Dodenherdenking

Discussie in 'De lounge' gestart door Cin85, 4 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.953
    113
    Vrouw
    Hangen jullie vanavond de vlag halfstok en ben je 2 minuten stil? Ben je thuis of ga je naar een herdenking?

Zelf hangen wij de vlag altijd halfstok, maar aangezien het hier momenteel erg hard waait is het de vraag of de vlag vanavond blijft hangen. Maar dat zien we dan wel.
    Wij kijken de dodenherdenking live op tv en zijn om 20u 2 minuten stil. De kinderen zijn uiteraard ook stil.
    Ook weten de kinderen goed waarom ze stil zijn, ik vind het zelf erg belangrijk dat ze van jongs af aan al respect hebben voor de mensen die gevochten hebben voor onze vrijheid .

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    uiteraard zijn wij stil, de kinderen liggen op bed op dat tijdstip maar we leggen wel alles uit,
    kleine moeite vinden wij.. een teken van respect

3. Waterlelies

Waterlelies Niet meer actief

Wij hebben geen vlag. We zijn wel stil. We hebben eens toevallig in een winkel gestaan en dan staan we ook even stil. Als we onderweg zijn proberen we de auto aan de kant van de weg te zetten, zoals de meeste dat deden. Dat is onze ervaring door de jaren heen in ieder geval.
    Als de kinderen klein zijn en ze kunnen niet stil zijn thuis omdat ze het echt niet begrijpen, laat ik ze gaan. Ik hoef niet letterlijk mijn mond te houden om iets te herdenken in mijn hoofd en dankbaarheid te tonen. Ik ben ook dankbaar dat mijn kinderen die vrijheid hebben om te spelen. Ik vraag dan wel om zachtjes te doen, want mama wil het programma op tv kijken waarbij mensen stil zijn/ bidden. Als ze die 2 minuten niet volhouden is dat nu nog prima.

4. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Vlag gaat straks halfstok.
    Zitten nog te twijfelen of we naar een herdenking toe gaan of op tv gaan kijken.

5. Rozemarijn33

Rozemarijn33 Niet meer actief

We hebben geen vlag. Zoon gaat met de scouting meedoen aan de herdenking in de stad, man loopt ook mee met zijn vader. Ik blijf thuis met de meiden wegens bekkenklachten maar kijk het wel en leg het ook elk jaar weer opnieuw uit waarom we dit doen. Aangezien dochter een vriendje van joodse afkomst heeft snapt ze het gelukkig heel goed

6. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Wij hebben geen vlag maar houden wel twee min stil, leggen dit ook uit aan de kinderen en verwachten ook dat hun ook stil zijn.

Heb ooit in een winkel gewerkt en weet dat daar ook twee min stilte werd gehanteerd, zelfs de winkelradio ging op stil maar je wilt niet weten hoeveel mensen (ook oudere) gewoon vanalles vragen zelfs boos worden als je niet reageerd.

7. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wij hebben geen vlag, ook geen mogelijkheid om die op te hangen, dus dat doen we niet. (Ook niet bij feestelijke gelegenheden.) Maar uiteraard zijn we wel 2 minuten stil. Normaal kijken we de herdenking op tv maar dit jaar gaan we voor het eerst naar de herdenking in onze woonplaats, omdat onze dochter een gedicht gaat voordragen.

Ik ben heel trots op haar dat ze dat gaat doen. Ze is er heel erg mee bezig (n.a.v. een project op school) en wilde heel graag haar bijdrage leveren aan de herdenking. Het gedicht dat ze gaat voorlezen is best heftig (emotioneel) en het raakt me enorm. Ik vrees dat ik het niet droog houd als ze dat vanavond voor de menigte voorleest. :cry:

Bij de herdenking op tv heb ik overigens ook al regelmatig een traantje weggepinkt. Ik ben gewoon een sentimentele muts. :oops: Dat komt ook wel omdat ik van kinds af aan de oorlogsverhalen uit de eerste hand heb gehoord van mijn opa's en oma's. Hun verhalen hebben een enorme indruk op de gemaakt en zal ik nooit vergeten.

Roanna, Linda86 en Rozemarijn33 vinden dit leuk.
  8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Vlag halfstok vanaf 17:30 meende ik. En natuurlijk zijn we 2 minuten stil.
    De oudste gaat, geheel vrijwillig, met de stille tocht hier meelopen van het oorlogsmonument naar de graven van oorlogsslachtoffers en bloemen leggen.

NiVa0230 en kikker1 vinden dit leuk.
  9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Geen vlag, wel de herdenking op tv kijken en 2 min. stil.
    Wij hebben het altijd belangrijk gevonden om dit te doen, zeker met de kinderen, en we hebben ze ook vaak dingen uitgelegd over de tweede wereldoorlog.

10. Liselou

Liselou Bekend lid

1 jan 2019
    898
    1.131
    93
    Vlag halfstok en uiteraard 2 min. stil. Kinderen worden hier ook zeker bij betrokken.

11. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Onze vlag kan om technische redenen niet halfstok, dus die mag morgen weer naar buiten. Ik kijk rond 20u wel naar een herdenking en ben dan 2 min stil, eerder ook wel naar herdenkingen gegaan (dam). In de klas van Y zit een meisje uit Syrie, dus er is op school wel aandacht voor en ze snapt er al best wel iets van, ook dat in NL alleen hele oude mensen en vluchtelingen weten hoe het is om in oorlog te leven.. Om 20u slaapt ze hopelijk, maar als ze ouder is gaan we zeker samen herdenken

12. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Geen vlag, uiteraard wel 2 min stilte.

13. Neilia

Neilia Niet meer actief

Wij hebben geen vlag.
    Vanavond ben ik toevallig aan het werk en zullen mijn moeder en ik zeker 2 min stil zijn om 20:00uur.

Kinderen liggen al op bed.
    C vroeg vandaag wel waarom de vlag zo raar hing bij de buren en dat heb ik zo simpel mogelijk uitgelegd.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.295
    113
    Geen vlag, onze zoon slaapt dan al maar wij kijken op tv en zijn uiteraard stil.

15. tuc

tuc Niet meer actief

De vlag gaat halfstok als het een beetje minder hard stormt hier.
    We zijn zeker stil en kijken de herdenking. De kinderen liggen al op bed.

16. Salentein

Salentein Niet meer actief

Dit inderdaad. We hebben alleen geen vlag en vlaggenhouder

17. JasmijnM

JasmijnM Actief lid

11 dec 2017
    382
    254
    63
    Vrouw
    Heel eerlijk? Wij doen er eigenlijk nooit wat mee. Meestal zijn we gewoon bezig met ons eigen ding, om vervolgens om 20.30 er achter te komen dat het 20.30 is.

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    De vlag gaat volgens de vlagetiquette om 18 uur halfstok.
    Wij zijn altijd 2 minuten stil en volgen de dodenherdenking op tv. Ook de kinderen (behalve zoon, want die slaapt dan al).

19. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Zeker.. Vlag gaat straks om 18.00 half stok! Wij zijn altijd 2 minuten stil! Kindjes slapen dan dus die zijn als het goed is ook stil..

20. tuc

tuc Niet meer actief

Goed herinnering dit om er dan toch aan te denken:thumup:
    Je kunt ook een alarmpje zetten om 19.45 uur.
    Het is goed om erbij stil te staan hoe anderen hebben moeten vechten om ervoor te zorgen dat wij nu lekker ons eigen ding kunnen doen!

Manolito, JasmijnM, Baileyy en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina