hercontrole gdd want dochter is te dik

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door lovewinnie, 5 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    je dochter oogt niet dik maar als je haar bmi uitrekend kom je wel op te zwaar.
    Hier is het andersom , mijn dochter is 6 jaar en ongeveer 118 en net aan 17 kg , bmi geeft bij haar aan te dun.

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Onze oudste had dat ook. Hij had ongeveer net zo'n bouw als jouw dochter. Niet echt dik, maar wel stevig. Ik zag het zelf ook wel.

We hebben toen na de opmerking van de GGD toch wat aangepast in zijn dagmenu. Doordeweeks geen zoet meer op brood, minder tussendoortjes (viel toch tegen toen we er echt op gingen letten, hij bleek meer te snaaien dan gedacht), 2x beker slimpie per dag en verder water. Hij houdt nou eenmaal niet erg van water of thee, en ik heb zelf soms ook gewoon zin in iets met een smaakje, dus helemaal niets meer vond ik niet fijn.

Uiteindelijk is hij ook wat meer de lengte in gegaan en toen was hij weer keurig in verhouding. Kinderen groeien soms ook eerst in de breedte en dan weer in de lengte volgens mij.

Ze is nu nog niet echt te dik, als je er nu goed op let en het in de gaten houdt, is er niets aan de hand en groeit ze vanzelf weer bij. Als je nu niets doet heb je over een paar jaar misschien wel een kind met overgewicht en daar worden jullie allebei ook echt niet gelukkiger van.

3. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Wat vervelend dat de GGD arts de woorden " te dik" tegen je dochter heeft uitgesproken, dat vind ik voor een jonge meid echt niet kunnen.

Als ik haar BMI bekijk heeft ze inderdaad wel overgewicht en vind ik het heel goed dat dit gesignaleerd word, het is nu eenmaal bekent dat kinderen met overgewicht een grote kans hebben (veel) te dikke volwassenen te worden. En nu is DE tijd om haar gezonde alternatieven aan te leren en haar gewicht stabiel te houden terwijl ze wel in de lengte gaat groeien.

De foto's zijn allemaal van mooie meiden. Maar we moeten ons niet voor de gek houden dat we op het oog kunnen zeggen of een kindje te zwaar is of niet. Ons beeld van "normaal" is de afgelopen tientallen jaren zo veranderd doordat de gemiddelde nederlander en het gemiddelde nederlandse kind in het geheel zwaarder en steviger geworden is.

Dan is het af en toe goed om een objectief getal erbij te zetten en niet alleen naar de foto's te kijken.

Maar goed, ik denk dat je al een goede stap gezet hebt, ik hoop dat jullie met het hele gezin op deze manier een gezonde weg in kunnen slaan en haar een toekomst met obesitas kunnen besparen. Maar ik zou wel zeker aan geven dat de manier waarop ze met je dochter zijn omgegaan niet ok is.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Je kunt wel wat suikers minder laten eten ( ranja en wicky) maar veder valt het mee.

Ik denk omdat jullie beide best lang zijn dat ze straks wel de lucht in schiet en ze al een stuk minder "stevig"zal zijn.

Misschien heeft het daar ook wel mee te maken.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    He, thanx! Die siroop is misschien wel wat. En zit eens een keer geen appelsap of agavesap in (zit in al die biologische diksappen, dus stijf van de fructose).
    Het snoep en chocolade zit zo te zien wel maltitolstroop in.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik dacht ook nog dat ze misschien net voor een groeispurt zit? Op de foto's ziet ze er nl niet mollig uit ofzo, maar voor een groeispurt kunnen ze wel eerst wat aankomen en dan weer de lengte in gaan.

Kaas, ik heb altijd Milner. En 1 plak is echt geen 1/3 van de AHD. Bovendien gebruik je toch ook niet zo'n hele plak op een boterham (maar 1/3 van een plak ofzo)
    Ook heb ik altijd de delight jam van Hero. Daar zit minder suiker in, maar geen vervangende zoetstoffen.

7. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Mijn kinderen hebben een te laag BMI, en kregen als tip van de dietiste om de volgende dingen juist extra te geven: Kaas, nootjes, volle melk en yoghurt en extra stukje worst/vleeswaren.

TS, als ik lees wat jouw dochter eet per dag, dan eten die van mij echt niet minder. Maar die worden er (helaas... ;)) geen gram dikker van. Het ligt dus waarschijnlijk ook een beetje aan de 'aanleg'.
    Ik vind de aanpak van de schoolarts trouwens echt slecht. Ik ben ook opgeroepen voor een extra consult, maar dat gebeurde gewoon telefonisch. Daar heeft mijn dochter niets van gemerkt.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.882
    113
    sorry, maar dat klopt echt niet. Een broodje met kaas (mits normaal belegd, dus geen 3 plakken bovenop elkaar) bevat echt niet veel meer caloriën dan een broodje met zoet beleg en is wel gezonder.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.882
    113
    Ik vind haar trouwens zeker niet dik ogen op de foto, maar goed, dat is lastig te zeggen. Misschien dat ze op dit moment net iets te zwaar is, dat kan ook zo weer veranderen als ze een paar cm de lucht inschiet.

Kan verder natuurlijk geen kwaad om op het eten te gaan letten, een kop thee ipv ranja bijvoorbeeld en de snoeptomaatjes zijn in elk geval goed.

Verder, absoluut een klacht indienen, dat een arts tegen een 6-jarige te zegt dat ze te dik is, is werkelijk ongehoord, belachelijke en schandalig! Hoezo praat je iemand een complex aan zeg. Echt te idioot voor woorden vind ik dat.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bovendien kun je beter iets vets eten aan calorieen, dan suiker, want van vet krijg je wel een vol gevoel en van suiker niet echt. Terwijl suiker ook omgezet wordt in vet.

11. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik denk dat je gewoon uitgenodigd wordt voor een gesprek om samen te bekijken wat jullie zouden kunnen doen om er voor te zorgen dat jullie dochter uiteindelijk niet teveel overgewicht gaat krijgen.
    Ze heeft nu een iets te hoog BMI en daar is misschien nog makkelijk iets aan te doen (of misschien is dat niet eens nodig), maar ik vind het juist goed dat ze er zo vroeg bij zijn.
    Kijk maar eens op een school voor vo. Daar lopen zoveel kinderen die écht te dik zijn en dat was misschien te voorkomen geweest als ze op tijd een gesprek hadden gehad bij de GGD;).
    1,5 kilo is tenslotte nog vrij makkelijk af te vallen, 15 kg wordt al lastiger.
    Ik zou er dus niet te zwaar aan tillen en gewoon eerst maar eens kijken wat ze te vertellen hebben.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@lies: volgens mij heeft lovewinnie meer een probleem met de manier waarop dan met het feit op zich :)

13. lies276

lies276 Niet meer actief

Dat kan ik uit haar openingspost niet opmaken.
    Ze beschrijft uitgebreid wat haar dochter elke dag eet, hoe veel/ weinig ze snoept, hoe lang ze is en wat ze weegt en hoeveel ze sport.

14. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ik herhaal alleen wat mij is vertelt. .Door twee verschillende diëtisten van mijn dochtertje. ...maja doe gewoon wat je goed lijkt denk ik nu. Maar het bericht hierboven dat kindjes om aan te komen meer kaas moeten eten zegt genoeg toch......

15. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou bij de GGD een klacht indienen dat ze tegen je kind hebben gezegd dat ze te zwaar is, dat is belachelijk. Arm kind
    En verder.. Als jij kan aangeven dat ze goed eet. Wat kan je eraan doen? Misschien n keer advies vragen bij een diëtiste voor de zekerheid.
    Gewicht en lengte verschilt nog enorm. Mijn dochter is wat jonger 5,5 maar vrij slank 18 kg bij 112, maar dat is ook gewoon haar bouw

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, maar 'meer kaas' is iets anders dan één boterham met kaas (dus niet teveel kaas in dat geval). En dan kun je ook kijken naar de wat magere varianten evt (zonder dat t direct 'light' wordt). Kaas bevat natuurlijk ook gezonde stoffen. Maar ook weer veel zout..
    En jam bevat veel suiker. Maar ook weer wat vezels (ligt een beetje aan de jam).

