hercontrole gdd want dochter is te dik

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door lovewinnie, 5 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. takhen

    takhen Fanatiek lid

    13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Volgens mij mag dat niet eens, verplicht zonder ouders. Ze mogen minderjarige niet zomaar zien zonder ouders erbij. Of tenminste, ze mogen je het recht niet ontzeggen erbij te zijn als jij dat wilt.

    Maar dat ernaast. Je dochter klinkt niet te dik voor mij maar daarentegen ben ik zelf erg dik dus misschien heb ik een vertekend beeld. Maar ik vind wel dat je op moet passen met nu al gaan lijnen. Het is ook gewoon een bouw. En onderdeel van de reden waarom ik nu veel te dik ben, is dat mijn moeder mij al vanaf mijn 7de op dieet had staan (niet vrijwillig, dit moest van de kinderarts op school) terwijl ik ook alleen maar iets voller was toen.
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Middenweg misschien?
    Anne is ook altijd net te zwaar geweest en die voedingsstoffen heb je toch nodig in de groei lijkt me.
    Maar ze krijgt dan geen extra chips of koekjes... Wel een schep extra groenten of een boterham/cracker oid.

    Vorig jaar zat ze wel voor het eerst netjes op gewicht.
    Blijkbaar doen we toch iets goed :)
     
  3. Appeltjes

    Appeltjes Fanatiek lid

    2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Persoonlijk vind ik haar wel wat aan de zware kant. Mijn zoon is bijna 6 120 cm en 18.8 kilo.

    Maar wat ik ronduit kwalijk vind is dat de ggd zo zegt dat ze te dik is. Ongelofelijk wat een flater zeg!
     
  4. Appeltjes

    Appeltjes Fanatiek lid

    2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Verder lees ik dat je na het avondeten geen tussendoortje meer doet. Hele goede denk ik!
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier ook een jongetje dat om en om groeit. Eerst gewicht en dan lengte etc. Ik geef wel gewoon toe als hij aangeeft meer honger te hebben, maar dan wel in de vorm van een extra boterham of wat meer avondeten en geen extra koekjes.
     
  6. Purified

    Purified Fanatiek lid

    28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Heel eerlijk, ik vind het ronduit asociaal dat ze dat gezegt hebben.

    Aan je lijstje klinkt het niet alsof ze te veel eet. Op het foto lijkt ze inderdaad aan de stevige kant, maar echt dik valt mee.

    Lijkt me eerder om eventueel met je lijstje naar de huisarts/dietiste te gaan.. van een of twee bekers ranja per dag kan een kind echt totaal niet dik worden lijkt me..

    Edit: Met de dietiste bedoel ik dan niet weer dat je haar op dieet moet zetten, maar in mijn ogen zou eerst lichamelijke dingen wel moeten uitgesloten worden dat het niet aan andere dingen ligt dat ze forser word.
     
  7. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Het kan natuurlijk ook dat er net iets anders gezegd is en dat je dochter er dit van heeft gemaakt..
    Altijd lastig met kleuters.

    Verder vind ik het wel onzin dat ouders niet mee mogen. Dat kinderen vrijer praten als ouders er niet zijn.. Ze zitten toch ook de hele dag op school, zonder ouders. Waarom zou een kind dan opeens van alles gaan vertellen?
     
  8. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Mee eens.
    Een kind groeit niet in een vloeiende lijn. De ene schiet de lucht in graatmager, en zet dan wat kilo's aan en de ander wordt wat 'dikker' en schiet dan de lucht in.
    Dat een arts zo tegen een kind praat.... oei. Een flinke klacht indienen, echt belachelijk!
    Ik vind het trouwens ook erg vreemd dat ze zo uit de klas worden gehaald voor zo'n afspraak. Een kind op die leeftijd gaat toch niet alleen naar de dokter?!
    Wilden ze hier ook doen, maar moesten wij wel toestemming geven. Nou no way dat mijn kind daar alleen naar toe gaat. Dan maken ze maar een afspraak. De GGD heeft mij er zelfs nog over opgebeld, vonden ze blijkbaar erg vreemd dat ik zo dacht. Gelukkig denkt mijn man er precies zo over. Wij hebben niets te verbergen, maar de gezondheid van mijn kinderen wordt met ONS besproken waar wij bij zijn en niet de kinderen.

    Qua, eetpatroon... Ik geef geen wicky en dat soort dingen, vind het rommel. Ook geen bifi worstjes of chips. Chips krijgen ze alleen bij iets bijzonders ( film, of op visite ) en dat is een paar keer per maand.
    Hier ontbijten ze allebei met 2 boterhammen met pindakaas, zomerfruit of kaas. Wel donkerbruin brood.
    In de ochtend eten ze 2 stuks fruit of groente en tussen de middag weer 2 boterhammen. Ze drinken of water, of roosvicee.
    Na school vaak weer fruit of groente en een bisquitje. Soms 1 snoepje.
    Avondeten een klein stukje vlees ( denk 75 gram max. ) en veel groente en wat aardappelen.
    Alles volkoren ( spaghetti, macaroni etc. ) en yoghurt als toetje.
    Hier drinken wij geen melk.
    De oudste is 126 cm en 24 kg, de jongste 104 cm en 15 kg.
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    2 jaar geleden kregen wij ook een brief dat onze zoon door de schoolarts gezien zou worden, dit zonder ouders erbij. Ergens in de brief stond "verstopt" dat je bezwaar kon maken als je het hier niet mee eens was.

    Omdat onze zoon toen net het hele traject had afgelegd omdat er een vermoeden van autisme was heb ik netjes de brief terug gestuurd met de mededeling dat wij niet wilden dat ze onze zoon uit de klas zouden halen.
    Zijn ib-er gaf toen aan dat ze dit niet wijs vond omdat ze nog wel een paar vragen had. Goed prima, vertel maar wat er dwars zit en dan gaan we wel met hem naar onze eigen huisarts/fysio/psychologe etc. Nooit weer wat van weer gehoord.

    Onze zoon schommelt ook altijd tussen een goed bmi en een overgewicht bmi (controleer het zelf regelmatig), maar vanaf baby al zet hij eerst gewicht aan (met bijbehorende bunker periode) om daarna de lucht in te schieten.

    Maar ik zou ze er zeker op aanspreken over de manier waarop ze dit naar je dochter hebben geventileerd.
     
  10. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja ik denk dat ze inderdaad gewoon in de lucht gaat schieten straks.

    Maar goed...in de gaten houden is ook niet verkeerd.
     
  11. sjanniee

    sjanniee Fanatiek lid

    15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Ik vindt het belachelijk dat je kind een stempel van TE DIK op gedrukt krijgt van de GGD.
    Kind zou er gigantisch onzeker van worden.
    Als ik de fotos bekijk, zie ik geen dik kind. En joh, ze is 1 kilo te zwaar. Is dat nou zo'n drama ??
    Ze beweegt actief, en ik vindt ook niet dat ze een slecht eetpatroon heeft. Het zou een mooie grap zijn, dat je een kind van 6 jaar op een doordeweekse dag niet eens meer een snoepje of een chipsje mag geven.
    Nee hoor, ik vindt jou meisje niet te dik. Vindt het een mooi kind om te zien, meen ik. Knappe meid heb je.

    Ergens een aantal posten hierboven heeft iemand ook het eetschema van haar kind ingevuld, en wat me daarbij op valt is dat het kind enkel op water en thee leeft :/
    Bij het ontbijt geen melk maar water......????
    Sowieso zie ik in dat hele schema nergens dat het kind een beker melk krijgt. Dat lijkt me slechter, dan dat je kind savonds voor het naar bed gaan nog een rijstewafel eet ;)
     
  12. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Mijn zoon is 8 jaar, 1.37 en 26 kilo.

    Hij is wel heel slank gebouwd. Op de foto lijkt je dochter niet slank gebouwd, maar om nu te zeggen te dik? Nee, dat niet hoor.

    Laat dat ggd-gebeuren lekker kletsen. Stelletje taarten zijn het daar.

    Edit: Eetschema van mijn zoon (is geen grote eter)

    Ontbijt: 1 sneetje brood, of 2 volkoren crackers met beleg en een beker drinken. In de ochtend altijd vullend, dus chocolademelk, of melk, of yogi. (Smeer altijd 2 boterhammen maar die gaan meestal niet op, of met heel veel pijn en moeite)

    Tussendoor: Fruit en wat drinken. (Fruitsap, limonade iets in die geest)

    Lunch: 2 volkoren boterhammen met een beker melk

    Tussendoor: Is geen verplichting ofzoiets, soms pakt hij een koekje, soms ook niet. Maakt mij ook niet uit.

    Avondeten: Volwassen portie avondeten met glas water.

    Tussendoor drinkt hij her en der natuurlijk nog wel.

    Las net iemand iets zeggen over de hele dag op water en thee: Bij mijn zoon op school zie ik ook kinderen naar school komen met een flesje water. Ik kan er echt met mn verstand niet bij.
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Wat is er mis met water of thee?

    Drinken dat thuis ook regelmatig.
    Ikzelf dus ook.
    (Vaker dan dochterlief... Die wil ook af en toe limonade)
     
  14. adi

    adi Niet meer actief

    Met je verstand er niet bij? Why? Omdat water met wat kleurstof en suiker (=ranja) beter is?

    Onze kinderen krijgen vaak ook water mee naar school. Is de beste dorstlesser. En ze krijgen door de weeks amper snoep en chips :$
     
  15. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Pedagogisch zwaar fout om een kleuter van nog maar zes (!!!) jaar 'te dik' te gaan noemen in haar gezicht. Ik zou woest zijn en hier zeker een klacht over dienen. Je hebt gewoon een heel mooi meisje met wat zwaardere botten/een meer stevige bouw dan gemiddeld, maar 'dik' vind ik haar zeker niet. :(

    Als je de tussendoortjes vervangt door 2x extra fruit of groenten en voor de rest gewoon drie gezonde maaltijden komt het echt wel goed. Een kind heeft natuurlijk wel wat suikers en vetten nodig. In plaats van Wicky, Ranja en dat soort troep krijgen onze kinderen AMANDELmelk! Veel gezonder dan koemelk en boordevol vitaminen en weinig calorieën. Ik weet echter niet of je dat overal in Nederland kan kopen? :(

    Sterkte en laat je niet op de kast jagen! :)
     
  16. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    +1 Niks mis met water. Krijgen ze hier ook meestal... afgewisseld met vers geperst vruchtensap, kruidenthee en amandelmelk. Limonade, Wicky, Ranja en dat soort dingen komen er hier echt niet in. ;)
     
  17. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ja hoor amandelmelk heb je gewoon in de supermarkt.

    Sjanniie, mijn kinderen (behalve de jongste dan) drinken ook nooit melk hoor.
     
  18. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Omdat ik in mijn omgeving vaak zie dat de gezondheidswaanzin soms compleet doorslaat. Een kind krijgt op school, over de gehele dag 2 glazen drinken vanuit thuis mee. Tussendoor kunnen ze water uit de kraan pakken (tenminste hier dan.) Naar mijn idee zouden die twee glazen dan geen water moeten zijn, dat kunnen ze de hele dag nog drinken. Geef ze melk, chocolademelk, of wat ze ook lekker vinden. Zelf geef ik altijd melk of chocolademelk bij de lunch, omdat ik weet dat mijn zoon een langzame eter is en niet altijd beide broodjes op krijgt in de pauze. Zo weet ik in elk geval dat er nog wat in zn buik zit. Je zit er niet naast, en die juf zegt niets. Als hij uit school komt heeft hij altijd berehonger. Ik zou hem nooit water meegeven. Terwijl er thuis, veel water gedronken wordt. Ook veel thee. Water kan hij op school altijd pakken, iets anders niet want dat is er gewoon niet.

    Zelf wil ik ook weleens wat anders dan water. Uiteindelijk zitten ze wel het grootste gedeelte van de dag op school.
     
  19. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter drinkt trouwens bijna nooit haar drinken op wat ik haar meegeef omdat ze altijd water drinken op school, ze sporen de kinderen ook echt aan om vooral water te drinken. Om 10 uur eten ze alleen fruit en tussen de middag op school eet ze gewoon haar 2 boterhammen op.
     
  20. adi

    adi Niet meer actief

    Hier dus ook, ze drinken water het beste en eigen beker komt meestal (half)vol terug naar huis. Ik hoef hier niet met zoete spul mee aan te komen, want dat lusten ze niet.
    En om water nou gezondheidswaanzin te noemen? Ik vind het gewoon doodnormaal om water als basisdrinken te gebruiken. Wij zijn geen sap grootverbruikers, vinden we gewoon niet lekker.
    Kinderen drinken water, thee en diksap, en s ochtends een beker melk.
     

Deel Deze Pagina