Hallo allemaal, even jullie meningen nodig in verband met het volgende, ik ben verpleegkundige van beroep, nu blijkt uit de bloedtesten dat ik geen antistoffen heb tegen hapatitis b, aangezien ik regelmatig in contact kom met bloed heb ik toch mijn bedenkingen, ook soms agressieve patiënten, durven slaan en bijten, heeft er hier nog iemand ervaring mee? Zou het kunnen dat arbeidsgeneesheer mij onmiddellijk van de werkvloer haalt onder de vorm van moederschapsbescherming? Wil toch zo weinig mogelijk risico lopen hebben heel lang moeten proberen, en al eens miskraam gehad ook... Heeft dit nog al iemand meegemaakt?
Ik heb ook geen antistoffen ondanks vaccinaties. Ik werk niet met agressieve patiënten, loop ook weinig kans op besmetting, maar ben wel risicovormer voor anderen door mijn werk. Ik moet elke 3 maanden bloed prikken op Hepatitis B om te kijken of ik niet besmet ben. Ik werk als verloskundige, alle zwangeren zijn getest op Hepatitis B, ik maak weinig zorgen. ZIjn jouw cliënten niet ingeënt? In dat geval loop je weinig risico. HEpatitis B is in de zwangerschap niet gevaarlijker dan daarbuiten, bovendien kun je na een bijtincident gewoon passieve immunisatie toegediend krijgen, dus ik denk niet dat je om die reden zult moeten stoppen met je werk. Slaan lijkt me wat minder, misschien vervangend werk als je verder zwanger bent?
Ik werk zelf in de gehandicapten zorg gelukkig is mijn titerbepaling wel goed. Maar met zwangerschap heb je wel recht om beschermd te worden tegen agressie of die cliënten of woning tijdelijk in de zwangerschap niet behandelen. je zou maar in je buik geslagen of geschopt worden... Aantal cliënten met hep b valt in mijn setting enorm mee. (In 4 jaar maar met 2 personen in aanraking geweest.) Weet niet waar jij in werkt kan mij voorstellen dat in bv de verslavingszorg dat stuk hoger zou liggen.
Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg. Hier was van alle cliënten bekend of ze drager waren van hep. B. collega van mij was ook niet voldoende beschermd en hoefde niet met deze client te werken. Verder werden wij met 3 maanden van de agressiegroepen afgehaald en naar een 'zorg'groep over geplaatst. Ik zou deze 2 dingen even met je leidinggevende bespreken of alvast info inwinnen bij P&O.