Kinderen/mensen die wat te zwaar zijn (en ook kinderen die wat mogen aankomen) moeten in de eerste plaats gevarieerd eten.
    Daarbij is het ook een verschil of ze echt obese zijn of een beetje aan de mollige kant, lijkt me? Plus het advies tov hoe het dieet daarvoor was.

17. knap

knap Niet meer actief

Mijn tip ga altijd mee naar de schoolarts altijd.

Zeg het ook op school je krijgt toch brieven als ze komen op school of als je langs moet komen.

Heb altijd aan gekruist met ouder!

Om dit soort dingen te voorkomen.

Vind dat de schoolarts niet zonder ouders je kind mogen bekijken of aanspreken. ( bedoel dit soort dingen dus) Als er wat is bespreek het dan gelijk met de ouders. Daarom altijd er bij blijven altijd. Vertrouw de schoolarts wel maar vertrouw meer op mijn zelf om er bij te blijven. Ze mogen je kind niet eens zien zonder toestemming.!

Hier is zoon ook te zwaar en nog wel iets. Gaat wel beter nu hij de lengte in gaat. Tot zijn 8/9 was hij niet te zwaar daarna is dat gekomen. Ja idd buikje. Na de groei hoop ik dat het niet verder aan zet.
    Let er echt wel op en heb weinig snoep in huis. Wel is hij wat stiekem met dingen uit de kasten pakken. ( dat gaat soms zo vlug voor ik het in de gaten hebt) en neen iet zeggen jij bent de baas en de ouder. Als ik niet thuis bent doet hij het toch ook.

Wel zeg ik van als hij honger heeft ( dat gebeurt vaker in de groei dat hij ook een boterham mag pakken eerst) en dat hij niet alleen een ei mag bakken. mag wel maar wel een boterham er bij.

Niet alleen lekker.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ouders mochten er niet bij zijn omdat het niet op afspraak ging. Kinderen werden uit de klas gehaald wanneer hun dat uitkwam. Wisten wel dat dit ging gebeuren want daar werden wij ouders over geïnformeerd

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Het is bij haar altijd zo geweest dat ze om en om groeit. Lengte, gewicht, lengte , gewicht. Zoontje van 4 haalt haar bijna in en is 5cm korter maar ook 5 kg lichter. Hij groeit gewoon gelijk :) dus zowel in lengte en gewicht minimaal.
    Ze gaan volgend ze GGD 178 ( dochter ) en 198 zoon ( opa 204 en mijn opa 210 en heb zusje 187 dus lang zijn is niet ongewoon) dus ze hebben nog even te gaan

Ik merk wel dat ze veel honger heeft tijdens zo'n groeispuurt maar moet ik daar aan toe geven of niks extra's geven zodat opgebouwde vetjes worden afgebroken ?

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Lovewinnie: hebben ze bij ons 1 jaar gedaan...
    Enorme berg klachten.
    Nu is de groep 2 afspraak niet meer op school dus moet je als ouder wel mee.

Geloof dat het idee is dat kinderen dan veilig en zonder invloed van ouders alles kunnen zeggen.
    Kan me het argument voorstellen... Echter mijn kind gaat gewoon niet alleen naar zo'n afspraak.
    Maar bij ons vorig jaar dus geen discussie omdat we ons ineens in gebouw van het cb moesten melden :)

Maar goed ook... Ze deden een gehoortest en die mevrouw vertelde dat het was met harde en zachte piepjes.
    Anne heeft een enorme hekel aan lawaai en weigerde vervolgens om de koptelefoon op te zetten.
    Die mevrouw had never nooit meer die gehoortest af kunnen nemen zonder ouder erbij :)
    Ze had namelijk geen idee waarom Anne dat ding niet op wilde.

Deel Deze Pagina