ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door moppie 1279, 24 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moppie 1279

moppie 1279 Bekend lid

4 dec 2008
    886
    0
    16
    in de detail handel
    ergens in het noorden
    mijn dochter is nu 2 jaar ik heb na mijn verlof ouderschapsverlof gekregen 5 uur in de week dit geld nog tot 2014

maar mijn bedrijf waar ik voor werkte is faillite gegaan krijg ik staks de ww over de 25 uur die ik nu werkte of over de 30 uur die ik eigelijk heb zonder ouderschaps verlof

dank jullie wel alvast voor het lezen en evt antwoorden

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Moppie 1279,

Je wilt weten of het ouderschapsverlof je WW-uitkering beïnvloedt.
    Je krijgt een WW-uitkering voor het aantal uren dat je werkloos bent geworden. Dat is normaal gesproken een gemiddelde van de laatste 26 weken voordat je werkloos werd. Wanneer je in die periode ouderschapsverlof had, wordt een periode van maximaal 78 weken verlof uitgesloten voor deze berekening. Voor hoeveel uren je WW krijgt, hangt dus af van de duur van het ouderschapsverlof.

Op de hoogte van je uitkering heeft dit in principe geen invloed. Deze wordt gebaseerd op het loon dat je verdiende voorafgaand aan het verlof.

Pas als je gedeeltelijk gaat werken tijdens je WW-uitkering, kan je uitkering lager worden als je meer dan 78 weken verlof had. De gewerkte uren worden dan namelijk afgetrokken van de uren waarvoor je WW krijgt. Omdat je voor minder uren WW krijgt, zal de korting in verhouding groter zijn.

Actuele informatie over de urenaftrek vind je hier.

Ik wens je veel succes met het vinden van een nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina