hercontrole gdd want dochter is te dik

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door lovewinnie, 5 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    #101 Saskia78, 8 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2014
    Dat zijn wellicht diezelfde mensen die light pindakaas op hun boterham smeren. Hebben wel meegekregen dat te veel suiker en vet niet gezond is...
    Maar niet dat je het in zekere mate ook nodig hebt.
    En deze schoolarts draagt goed z'n steentje bij aan dergelijk gedrag door een 6jarige te vertellen dat ze te dik is.
    Dat kan ook anders......
    Bijv "we denken dat uw kind te zwaar is en willen eens een gesprek over voeding en beweging hebben" tegen de ouders en tegen het kind in kwestie gewoon niks.

    We zijn nu een hele generatie pubers aan het kweken die denken dat vet en suiker doodzonden zijn. Niet goed denk ik.

    Mijn mening/idee hoor... Misschien valt het mee maar ik vrees het ergste.
     
  2. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier krijgen ze gewoon roomboter, pindakaas en weet ik het maar ik ben vooral tegen al die kunstmatige zooi, verpakt spul etc.
     
  3. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Zonder boter.
     
  4. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Niet iedereen houdt van boter he. Mijn dochter ook niet, ik eet ook nooit boter op brood.
     
  5. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn kinderen krijgen naar school verschillende dingen.
    Fruit vervang ik ook wel is voor groente en bruin brood is ok eel is wit brood. Zoet beleg wordt afgewisselt met vlees/kaas

    Afwisseling is nog het beste denk Ik. Zoontje zou liefst Elke dag pindakaas met suiker of jam Hebben maar vind dat niet nodig. Hij heeft zo'n honger om 12 uur dat hij toch wel eet op school. Na niet opgeven eet hij nu ook gevarieerd. Ook is hij slechte fruit eter en groente vind hij helemaal niks. Op school moeten ze fruit en in het begin wilde hij alleen groene appel of druiven. Gaf gewoon ook andere dingen mee en ondertussen eet hij tomaat, komkommer, kiwi, appel en aardbeien en druiven. Als ze honger hebben eten ze wel en ga niet alleen meegeven wat ze lusten want dan zou het elke dag groene appel zijn geweest en brood met pindakaas en jam. Kinderen kunnen alles leren eten.

    Suiker en vetloos is niet goed want dit zijn gewoon voedingstoffen die nodig zijn. Meegeven enkel wat ze lusten vind ik ook niet nodig. Afwisseling lijkt mijn de juiste middenweg. Mijn dochter lust gelukkig echt alles maar met zoontje heb ik echt strijd altijd
     
  6. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik zei ook, niet dat ze het niet lusten. Gaat erom dat het vet is.
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Mijn zoon lust het ook echt niet, dus ja die eet ook droog brood met een plakje beleg erop :D
     
  8. Beitsche

    Beitsche Fanatiek lid

    12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Net even gezocht en het is ook te koop bij De Online Drogist | voordelig online kopen
    Goedkopere verzendkosten ( volgens mij) en vanaf 20 euro geen verzendkosten.

    Ik koop daar veel supplementen dus ik kan het meteen mee bestellen. Ben wel nieuwsgierig.
     
  9. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Yj81 : Kun je misschien een ingredientenlijstje van de cool bear siroop even overtypen?

    Ik ben heel benieuwd wat er verder inzit, maar kan het niet exact vinden of is het ergens fysiek te koop ?
     
  10. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Aardbei munt: Water, aardbeisap uit biologisch vruchtenconcentraat 9%, voedingszuur (citroenzuur), steviol glycosiden uit stevia, natuurlijke aroma’s, zout.
    Sinas kokos: Water, sinasappelsap uit biologisch vruchtenconcentraat 9%, voedingszuur (citroenzuur), steviol glycosiden uit stevia, natuurlijke aroma’s, zout.
    Cassis appel: Water, cassissap uit biologisch vruchtenconcentraat 9%, voedingszuur (citroenzuur), steviol glycosiden uit stevia, natuurlijke aroma’s, zout.
    Aardbei vanille: Water, aardbeisap uit biologisch vruchtenconcentraat 9%, voedingszuur (citroenzuur), steviol glycosiden uit stevia, natuurlijke aroma’s, zout.

    Ik vind het wel jammer dat het combismaakjes zijn, sinas kokos en aardbei vanille lijkt me niet echt lekker.
     
  11. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
  12. nana33

    nana33 VIP lid

    17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Allereerst wil ik zeggen dat ik het écht belachelijk vind dat er tegen een 6 jarig kind gezegd wordt dat ze te dik is. Ik zou uit mn vel springen!! Hoe ontwikkel je anorexia bij een meisje? :( :$

    Zoals de anderen hier ook al zeggen, zitten er wel wat calorietjes in het dieet van je dochter die je gemakkelijk weg kunt laten (wicky, bifi, chips).

