap, ongeacht hoe ver je bent. Zou me er niet druk om maken maar voor bevestiging zou je inderdaad kunnen bellen.
Ik heb de desbetreffende vaccinaties ook gehaald en was toen ook bezig om zwanger te raken. Moest dat toen ook aangeven op het formulier. Maar ook mij werd aangegeven dat dit geen enkel kwaad kan, mocht ik toch zwanger zijn (geworden).
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb het inderdaad ook aan moeten geven op het formulier bij de GGD! Hopelijk krijgen ze gelijk!
Als je het aangeeft en ze zeggen dat het geen kwaad kan. Waarom dan zo druk maken? Die stress kan wel kwaad.
Onderstaande tekst uit een bijsluiter van de DTP vaccinatie. "Zwangerschap Volgens gegevens over een groot aantal gevallen van blootstelling tijdens de zwangerschap heeft een DTP vaccin geen nadelige effecten op de zwangerschap of op de gezondheid van de foetus/het pasgeboren kind. Vooralsnog zijn er geen andere epidemiologische gegevens beschikbaar. Voorzichtigheid is geboden bij voorschrijven aan zwangere vrouwen. bron: http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:119441&type=org&disposition=inline
En over Hepatitis A en zwangerschap vond ik dit voor je: "Hepatitis A vaccinatie als je zwanger bent Er is geen onderzoek gedaan naar de veiligheid van hepatitis A vaccinatie bij zwangeren. De manier waarop het vaccin gemaakt wordt lijkt erg op de manier waarop het DTP vaccin wordt gemaakt en daarom veronderstelt men dat het hepatitis A vaccin veilig is bij zwangeren. Je moet je persoonlijk laten adviseren hierover. Je moet het kleine risico op schade voor je ongeboren kindje afwegen tegen het wat grotere risico van het krijgen van hepatitis A als je zwanger bent. Het hangt ook van je reis af: drie maanden backpacken naar India geeft veel meer risico op de ziekte dan een zakenreis van drie dagen naar Turkije. Bron: Hepatitis A vragen en antwoorden - Hepatitis A inenting en ziekte - Vaccinatie info - Vaccinaties op reis Kan helaas enkel de gebruikers bijsluiter vinden op internet van de Hepatitis A vaccinatie, niet de proffesionele bijsluiter. Daarin staat: "Zwangerschap, borstvoeding en vruchtbaarheid Bent u zwanger, denkt u zwanger te zijn, wilt u zwanger worden of geeft u borstvoeding? Neem dan contact op met uw arts of apotheker voordat u dit geneesmiddel gebruikt. Bron: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h17315.pdf
Een bijsluiter is afkomstig van de farmaceut die geld wil verdienen. Je kan ook informatie opvragen bij de Vereniging Kritisch Prikken. Home Inentingen zijn niet zo onschuldig als 'ze' altijd maar beweren.
Omdat wij binnenkort naar het buitenland gaan hebben we ons laten adviseren. Deze vaccinaties kunnen geen kwaad!! Ik heb me ook laten vaccineren in de 9de week.Malariatabletten is een ander verhaal. De vraag is waar je naartoe gaat en of dit noodzakelijk is. En inderdaad, mocht je je niet laten vaccineren en wel gaan en iets oplopen, dan ben je veel verder van huis. Ik zou met de GGD contact opnemen voor meer informatie.
Uiteraard wil iedereen goed voor zijn gezondheid zorgen. Mijn punt is dat wanneer de GGD zegt dat iets veilig is dit niet zo hoeft te zijn. Google maar eens op vaccinatieschade. Ik denk dat we met zijn allen best iets kritischer mogen worden en niet zomaar alles voor zoete koek hoeven te slikken door bepaalde gezaghebbende instanties waar de farmaceutische industrie een enorme grote vinger in de pap heeft.