Herfst 2018 mama's

Discussie in 'De mama's' gestart door Wolky84, 25 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boelie88

    Boelie88 Actief lid

    2 mrt 2016
    453
    123
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    @Bezige bij
    Belangrijkste is dat je weet dat motoriek zelf goed ontwikkeld moet zijn, dat ze met haar mondje doet wat zou moeten op deze leeftijd. Jouw ukkie loopt wel maandje achter op de mijne, maar begint ze bijv handjes naar mond te brengen en dingen in mond te stoppen? Anders zelf even zoeken naar een prelogopedist, want als ontwikkeling nog niet zover is willen ze je sowieso persoonlijk even zien (valt iig in basisverzekering)

    Tips die ik kreeg:
    - Veiligheid/geborgenheid zoeken moet losgekoppeld worden van het voeden, dus beetje rekken en wat meer op vaste tijden gaan voeden, dan kan het gemakkelijker worden met op een bepaald moment de fles geven, want baby weet dat hij/zij dan eten krijgt, alleen uit fles of borst, dat verschil moet nog ff niet gaan uitmaken. Niet meer troostvoeden dus tot ze fles pakt.
    - laagdrempelig aanbieden zodat ze eerst kan wennen aan speen van de fles spelen ermee in haar mond/ erop bijten mag allemaal. Maar zodra ze gaat huilen, eerst weer rustig laten worden, want huilende baby pakt niet gemakkelijk speen.
    - bij aanbieden proberen de punt van de speen over gehemelte te bewegen, daar zot vaak nog een restje zuigreflex.
    - op ontspannen momenten aanbieden, bijv na een badje in een donkere kamer.
    - zelfverzekerd aanbieden - ‘dit is hoe we het gaan doen’, ze mag best beetje jammeren en wat huilen van frustratie (dat gaat er komen omdat ze er misschien niks van snapt waarom ze fles krijgt en hoe ze er wat uit moet krijgen), maar jij moet haar erdoorheen loodsen en niet van de wap raken door het huilen. (Dit was hier vooral de trigger, dat zelfverzekerd aanbieden en bij je ‘standpunt’ blijven.)
    -speengrootte aanpassen aan jouw borststroom, misschien heb je een grotere of juist kleine speen nodig qua stroming van melk.
    Verder is het dus zoeken welke speen ze pakt en welke niet, hier was het de dr brown speen.

    Hopelijk heb je hier wat aan.
     
  2. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    @Bezige bij Fijn dat je wel steun hebt in je omgeving...dat is zo belangrijk nu! Onze zoon krijgt nu max. 6x 180cc aangeboden. Gaat er soms helemaal in maar vaak ook niet. En op sommige dagen wil hij vaker drinken; ook prima.

    Ik heb hier vandaag een bedeltje besteld dat gemaakt wordt met moedermelk. Zo bijzonder! Hoewel de borstvoeding niet gelukt is, heb ik er wel echt werkelijk alles aan gedaan om het te laten slagen. En daarom vind ik het mooi als herinnering. Het staat voor mij voor kracht en doorzettingsvermogen. Maar ook voor de moeilijke periode waar ik nu doorheen ga. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

    Morgen alweer de laatste dag van het jaar....wat een jaar....pffff. Betekent ook dat ik met een aantal van jullie ook alweer bijna een jaar online klets. Want half januari wist ik dat ik zwanger was. Wat zijn het toch bijzondere tijden geweest; mooi, liefdevol, moeilijk, donker maar ook licht. Hoewel ik er nog lang niet ben kijk ik enorm uit naar het nieuwe jaar. Want een ding is zeker: dat jaar wordt met ons kleintje minstens zo bijzonder!

    Alvast een hele fijne jaarwisseling dames en tot in het nieuwe jaar!

    Liefs
    Wolky
     
  3. flipje2

    flipje2 Actief lid

    11 jun 2015
    195
    170
    43
    Vrouw
    NL
    Mooie post wolky! Vorig jaar in de nieuwjaarsnacht kreeg ik mijn vierde miskraam, dus ook hier kijken we terug op een zeer bewogen jaar.

