hercontrole gdd want dochter is te dik

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door lovewinnie, 5 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Haha, gezondheidswaanzin..
    Wat men in de westerse wereld als 'normaal' eten beschouwd, 99% van wat er in de supermarkt te vinden is zo ongeveer.. dát is pas waanzin! :p

    Maar we vinden het normaal, dus iedereen die probeert zijn kind gezond op te laten groeien is opeens overdreven bezig. Jajaaa...
     
  2. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83

    Dat was ik. En het kind heeft KMA en krijgt er extreme buikkrampen van. Daarnaast krijgt hij gewoon een voedingssubplement wat is aan gepast aan zijn behoeftes


    Daarbij koemelk is helemaal niet zo goed als jij nu doet voorkomen
     
  3. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Net als eieren...
     
  4. Theepot

    Theepot Fanatiek lid

    21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Meen je dit serieus? Hier krijgt dochter twee bekers water mee naar school, deze zijn helemaal op als ze thuiskomt. In het begin gaf ik haar nog ranja mee maar de bekers gingen niet leeg en ze had liever water, dit is in jouw ogen dus vreemd en zielig?
    Hier krijgt ze om 10 uur dus een stuk fruit en een beker water en met overblijven twee sneetjes bruin brood en een beker water, ze is nog nooit uitgehongerd thuisgekomen en alles is altijd netjes op.
    Thuis drinkt ze twee bekertjes melk, thee en water en heel soms ranja of sap maar dat is denk ik 1-2 keer per week.

    Geen gezondheidswaanzin hier hoor, er wordt op zijn tijd ook gewoon gesnoept en als we weg zijn (dagje weg of uit eten) drinkt ze ook yoghi of chocomelk maar ik heb het niet in huis.
     
  5. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Kun je gewoon in de supermarkt kopen, net als sojamelk, rijstmelk, havermelk en noten(dus gemengde noten)melk.
     
  6. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Goed om te weten, dank je!
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Staat meestal naast/bij de houdbare melk, de chocomelk en de fristi..... :)
    Vind Amandelmelk overigens echt niet lekker maar we drinken wel vaak sojamelk.
    (Waar je natuurlijk ook je vraagtekens bij kunt zetten...)

    Moest tijdens lezen van dit topic wel denken aan al die buitenlanders die naar Nederland komen...
    En accuut diabetes ontwikkelen.
    Zo goed zijn onze ideeën mbt gezondheid.
     
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.934
    15.244
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Was hier ook.
    In groep 2 ging ze naar de schoolarts en was toen 25 kilo bij ?
    Ze zat iets erboven in de curve.
    Een 1/2 jaar later kreeg ik een oproep voor controle van gewicht en lengte.
    Deze heb ik afgebeld omdat ik het grote waanzin vond.Ze is gewoon stevig gebouwd en zal nooit een slank dennetje worden.
    Inmiddels is ze 8 jaar en is 1.38 en 32 kilo dus helemaal prima.
    Ik ga haar geen probleem aanpraten wat er niet is.
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @anouk; wij kregen ook een extra afspraak.
    Toen ik vroeg waarom... Kon niemand me dat vertellen.
    Dus de afspraak maar afgezegd :)
     
  10. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

    Maar bij ons is een soort hype ontstaan. Er is een groep ouders die opeens helemaal omslaan en kinderen dan water meegeven waar ze eerst altijd andere dingen meekregen. Er zijn enkele kindjes die dat gewoon prima vinden maar het merendeel kijkt het drinken bij de ander uit zn beker. Zo ook met rare boterhammen. Mijn zoon heeft zn lunch een aantal keer gedeeld omdat hij het zielig vond.

    Ik kan me ook nog herinneren bij de bso. Iedereen lekker limonade en een enkeling krijgt als enige water en zit er een beetje beteuterd bij. Zo ook met lekkere dingen. Dat stukje zien sommige ouders over het hoofd.
     
  11. Mammie Patricia

    Mammie Patricia Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    1.886
    0
    0
    Overdrijven is ook een vak van de ggd!

    Ik weet niet of je dochter al een beetje kan lezen?

    je bent een mooi meisje!
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Als ze hier overblijven zit het drinken er bij in begrepen. Ze kunnen dan kiezen uit thee, water of melk.

    Het is heel makkelijk te oordelen over anderen en met een vinger te wijzen. Ik kan niet kijken in het leven van een ander, ik weet niet of het kindje de hele dag ranja drinkt of toevallig 1 bekertje per dag die dat kindje dan mee krijgt naar school. Ik weet niet of het betreffende kind een goede drinker is of een slechte, ik weet niet of een kindje kma heeft en daarom geen melk drinkt op een dag. Ik weet het simpel weg niet dus het is al helemaal niet aan mij om te oordelen of iets goed of fout is. Ik kan alleen maar zeggen dat ik eventueel anders zou doen en dit zou ik ook alleen maar zeggen wanneer er om advies gevraagd wordt.

    Mijn zoon bijvoorbeeld zal je geen water of thee drinken, dat lust hij gewoon niet. Dat kan ik hem opdringen maar dan stopt hij gewoon met drinken. (hij heeft ASS) Dus krijgt hij ranja mee naar school omdat - ik liever heb dat hij dan ranja drinkt dan helemaal niet
    - ik dit een "gevecht" vind die ik moet strijden en niet zijn juf.
     
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ze krijgt nu 2 bekers ranja mee en op school drinken ze tussendoor water. Thuis drinkt ze ook altijd gekoeld water en is daar dol op. Melk blijf ik haar gewoon geven ;) 2 bekers magere melk is zo'n ramp ook niet lijkt mijn.
    Koekje is uit de schooltas en heb extra stuk fruit gedaan. Als ze nog honger heeft kan ze dat pakken.
    Vanuit school mogen ze 1ding kiezen ( koekje, snoepje) En krijgen dan geen tussendoortje meer tot 5 uur. Heb dit eet moment een moment voor tussendoortje gemaakt. Ik merk dat ze nu met avond eten beter eet. Gisteren vroeg ze na het eten nog extra schep doperwten :). Ideaal kind ;). Ze is dol op fruit en groente maar extra vraagt ze nooit ( misschien omdat dat extra tussendoortje te veel was)
    Rond 7 uur had ze toch echt weer honger en ze at wat druiven samen met zoon.

    Zoontje vraagt wel continu om snoep maar hij zal snel genoeg merken dat hij dit alleen rond 3 uur nog krijgt. Gezonder leven is altijd goed.

    Ik zelf eet heel veel en ook heel de dag door en wordt er niet dik van. Eet als de kinderen op school zitten continu en ook savonds als ze op bed liggen . Zelf ook maar is gezonder gaan leven
     
  14. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    #94 Arevinol, 8 jan 2014
    Laatst bewerkt: 8 jan 2014
    Ik zie het probleem eerder andersom.. ;)
    En ik zie het helemaal niet over het hoofd. De meeste mensen hebben totaal geen idee wat ze op een dag allemaal naar binnen proppen. Bij zichzelf, maar ook bij hun kinderen.

    Ik weet dat mijn dochter graag iedere dag hagelslag op haar brood wil, 's ochtends en 's middags, fristi mee naar school, een koek ipv fruit. Ik weet dat er kinderen zijn die dat altijd meekrijgen en dat zij dat ook wil.
    Maar zij krijgt 's middags al een koekje en limonade, in fruit zit suiker ('s ochtends en als toetje neemt ze dat, want wil geen yoghurt) en op haar boterham vaak stroop of (minder zoete) jam.
    Dat vind ik meer dan genoeg suiker op een dag!

    En dan komt daar nog bij dat als ze ergens gaat spelen, ze vaak fristi, chocomel of zelfs frisdrank krijgt, er zijn geregeld verjaardagen, we hebben net de feestdagen achter de rug.. Op de bso (hele dagen in de vakantie) kreeg ze dan ook geregeld fristi of een extra koekje of snoepje, chips.. vanwege de feestdagen.. Ze eet daar altijd hagelslag op brood. Op zaterdag, is het papa dag (nou ja, middag), die wil haar ook graag wat snoepjes geven. Bij een vriendinnetje eten, pannenkoeken natuurlijk, met chocomel. Moet toch kunnen, een keertje?
    Natuurlijk, een keertje. Maar niet standaard!
    Ik ben op t moment ook geneigd om tegen de bso, de ouders van haar vriendinnen, school bij traktaties zeggen: hou op met het volpompen met suiker van mijn kind!! Maar ja, het is de norm.. Ze weten niet beter. Helaas.

    Ik vind het ook leuk om AF EN TOE mijn dochter eens te verwennen met wat lekkers. Maar anderen doen het al voor me. En daarom geef ik haar dus zoveel mogelijk gezond eten (mee), dat dat toch nog zoveel mogelijk de basis blijft. Snap je?!

    :D
     
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113

    Ben wel heel benieuwd wat rare boterhammen zijn :D
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Bekend verhaal... Wij doen het ook maar weinig omdat ze al genoeg krijgt.
    Gewoon omdat ze al meer dan genoeg krijgt van anderen.
    Gebeurd ook vaak genoeg dat ik d'r ophaal na het spelen en dat ze nog aan de chips of een boterham zit.
    Half uur voordat ik wil eten dus :)

    Wel hier onze eigen vaste traktatie... Verse stroopwafel van het stroopwafelkraampje. Allebei zo blij als een kind dan.
    Echt ONS verwennerijtje. (Doen we ook nooit met papa erbij dus)
    En gewoon eens lunchen of thee drinken bij de Hema met een broodje of tostie vind ze ook feest.
    (Bij de thee natuurljk geen broodje he.. Gewoon thee dan)

    Plus... (En nee arivenol, jou hoef ik dat niet uit te leggen, dat weet ik) er is meer verwennerij dan enkel in de vorm van suikergoed :)
     
  17. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik zeg ook absoluut niet dat je je kind vol moet proppen met suiker. Dat doe ik ook niet. Hij drinkt elke dag wel een beker chocolademelk of fristi bij het ontbijt, daarna melk, water en thee, en soms limonade. Dat laatste komt de laatste tijd amper meer voor omdat hij er gewoon geen interesse meer naar heeft.

    En ik ben ook heel erg van de groente, fruit, niet iedere dag vlees, en absoluut niet iedere dag hagelslag en dat soort bende.

    Maar sommige ouders, slaan gewoon door. Er zijn hier kinderen, die er lijkbleek bijlopen, en met een droge boterham naar school komen met een glas water. Niet dat ze geen boter hebben omdat ze allergisch zijn ofzoiets, nee het is vet. En o wee als je dik wordt. Bij t fruitmomentje hebben ze dan wortels mee ofzo en water.

    Het gaat me echt niet om het gezond doen zijn of niet, of hoeveel suiker de norm zou zijn. Maar sommige slaan hier echt door hoor.

    Ik ben ook overblijfjuf geweest, als je ziet wat sommige mee krijgen. Kijk er zijn natuurlijk altijd uitersten. Zo zijn er kinderen met witte boterhammen met een laag chocoladepasta waar je u tegen zegt, maar ook kinderen met een droge bruine boterham met 1 plakje rookvlees en een glas water. Je zou die gezichtjes erbij moeten zien, dan snap je het misschien.
     
  18. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Maar wat is er mis met wortels bij het fruitmoment?

    Hier krijgt hij 2 sneeen brood met beleg variërend van notenpasta tot een plaatje 30+ kaas
     
  19. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Mijn zoon krijgt ook weleens worteltjes mee, daar gaat het niet om. Niet zo letterlijk lezen hoor :D
     
  20. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Bedoel je nu echt een droge boterham (zonder beleg?) of met een beetje boter en rookvlees? Dat vind ik nogal een verschil. Want dat laatste krijgt mijn dochter ook geregeld mee (als 1 van de 3 boterhammen dan).
    Ze krijgt ook wel eens komkommer of snoeptomaatjes mee.

    Maar goed, ik vind dit een beetje in lijn met een topic van vorige week. Je weet niet wat die kinderen verder thuis krijgen. De een neemt een koek mee en eet 's middags misschien fruit. De ander eet op school wortels, rookvlees en water en krijgt thuis een koekje met limonade.

    Het interesseert me verder ook niet zoveel wat een ander doet (heb er wel een mening over :p), ik vind het wel vervelend als mijn eigen kind er 'last' van heeft (of ikzelf).
    Verder vind ik kinderen niet zo snel 'zielig', omdat ze iets niet hebben/krijgen ;).

    Helemaal geen vet of veel te weinig is natuurlijk wel een uiterste, dat is uiteraard ook niet gezond. Maar ik geloof niet dat dit topic daar over ging.
     

Deel Deze Pagina