Hallo, Ik heb een probleempje .. Wij wonen hier net geen jaar. Prachtig huis, prima buren (ik hoef niet meer dan een "hallo" uit te delen, wat mij prima bevalt ..) Onze achterburen hebben hoge dennenbomen op de grens. 4 bomen van meer dan 10 meter hoog. Ze hebben een dennenboom van 6 meter hoog en wat andere bomen/struiken boven de 2 meter. Die bomen houden veel zonlicht tegen en de dennenbomen zijn funest voor het gazon. Vorig jaar zomer heb ik aangebeld en gezegd best veel last te hebben van hun bomen ..dat niet alle bomen weg moeten maar dat er een oplossen moet komen. In het najaar nog eens langs geweest met dezelfde mededeling en een uitdraai van de gemeente wat wel en niet mag qua hoogte van bomen. De vrouw des huizes geeft mij het gevoel dat ik zeur, ik heb het gevoel dat zij er een strijd van gaat maken, terwijl ik dit op een respectvolle manier wil oplossen . Nu is het lente en is er nog niets gesnoeid, gekapt Ik wil de gemeente bellen om te vragen wat de volgende stap is, maar wat denken jullie wat ik moet doen?
Ik zou anders een nette brief schrijven aan de buren en een kopie hier van maken, zodat je bewijs hebt dat je geschreven hebt. En als daar geen reactie op komt naar de gemeente gaan. (met de brief en foto's van de tuin hoe jullie situatie is)
Naar de gemeente gaan en vragen wat je rechten zijn. Heb je zelf al iets voorgesteld. Een mooie schutting met leibomen ofzo. Ik kan goed begrijpen dat ze er niet zo op zitten te wachten als ze er zelf geen hinder van hebben, ik zou zelf als buurvrouw zoiets hebben van, jij hebt er last van doe maar een voorstel. En hoe zie je dit financieel voor je?
Dan nog, als er regels zijn voor hoogte van bomen en je hebt er last van, mag je toch stappen ondernemen? Zou het zeker wel doen als het veel zon wegneemt.
Ja wettelijk is het je goed recht. Ik persoonlijk vind het wel zeiken, dat als je net ergens komt wonen en je van te voren weet dat daar grote bomen staan, om dan te gaan "zeuren" over de hoogte van deze.
Ze woont er nu een jaar, weet dus hoeveel last ze ervan heeft. En dan zou ik dus wel kijken wat eraan gedaan kan worden. Ik zou het echt niet leuk vinden als mijn tuin half schaduw heeft door te hoge bomen. En ik zou zo'n huis dan wel kopen als het verder helemaal naar onze wens is en dan inderdaad later over de bomen beginnen.
Vorig jaar is er ook al over geklaagd. Het zou eerlijk gezegd niet in mij opkomen om een huis te kopen en vervolgens meteen erover gaan klagen terwijl die bomen er waarschijnlijk al heel wat jaren zo bijstaan. Wij zijn ook in ons huis komen wonen terwijl de buren een grote boom in hun tuin hadden staan die een groot gedeelte van de dag de zon blokte en veel bladoverlast verzorgde. Maar dat wisten we toen we dit huis kochten. Inmiddels hebben ze zelf de boom gekapt, soms mis ik hem weleens.
Ik zou wel informeren bij de gemeente wat je nu zou kunnen doen, maar ik zou ook zeker altijd de achterburen hiervan op de hoogte houden. Of ze het er dan mee eens zijn of niet, blijf wel met elkaar communiceren en vertel dat je nu zelf gaat kijken wat er aan gedaan kan worden. Ook zou ik vragen of het in het algemeen goed gaat met de buren, misschien is er iets gebeurd in hun leven waardoor hun hoofd er echt niet naar stond om aan die bomen te denken. Beleefd blijven dus.
Ik zou het als buurvrouw zelf ook niet fijn vinden. Ik weet niet hoe dat werkt met bomen en het kost ongetwijfeld weer geld en een hoop moeite... Ik zou het liefst gewoon een kant en klaar aanbod op papier willen zien zo van: deze personen komen het dan en dan doen, daar hoef je niet voor thuis te blijven, het gaat om deze en deze bomen. Op de plaats van die bomen komt de volgende schutting te staan *PLAATJE* en in plaats van dat je voor de volle pond betaald, delen we de kosten en kost het je maar liefst zoveel,=, want zeg nou zelf, u vind die bomen toch ook verschrikkelijk? Ik zou er dan wel eens over na willen denken... Maar als iets niet specifiek genoeg is, verwerp ik het voorstel eigenlijk vrijwel direct. Het is immers niet mijn probleem (want dan had ik het wel opgelost) dus dan moet je het ook niet mijn probleem maken.
Eens hoor niekepiek. Maar ze zou zelf wel een voorstel kunnen doen natuurlijk. Naar de buren gaan en klagen en zeggen dat ze er wat aan moeten doen vind ik ook te makkelijk. Misschien hebben de buren best wel ideeën maar niet de financiële middelen. Voor zover ik begrijp staan de bomen op de erfgrens?
Als de bomen van jou zijn en de buren hebben er last van, is het dus wel jouw probleem. Maar ze staan op de erfgrens zegt ts, vraag me eigenlijk af of de bomen wel alleen van de buren zijn. Kosten delen vind ik sowieso een goede.
Goh, wonen jullie bij ons in de buurt. Nee hoor, gekheid. Wij hebben net zelf 5 enorm hoge dennenbomen laten kappen in onze tuin. Dit hebben we gedaan omdat we er zelf last van hadden maar ik had het zeker niet alleen voor de buren gedaan. Het kost namelijk behoorlijk wat. Wij waren zeker 1000 kwijt en dan hebben ze nog niet eens de wortels verwijderd, dat is de volgende stap... Heel veel buurtbewoners waren er trouwens niet blij mee dat we ze hebben laten kappen. We hebben nogal wat natuurliefhebbers bij ons in de buurt wonen en die vonden het allemaal jammer voor vooral de vogels. Ik zou nog een keer in overleg gaan met je buren maar ik zou er persoonlijk geen strijd van maken. Je wist al toen je er kwam wonen dat de bomen er stonden. Vind het dan ook een beetje vreemd om er nu zo'n punt van te maken.
We willen een schutting zetten op onze kosten, maar wel dat zij de bomen kappen/snoeien. Voorheen was dit gemeentegrond, dus hebben de achterburen nooit achterburen gehad. Nogmaals wil ik dit respectvol oplossen ...
Heb je dat ook voorgesteld ts? Eventueel met offerte voor het kappen van de bomen? En heb je al bij de gemeente geïnformeerd of je de bomen wel mag kappen? Hier mag je namelijk niet zomaar wat kappen. Ik zou het als buur erg op prijs stellen als je dat allemaal voor me uit zou zoeken.
Het was gemeentegrond zeg je. Die bomen staan op de erfgrens. Zijn die bomen dan wel van je achterburen of zouden die van oorsprong daar ook door de gemeente zijn geplant?
Wat was toen hun reactie? Ik zou toch nóg een keer langs gaan en dan concreter zijn. Bijvoorbeeld verschillende opties uitwerken en dan hen een ultimatum geven, wanneer ze een keuze gemaakt moeten hebben. Maar hen uiteraard ook nog de mogelijkheid geven om zélf met een oplossing te komen. Dan kun je er ook bij aangeven, dat je, als jullie er niet samen uitkomen, de officiële weg gaat volgen en het bij de gemeente gaat aankaarten.
Ik zou ook gewoon nog is gaan praten. Misschien kunnen die mensen het zelf niet en hebben ze ook geen geld om het te laten doen en staan ze ook niet te springen om jou dat te vertellen. Stel mensen zouden hier last hebben (kan niet ik heb geen bomen maar stel) dan kan ik wel willen maar zonder geld kom je nergens.... Das toch een groot probleem tegenwoordig. Als het wel kunnen maar niet willen is zou je altijd nog stappen kunnen ondernemen maar ik zou eerst uitzoeken hoe hun et precies over denken.