hercontrole gdd want dochter is te dik

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door lovewinnie, 5 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Dat noem je 'een kind dat geen diksap of thee lust' :D Ieder kind lust wel iets niet...
     
  2. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Zo kun je ook zeggen dat een kind is aangeleerd diksap te lusten..??

    Zoals ik al zei, mijn dochter heeft t nooit gelust. Tot ze 3,5-4 jaar was kreeg ze alleen maar water, melk en ze mocht ook 1x per dag diksap. Dat hoefde ze dus niet! Liever water.
    Sporadisch kreeg ze eens chocolademelk of limonadesiroop, op een feestje ofzo. En dat vond ze wel lekker. In welke zin heb ik haar dat dan aangeleerd..

    Zoet en vet is van nature gewoon iets wat 'we' lekker vinden. 'Helaas' hebben we dit nu in overvloed ter beschikking en dan is het niet zo goed meer. Maar of je nu een beetje diksap geeft of limonade.. tja, dat is echt om het even hoor.

    Hier was laatst een meisje en dat luste geen limonade. Alleen diksap lustte ze wel.. Verwend kind, dacht ik. 'Die lust alleen maar hoogstaand voedsel' :D :p
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als ik Eva alleen maar water laat drinken, zou ze maar zo'n 200 ml per dag drinken. Veel te weinig dus. Ze lust het wel, maar drinkt er dan gewoon niet veel van. Ze drinkt 1 pakje chocomel per dag (lust geen melk) en 2 glaasjes limonade en bij het avondeten en voor het slapen gaan water.
    Lisa drinkt graag melk en drinkt veel liever water dan limonade. Chocomel gaat redelijk maar ze laat vaak toch de helft staan.
    Aangeleerd gedrag...ik denk het niet. Lisa was al heel snel 'verpest' omdat ze sondevoeding kreeg en we daar zo snel mogelijk vanaf wilden. Dus die kreeg vanaf 7 maanden al danoontjes en borstvoeding met roosvicee. Maar die zin in zoetigheid die ik had verwacht is er bij haar dus bijna niet.
     
  4. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Dubbel...
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm ik denk niet dat iets wel of niet lusten compleet overheerst wordt door gewenning.

    Maar wat ik wel zeker weet is dat als je gewend bent veel zoet (maar ook bijv zout of pittig) eet/drinkt... Je gewend raakt aan de smaak en vaak dat een voorkeurssmaak zal blijven

    Zal heus weleens anders gaan... Maar eenmaal gewend aan een sterkere smaak smaakt iets met minder smaak nou eenmaal wat flauw.
    Sommige mensen vinden dat fijn.. Meeste zullen graag drinken wat ze al gewend waren.
    Net als dat veel mensen die slappe/flauwe maaltijden gewend zijn vaak niet spontaan ineens veel suiker/zout/sambal gaan toevoegen.

    En wat betreft "moedermelk is ook zoet" buiten dat de meeste kinderen dat een jaar later niet meer krijgen... Is het toch stuk minder zoet dan ranja of fristi :)

    Hier trouwens ook een kind dat niet van koude appelsap houdt.
    Wij vragen dan een flesje dat niet uit de koeling komt en zelfs al een keer gehad dat de restauranthouder opperde om het even in de magnetron te zetten.
    Persoonlijk maakt het me alleen weinig uit of ze appelsap uit een flesje drinkt of fristi.
    Qua suikers maakt dat bar weinig uit.
    Fristi zit tegenwoordig geen extra toegevoegde suiker in... Dat kun je van de meeste appelsap niet zeggen.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hihi hier laatst een meisje dat enkel waterlimonade lustte dat naar ananas smaakte. Of taksi natuurlijk (en ja, ik weet heel zeker dat die mensen net als wij gematigd zijn met suiker... Maar over smaak valt natuurljk niet te twisten)
    Maar himbeerensmaak wilde ze toch wel proberen.
    (Ik ga altijd uit van het idee dat je iets niet kunt lusten als je het nog niet hebt geproefd)
    Nou... Was toch wel ERG lekker :)

    Overigens verder helemaal eens hoor... Een beetje is niet erg.
    Maar we eten/drinken gewoon van ongeveer alles veel te veel en we doen te weinig. Mijn vader is bijv nooit dik geworden van elke dag bijna een heel brood eten. Dat hoef ik niet te proberen :)
    Maarja hij is timmerman, ik werk heel de dag op kantoor.
    En hoe verslaafd mijn vader ook is aan hagelslag op brood... Dat was voor in het weekend want het vult niet genoeg.
    Alleen maar gezond en stevig broodbeleg op zijn boterhammen.
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Gewoon een kind wat iets niet lust.

    Mijn kind (de oudste) lust geen water of thee, de jongste drinkt het wel en dat terwijl ze de zelfde opvoeding genieten.

    Het is gewoon heel erg kort door de bocht om dan maar aan te nemen dat het kind verwend is.
     
  8. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Das kort door de bocht. ...Mijn dochtertje lust echt absoluut geen peer bijvoorbeeld. Terwijl dat zoet is....opvoeding kan niet zeggen wat je wel of niet lust.
     
  9. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Er komt geen einde aan dames.

    Zullen we het erbij houden dat ieder kind anders is en iedere ouder zijn eigen keuzes?

    Niemand is hier beter dan een ander, ongeacht wat je kind eet of drinkt of doet.
     
  10. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    #150 Saskia78, 3 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2014
    Er zit toch wel een verschil tussen iets niet willen eten/drinken omdat het niet lekker smaakt of het echt niet lusten toch?

    Zo hebben de meeste kinderen ook de keuze tussen smaakexplosie of niet.
    Tja, logisch dat je dan kiest voor de smaakexplosie?
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Gelukkig niet..

    zou toch wat zijn als er 1 perfect dieet zou zijn voor iedereen.
    Ongeacht afkomst, manier van leven en genen :)

    Toch hou ik wel van dit soort discussie.
    Zet me soms ook aan het denken over mijn eigen ideeën en daardoor blijven ze flexibel :)
     
  12. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    En blijft ook nog steeds zo dat 'experts' het zelfs niet eens met elkaar eens zijn (de (on)verzadigde vetten discussie).

    Zo hoorde ik laatst nog van iemand dat in 'de nieuwe bijbel', de voedselzandloper, staat dat witte rijst niet goed is..?? Toch apart dat hart en vaatziekten, diabetes etc veeeel minder voorkomen in Aziatische landen, waar witte rijst het hoofdingredient is.
     
  13. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Maar ze eten daar ook veel vis, en gebruiken volgens mij heel weinig industrieel voedsel..
     
  14. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ja, tis meer dat deze discussie deze week al 3x op het forum is geweest. En iedere keer eindigt het haast in ruzie 'nou mijn kind is veel beter dan de jouwe'... grof gezegd dan.
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm mijn kind heeft daar helemaal geen aandeel in.

    Althans... Ze mag kiezen binnen mijn kaders.
    Dus ja mijn kind is natuurlijk de leukste. Maar hoe of wat ze eet... Heeft daar weinig invloed op :)
    En ja, ik vind ook dat ik het zo goed mogelijk doe... Maar dat zal de rest van het forum ook vinden lijkt me.
    Anders hadden ze het wel anders gedaan.

    Dus als iemand zich aangevallen of benadeeld voelt... No need :)
     
  16. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Dat wel, maar toch raar dat witte rijst dan slecht(er) zou zijn, als je er kennelijk niet zo veel van krijgt als je dat als basis eet..
     
  17. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mooi verwoord Saskia.


    Om verder nig op wat reacties in te gaan: je zult mij trouwens niet horen beweren dat een kind alleen maar water of thee moet drinken, dat doet mijn eigen kind ook niet.

    Maar ik vind het wel 'vreemd' (zo zou ik het dan maar noemen dan ipv verwend) dat een kind wél limonade lust en geen diksap.

    Anyway: dit topic ging niet over wat een kind zou moeten drinken, maar over te dik zijn. Heel veel kinderen zijn te dik door meerdere keren zoet sap per dag. Zit bomvol kalorieën. Als je kalorieën moet reduceren, skip dan de zoete sapjes.

    Over de verleidingen van zoet:
    Zembla: De zoete verleiders - Uitzending Gemist
    Heel interessante docu.
     
  18. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Mee eens dat je kunt wennen aan (veel) suiker.
    Maar de smaak van diksap is zuur, omdat er meestal veel appel(dik)sap in zit. Dit is echt een andere/zuurdere smaak dan de meeste limonades.

    Appels en appelsap vind ik ook niet zo lekker; ik vind het dus helemaal niet vreemd.
    Ik heb de afgelopen 4 jaar (toegevoegde) suiker/fructose-vrij gegeten, dus als iemand ontwend is van zoetigheid ;)
     
  19. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, ik vind diksap dus wel gewoon zoet. Wij maken hem dun aan, maar als je hem té dun aanmaakt, slaat hij inderdaad om naar zuur.
    Een vriendje hier laatst, dronk dus bijna pure diksap, echt baggerzoet, bah.

    Verder ook weinig echt zoete voedingsmiddelen in huis. Zoons voorkeur heeft het ook niet en dat is denk ik wel gewenning.;)
     
  20. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik vind diksap wel degelijk mierzoet hoor. Het enige verschil met limonade is volgens mij dat diksap een structuur heeft, en limonade gewoon waterachtig is.
     

Deel Deze Pagina