    Om even op het dikgemaakte stuk terug te komen. Dit is pertinent niet waar (althans het gedeelte over suiker). Je lichaam zet koolhydraten ook om in suikers, dus als je 2 a 3 sneetjes brood eet en s avonds aardappelen/ past/rijst, dan krijg je al genoeg suiker binnen. Daarnaast zit er natuurlijk veel suiker in fruit. Dus als je kind fruit en koolhydraten geeft hóef je het niks extra's met suiker te geven (maar een koekje zo heel af en toe moet kunnen natuurlijk). Fruit zou ik trouwens niet op korten, ook als je kind iets te zwaar. Je hoeft natuurlijk niet 3 bananen op een dag te geven, maar er zit zoveel gezonds is fruit dat ik die suikers maar voor lief zou nemen, bij twee stuk fruit per dag.

    Verder las ik iets over Stevia als oplossing voor suikervrij eten. Ook daar zou ik mee uitkijken. Er is steeds meer bekend over de nadelige gevolgen van stevia voor je gezondheid. Liever gewoon niet te zoet eten dus.
     
  13. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    #113 Arevinol, 12 jan 2014
    Laatst bewerkt: 12 jan 2014
    Ik geef ook geen stevia aan mijn dochter, omdat het nog maar zo kort op de (NL) markt is. Gebruik het zelf wel, omdat ik geen andere zoetmaker verdraag.

    Ben wel benieuwd wat jij weet over de nadelige gevolgen van stevia.
    Het wordt al een paar eeuwen gebruikt bij de indianen en ook al meer dan 25 jaar in Japan. Daar is kennelijk ook veel onderzoek verricht.
    Er zijn een paar oude onderzoeken die claimen dat het zorgt voor onvruchtbaarheid en kanker (daardoor is het lange tijd geweerd van de amerikaanse markt), maar deze onderzoeken zijn al lang als onbetrouwbaar verklaard. Alleen in extreem hoge doses bij hamster in de zwangerschap is het toxisch. (Maar bij de mens wordt stevioside níet opgenomen in het bloed; knaagdieren hebben een beter werkende blinde darm)

    Van de Universiteit Leuven: Pleidooi voor Stevia
    Samenvattend kan gesteld worden dat toegediend stevioside geen enkel effect heeft op vruchtbaarheid, paargedrag, zwangerschap, aantal foetussen, noch op de groei of vruchtbaarheid van de nakomelingschap (Yodyingyuad en Bunyawong, 1991; Mori et al., 1981; Oliveira-Filho et al., 1989; Sinchomi en Marcorities, 1989; Usami et al., 1995; Shiotsu, 1996; Geuns et al., 2002C). Nochtans, indien men steviol (het aglycon van stevioside) geeft aan hamsters tussen dagen 6 en 10 van de zwangerschap en in hoge doses van 500 tot 1000 mg/kg lichaamsgewicht, bekomt men toxische effecten (Wasuntarawat et al., 1998). Het aantal levende foetussen per worp nam af alsook het gemiddelde foetusgewicht. In de nieren van de moederdieren was er een dosis-afhankelijke toename in kronkelende nierbuisjes. Ondanks de waargenomen effecten bij hoge concentraties was de NOEL toch nog 250 mg steviol/kg lichaamsgewicht, hetgeen overeenkomt met 625 mg stevioside/kg lichaamsgewicht.

    Naast het gebrek aan effecten van Stevia-extracten of stevioside in dierproeven over vruchtbaarheid zijn er geen negatieve rapporten bekend over de invloed op de menselijke vruchtbaarheid sinds het massale gebruik van Stevia en stevioside in Japan (sinds meer dan 25 jaar), in de USA (sinds 1995) of in andere landen.
     
  14. Evientje

    Evientje Niet meer actief

    Als ik je topic zo lees dan hou ik mijn hart al vast als mijn zoontje op school naar de GGD moet. Zoontje is nu 5 jaar, 30,5 kilo en 132.
    Kreeg de laatste keer bij het cb ook al op mijn kop omdat hij te dik zou zijn. En moest zijn eten maar matigen. Hij heeft nu een eet patroon van:
    S'ochtends: 2 boterhammen (1 kaas, 1 zoet) glas melk/fristi of optimel metzijn medicijnen.
    Tussendoor: appel, en wat drinken (meestal taxi tropical 30%minder)
    'S middags: 2 boterhammen (1 kaas of vlees, 1 zoet) glas melk of ranja.
    Tussendoor: liga, droog koekje, soepstengel of iets dergelijks met een glas ranja of gewoon water.
    'S avonds: klein stukje vlees, beetje aardappelen, beetje groente of vergelijkbaars. Een toetje en een glas water met zijn medicijnen.
    Tussendoor drinkt hij voornamelijk water omdat hij van mij niet teveel zoetigheid mag drinken. (Omdat ik dat zelf ook niet doe)
    Snoepjes zijn zeldzaam, en als hij snoept zijn het voornamelijk 'gezonde snoepjes' krentjes of met natuurlijke stoffen.

    Moet er wel bij zeggen dat hij medicijnen heeft waar hij vocht door vast houdt. Maar aan de andere kant hij eet als hij de kans krijgt makkelijk meer boterhammen. Maar die krijgt hij dus niet!