    Ik zal mij nu even uitgebreider voorstellen, want volgens mij 'ken' ik jullie allemaal nog niet. Ik schrijf ook nog niet zo heel veel op zp.

    Ik ben flipje, 30 jaar en sinds 5 weken de zeer dankbare moeder van een prachtige dochter! Ook een herfstbaby dus, geboren op 25 nov. Mijn man en ik zijn zomer '17 getrouwd, maar de kinderwens is er al veel langer. Helaas bleek dat voor ons een enorm lange en moeilijke weg met heel veel vreselijke tegenslagen.
    Maar nu is het lange wachten dan eindelijk beloond! Ik kan het nog steeds nauwelijks geloven.

    De zwangerschap verliep super goed, dus ik dacht even dat we alle hobbels wel achter de rug hadden, maar toen moest de bevalling nog komen.... (ha ha...) Dat ging dus ook niet volgens planning: vanwege langdurig gebroken vliezen moest ik worden ingeleid, maar na urenlang werken kwam ik niet verder dan 9cm ontsluiting en ik kreeg ook geen persdrang. Ik heb nog een uur geprobeerd te persen op eigen kracht, maar de bevalling eindigde toch in een spoedkeizersnede. Ik was compleet uitgeput, want voorafgaand aan dit alles had ik al drie nachten niet geslapen vanwege de vele voorweeen...
    Maar op de vraag of ik een goede bevalling heb gehad kan ik alleen maar volmondig "ja" antwoorden: ik heb een gezonde dochter gekregen en ik ben er ook zonder al teveel problemen af gekomen, meer heb ik niet te wensen!
     
  4. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.875
    1.653
    113
    Vrouw
    @Boelie88 bedankt voor je tips! Ik ben nu iedere dag rustig aan het proberen. Ze kauwt erop en speelt er mee maar word op een gegeven moment boos en dan stop ik.
    Ik heb gelukkig nog een maand de tijd om te oefenen.

    @Wolky84 mooi gezegd! Zo een borstboedingssierraad is echt heel mooi goed dat je dat laat maken.
    Gek he dat we alweer bijna een jaar met elkaar kletsen! De tijd is wel snel gegaan.

    @flipje2 dat is wel een lange weg geweest voor jullie maar prachtig dat het dan beloond is met een klein wondertje!

    Zo een bevalling is dan uiteindelijk niet waar je op hoopt. Ik had dat bij mijn eerste bevalling van mijn zoontje 2 jaar geleden. Mijn placenta kwam niet los daardoor verloor ik enorm veel bloed en moest ik met spoed naar de OK. Uiteindelijk bijna 3 liter bloed verloren dus het herstel heeft heel lang geduurd. Mijn bevalling dit keer was daar en tegen zo makkelijk vanaf de eerste wee tot 3 uur daarna lag ze op mijn buik zonder al te veel complicaties.

    Lieve dames ik wens jullie ook allemaal een hele fijne jaarwisseling en een heel mooi nieuw jaar met jullie kleintje.
    Het zal voor mij een druk, moeilijk en zwaar jaar worden maar hopelijk kan ik eind volgend jaar erop terug kijken en zeggen dat het het allemaal waard is geweest.
     
  5. flipje2

    flipje2 Actief lid

    11 jun 2015
    195
    170
    43
    Vrouw
    NL
    De beste wensen voor jullie allemaal dames! Ik hoop dat jullie fijne feestdagen hebben gehad. Hier was het heel gezellig, maar ik ben ook heel blij dat het voorbij is en dat we weer een beetje rustig aan kunnen doen nu.

    Ons meisje is de afgelopen dagen echt super goed bezig! Ze laat zich regelmatig wakker wegleggen en dan slaapt redelijk snel. Vorige week was dat wat minder makkelijk. Ze heeft vannacht eerst 5 uur en daarna 3,5 uur geslapen, lekker.:)

    @Bezige bij Ohhhh, dat is zo vevelend, dat je na de bevalling alsnog naar de OK moet! Dat had ik bij mijn eerste twee miskramen ook, vanwege achtergebleven placentaresten.
    En jeetje, 3 liter bloed verloren, dan zul je je verschrikkelijk beroerd gevoeld hebben! Gelukkig maar dat deze bevalling zoveel beter is gegaan.
     
  6. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    De beste wensen nog dames!!

    Wij hebben Kerst en Oud en Nieuw amper gevierd omdat ik het gewoon niet trok allemaal.

    Inmiddels gaat het iets beter. Heb het idee dat de anti-depressiva zijn werk begint te doen....Mooie timing want morgen begin ik weer met werken. Ga nog wel rustig op proberen te bouwen ipv gelijk vol gas.....Stapje voor stapje komen we er wel! Ik denk dat werken heel erg gaat bijdragen in ritme en dat vind ik nu echt heel fijn. En ook dat mijn man er nog is. Die was anders nu een week op reis geweest....zo dankbaar dat hij zo'n begripvolle baas heeft!

    Ik heb nog een tijdje last gehad van 2 hechtingen maar inmiddels is alle pijn echt weg. Zoooooo blij mee!

    Heb wel super haarverlies nu haha. Overal liggen haren pffff. Maar los van dat ben ik lichamelijk weer helemaal de oude. Mijn cyclus is ook weer meteen spot-on regelmatig. Klaar voor een nieuwe baby! Dus niet hè!!! Hahaha

    Zoontje doet het super. Brabbelt en kraait heel veel. Lacht heel veel. Kan op zichzelf spelen. En slapen overdag gaat steeds een beetje beter. Nachten gingen al goed. Late avondvoeding slaat hij over en dan komt hij in de nacht weer. Dus er zitten voorlopig nog wel even met de nachtvoeding maar dat vinden we niet erg. Hij bepaalt zijn eigen ritme en tot nu toe is dat altijd goedgekomen. Bijzonder hoe de daar zo in zijn "geprogrammeerd" he?

    Morgen dus zijn eerste volle dag naar de opvang. Vind het heel dubbel....ik heb het er moeilijk mee omdat ik helemaal niet van mijn verlof heb kunnen genieten..... anderzijds begint het echte leven nu pas en halen we het wel weer in.....

    Hoe gaat het nu met jullie?

    @flipje2 Fijn dat jullie meisje het ook zo goed doet!!

    @Bezige bij Hoe gaat het met de flesjes nu? Al vooruitgang?

    Fijne zondag nog meiden!
     
  7. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.875
    1.653
    113
    Vrouw
    Hier gaat onze dochter over 2 weken wennen op de opvang en over 3 weken dezelfde uren als mijn zoontje naar de opvang.
    Vind het ook wel echt spannend.
    Ben dan van plan om heel rustig weer het werk op te gaan bouwen.
    Gelukkig heb ik een baas die alle begrip hebt voor mijn situatie.

    Flesje pakt me dochter nog steeds niet...
    Heb het op het CB aangekaart en daar zeggen ze dat een ander het moet geven en dat ze het op een gegeven moment wel pakt.
    Maar als ik een ander het laat doen gaat ze alleen maar huilen.
    Maar van de week komt een vriendin op bezoek en die gaat het een keer proberen.
    Als ik de fles geef dan soms doet ze wel kort wat zuigbewegingen maar als de melk dan komt gaat ze kokhalzen of word boos ook duwt ze de speen uit haar mond. Wil nog deze week een ander soort speen proberen.
    Ik blijf het maar gewoon proberen en anders als ze echt niet wil moet ik met mijn werk kijken of ik gebruik kan maken van het voedingsrecht om tussen mijn werk door even naar haar toe te kunnen om te voeden. Gelukkig werk ik altijd wel een beetje in de buurt.
    Maar goed we blijven gewoon proberen.
     
