Sinds september 2012 werk ik in de zorg als verzorgende iger. Omdat ik nog geen hepatitis B ineinting heb gehad moest ik deze als nog hebben. Nu heb ik voor a.s. donderdag de 3e prik gepland staan, maar is dit wel verstandig om te doen tijdens de zwangerschap? Aan de andere kant is het natuurlijk ook een risico om te werken zonder volledig beschermd te zijn. Dit is voor het ongeboren kindje ook niet goed als je toch besmed raakt. Zou het toch verstandig zijn om even met de huisarts te bellen en te overleggen of zijn er mensen die hier evaring mee hebben en het absoluut niet of juist wel kan??
Ik zou je aanraden om het goed te overleggen met je huisarts en verloskundige. Better safe than sorry
of met de GGD bij jou in de buurt. Die weten er iets meer vanaf. Persoonlijk, zou ik nu de titer laten bepalen en aan de hand van die uitslag beslissen voor nu of na je zwangerschap. Denk niet dat ik het in mijn zwangerschap zou doen.
Wat bertha zegt (al heb ik niet zo'n hoge pet op van ggd, omdat die uit een boekje praten ipv uit kennis (is mijn ervaring)). Inzichten op gebied van hep b vaccinatie zijn aan het veranderen. Er is heel veel onderzoek gedaan hoeveel spuiten je nu nodig hebt en welke titer voor een goede bescherming. Het overgrote deel van de mensen blijkt aan twee spuiten genoeg te hebben. Ook hoeft de antistof titer niet meer zo hoog te zijn als voorheen (heb de getallen even niet zo paraat). Ik zou ook niet vaccineren als het niet hoeft. Ik zou kijken hoe je titer is en als je een redelijk normale responder bent zou ik de drde spuit pas halen na je zwangerschap.
Ik zou inderdaad ook even bellen met je verloskundige of HA. Als je de 3e prik niet haalt ben je geloof ik max 10/15 jaar beschermt en met een 3e prik levenslang. Maar wat merah ook al zei, de richtlijnen zijn aan het veranderen. Dus je bent in ieder geval ten tijde van je zwangerschap gewoon beschermt hoor!