    Zou er echt niet happy van worden als ze het tegen hem zouden zeggen hij voelt zich nu al dik doordat de andere kindjes het zeggen!
     
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Moest bij de eerste zin van je dagschema al meteen denken, wat doen de medicijnen mbt zijn lichaamsgewicht. Vind dat een arts dat ook mee moet nemen voordat die zijn oordeel velt.

    Zo had de oudste van mijn vriendin verteld dat hij alleen fruit kreeg op woensdag omdat oma er dan was. Dus kreeg mijn vriendin dit meteen te horen met de preek dat er elke dag fruit gegeten dient te worden.

    Eeeeh ze krijgen elke dag fruit (appel etc) alleen op woensdag past oma op en die neemt altijd aardbeien mee :D
     
  16. Audrey2014

    Audrey2014 Actief lid

    24 dec 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    Nou ik vind je dochter echt absoluut niet fors/dik
    Maar ik zou het zeker over laten gaan in een klacht
    en vragen wat ze wel niet denken met zo'n uitspraak te doen!?
     
  17. SuzykeQ

    SuzykeQ Bekend lid

    13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn oudste ziet er qua bouw/lengte hetzelfde uit als jouw dochter. De mijne is 7j2m. Ik vind het wel schokkend, dat jouw dochter blijkbaar al te dik is. Staat mij straks wat te wachten zeker??

    Wat ik absoluut niet zou doen, maar dat is mijn persoonlijke mening, gaan inhouden op gezonde vetten (geen magere melk, dieet boter, light producten). Je kind is in de groei, straks krijgt ze ineens een groeispurt, wedden? kinderen groeien nl. eerst in breedte, dan lengte, dan breedte etc. Het gaat bijna nooit gelijk op.

    Je kind heeft de goede voedingsproducten nodig. Je zou iig. naar brood kunnen kijken, eens een omeletje bakken 's ochtends? gekookt eitje? kwark met fruit? is allemaal heel gezond! evt. meer fruit geven tussendoor, eten is juist belangrijk, als je te weinig binnen krijgt ga je vasthouden. Een kind eet gem. tussen de 1000 en 1500 (afhankelijk van leeftijd) per dag. Je eet weinig pizza, patat etc.? zo ja, die ene keer moet het gewoon kunnen, misschien met meer salade combineren?

    Ohja, ik zou zeker een goed gesprek houden over het feit dat zij benoemen dat je dochter te zwaar is. Ik heb zelf anorexia gehad en weet hoe erg dit erin kan hakken, vaak beginnen de eerste problemen al jong. Je dochter hoort zich nog helemaal niet bezig te houden met haar gewicht, ze mogen daar bij de GGD zeker met meer zorgvuldigheid mee om gaan. Nog een vraag, hoe is haar bouw? brede schouders? heeft ze een zogenaamd 'zwemmersfiguur? brede schouders, veel kracht in armen? mijn dochter heeft dat nl. Zij zwemt ook graag, goed en intensief, wil ook binnenkort gaan wedstrijdzwemmen! Ieder kind heeft een ander figuur.
     
  18. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    30 kilo en 132?? Dat is gigantisch voor een 5 jarige!

    Mijn oudste is bijna 9 en 137 en 26 kilo!

    Ik heb het even opgezocht, 113 is gemiddeld voor een 5 jarige.
    Gemiddelde lengte kind - Gemiddeldgezien.nl
    En 20 kilo is ook gemiddeld. Gemiddelde gewicht kind - Gemiddeldgezien.nl

    Je zoon is dus ongeveer 10 kilo zwaarder en 20cm langer dan gemiddeld. Ik zou even langs de arts gaan. Maken zn medicijnen zn groeihormonen in de war?

    Sorry maar ik kan hier niet tegen je zeggen dat het normaal is want dat is het niet. Zie je dat ook niet in de klas? Die moet daar toch een hoofd bovenuit steken... Mijn zoon is ook altijd langer geweest dan zijn klasgenoten maar als je jouw zoon en mijn zoon nu naast elkaar zou zetten zouden ze bijna even groot zijn terwijl mijn zoon een flink stuk ouder is.
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Ik vind je dochter er niet dik uitzien.
    Mijn dochter is net zo oud, maar die is een stuk kleiner, ze is ca. 1.12 en weegt 21 kilo.
    Wat stom dat ze hebben gezegd dat ze te dik is, zoiets hadden ze bijv. gewoon op een briefje moeten zetten wat ze aan jou zouden moeten geven.
     
  20. Loesjuh

    Loesjuh Niet meer actief

    Maar misschien is haar zoontje ziek dat hij daarom zo zwaar weegt op het moment, prednison ofzo?

    TS: ik vind je dochter niet dik ogen, maar kan wel zien dat ze "aanleg" heeft. Zou het gewoon in de gaten houden en bepaalde dingen matigen. En echt een schande van die schoolarts,

    Verder totaal geen referentiemateriaal, dochter van 5 jaar is nu 14 kilo. Bij haar doe ik juist wel een dikkere laag pindakaas bijv.
     

Deel Deze Pagina