  8. Femmeke4

    Femmeke4 Actief lid

    18 jan 2018
    142
    98
    28
    Vrouw
    Hier wordt er doorgeslapen joehoe! Volgens het boekje .. na 3 maanden.. Ineens! Ik denk dat ik gisteravond mijn laatste bv heb gegeven.. Ook wel jammer maar ik ben er ook wel aan toe. Nog een paar weken en dan begint mijn werkende leven ook weer. Ik heb nog geen zin.. Niet om het werk maar om de haast om haar optijd s ochtends weg te brengen e.d. Hoe gaat het met jullie?
     
  9. Boelie88

    Boelie88 Actief lid

    2 mrt 2016
    453
    123
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    @Wolky84 wat enorm balen dan ook he, dat je moet werken maar afgelopen maanden niet eerst even hebt kunnen genieten. Wel fijn dat de antidepressiva begint te werken!

    @Bezige bij wat lastig dat het nog niet lukt, een prelogopediste kan helpen, die hebben verschillende spenen, kun je misschien testen en kan ze meekijken waarok het evt niet lukt..?

    Hier is het werkende leven weer begonnen, viel me niet tegen. Wel mis ik het lekker thuis aan rommelen en thuis bij de kleinste zijn, maar het gaat prima zo. Kleintje doet het goed op het kinderdagverblijf, slaapt er alleen vrij weinig en komt snachts vrij vaak drinken bij mij, tijd inhalen met mama ofzo..?
    Hij krijgt ook kv op kdv, dus kan zijn dat ie gewoon dan nog even lekker veel wil meepakken van bv als ik er dan wel weer ben zeg maar.
     
  10. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.875
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik wil heb inderdaad al geïnformeerd naar een prelogopedist.
    Wil het nog even aankijken en proberen en anders ga ik wel eens een bezoekje brengen.
    Weet jij toevallig of het vergoed word vanuit de basisverzekering? Of gaat het gewoon van je eigen risico?

    Het combineren van borst en flesvoeding wil ik ook gaan doen mits de borstvoeding voldoende blijft.
    Geef jij thuis ook nog flesvoeding of echt alleen de borst?
    En kolf jij wel op het werk of niet?
    Bij mijn zoontje heb ik namelijk altijd gewoon gekolft tijdens werktijd maar dat wil ik dit keer eigenljk niet doen.
    En als ze helemaal niet aan de fles wilt zal ik toch met mijn werk moeten regelen dat ik tussendoor op de opvang moet voeden. Gelukkig werk ik altijd wel in de buurt.
     
  11. Boelie88

    Boelie88 Actief lid

    2 mrt 2016
    453
    123
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wordt als het goed is vergoed uit de basisverzekering.

    Ik geef thuis alleen de borst, en kolf niet. Maar merk wel dat mijn productie nu wel wat terugloopt. Dus weet niet hoe lang ik het nog volhoudt. We gaan het zien.
     
  12. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Dames! Hoe gaat het met jullie?

    Hier gaat het steeds beter. Heb zeker nog mindere dagen en met werken erbij vind ik het heel pittig. Maar zoon maakt zulke grote sprongen ineens en dat maakt alles ook weer makkelijker. Zo ging hij ineens van 6 voedingen naar 5 voedingen. En van hazenslaapjes naar steeds langere slaapjes. Plus de eerste tandjes zijn gespot! Zoooo cute! Wel minder voor papa en mama want dat betekent 's nachts vaak wakker. Maar rond de 4 maanden schijnt sowieso een periode te zijn waarin ze een mega ontwikkeling/sprong maken; ook op slaapgebied.

    We hebben hier nog wel een nachtvoeding maar de late avond voeding slaat hij over. Dus hij heeft een ander ritme. Al regelmatig geprobeerd om hem wakker te maken om 23.00 of 00.00 maar dat haalt niks uit; dan komt hij alsnog 's nachts. Dus we maken ons er maar niet meer druk om. Het is zoals het is en hij zal straks wel ineens een keer van 19.00-6/7.00 gaan slapen denken we.

    Eerste keer groenten en fruit heeft meneer ook al op. Hij was er zo aan toe dat we niet precies tot 4 maanden hebben gewacht. Hij is ook echt groot vergeleken met babytjes op de opvang die ouder of even oud zijn als hem. En die tandjes laten misschien ook wel zien dat hij er iets eerder klaar voor is. Hij vind het heerlijk die eerste oefenhapjes!

    Verder doet hij de eerste pogingen tot omrollen, grijpt ie schattig naar zijn voetjes en doet ie het gewoon hartstikke super. Ik kan ook echt zeggen dat ik nu ein-de-lijk kan genieten. En dat maakt die mindere dagen ook snel goed. Die zullen nog wel een tijdje aanhouden.

    Wat dat betreft kan ik niet wachten op het voorjaar.....als die donkere dagen voorbij zijn weet ik ook zeker dat ik zelf nog wat flinke sprongen ga maken.

    Ben super benieuwd hoe het met jullie is!
     
    flipje2 en Bezige bij vinden dit leuk.
  13. Femmeke4

    Femmeke4 Actief lid

    18 jan 2018
    142
    98
    28
    Vrouw
    Het gaat erg goed. Doorslapen scheelt enorm. Ze krijgt nog wel de late fles waar we haar voor wakker maken maar die drinkt ze ook nog redelijk goed. Komende maand maar eens zien hoe en wanneer we die er af halen en de tijden en volumes iets wijzigen. Sinds de darmkrampjes fase over is hebben wij een blij meisje. Ze gaat zo hard nu met ontdekken, bewegen en geluidjes maken. Ik ben binnen 3 weken helemaal afgebouwd met de borstvoeding. Alleen de ochtend en avond voeden ging met de productie niet goed dus die laatste 2 voedingen gingen er snel helemaal af. Het is mooi geweest maar nu ook blij met de vrijheid die de fles geeft. Ik ga deze week ook beginnen met de proefhapjes.. Weer een nieuwe fase! Wat geef je @Wolky84 ?
     
  14. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.875
    1.653
    113
    Vrouw
    Hi dames,

    Ik heb al een hele tijd niet meer gepost omdat ik hier niet meer zo actief ben.
    Zit momenteel meer op een ander forum.

    Hier gaat het naar omstandigheden redelijk. Me dochter groeit echt hard En word al groot. Ze is nog steeds een hele vrolijke baby die al een beetje rolt en speelt. Ze heeft erg veel last van tandjes die er aan zitten te komen.
    Momenteel drinkt ze nog steeds niet uit de fles. Het is tot nu toe 1x gelukt dat ze 75cc heeft gedronken. Ik geef dus nog volledig borstvoeding. Deze week ga ik denk ik starten met hapjes. Weer een nieuwe fase vind ik wel erg leuk!
    Me zoontje is nog steeds helemaal gek op zijn zusje, het is zo geweldig om die interactie te zien tussen die 2.

    Met mij gaat het op het moment wat minder. Merk dat ik er wel een beetje doorheen zit. Mijn hoofd draait overuren. Zit ook in de ziektewet en denk ook dat dat voorlopig wel zo zal blijven.
    Ik sta er nog steeds helemaal alleen voor. En er komt zoveel op me af buiten het gewone zorgen voor de kinderen en het huishouden. Alles draait ook maar gewoon door en heb af en toe het gevoel het allemaal niet meer bij te benen en achter alles aan te moeten hollen. Ik heb ook lichamelijk nog zoveel last van me rug en moet eigenlijk naar fysio maar ik heb daar gewoon geen tijd en energie voor. Mijn energie niveau is zo laag.
    Maar goed we bikkelen gewoon door en er komt vanzelf weer een tijd dat het beter word.

    Hoe gaat het met jullie?
     

Deel Deze Pagina