Herfst Mama's 2021

Discussie in 'De mama's' gestart door Selien, 12 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoseMurphy

RoseMurphy Fanatiek lid

15 dec 2018
    2.344
    4.879
    113
    Vrouw
    Ik ben ook aan het afbouwen en eerlijk gezegd doe ik maar wat.. Niet heel handig misschien na 2 borstontstekingen maar gaat tot nu toe goed. Ik zit nu al een tijdje op ongeveer 3 keer per dag kolven (soms 1x live) en als ie ‘s nachts komt dan live voeden.

Ik snap je gevoel heel goed. Bij A 6 mnd gegeven en nu bijna 3 mnd (en al even niet meer volledig). Ik huil ook nog wel eens omdat t bijna afgelopen is. Maar het gaat zo goed met T nu dat ik me daar aan vasthoud, en dat hij volgende maand sowieso ook al meer fles zou krijgen (oké dat had evt meer gekolfd kunnen zijn dan nu maar toch).

Ik hoop dat je het faal gevoel snel los kan laten, is absoluut niet terecht, je doet het goed!!

2. Selien

Selien Bekend lid

12 apr 2016
    899
    698
    93
    Vrouw
    Bij E is het live voeden helaas nooit gelukt... hier baal ik ook best wel van, ik vond dat bij L zo fijn...

Ik ben al die tijd aan het kolven en dat begint me nu een beetje op te breken.
    E gaat nu meer drinken en om dat bij te moeten houden zou ik meer gaan moeten kolven en dat zie ik niet zo zitten.

Ik ben vandaag naar 4x per dag kolven gegaan. En kolf nu 200 per keer ongeveer. Kan ik dan beter minder lang kolven? Of straks weer 1x kolven minderen?

Hoe lang kolf jij al? Is de bv in het begin wel gelukt? Het live voeden bedoel ik dan

3. Wensje92

Wensje92 Fanatiek lid

8 jan 2021
    1.478
    1.187
    113
    Vrouw
    welke maat gebruik je? 4?
    Je kan ook nog 4+ proberen.

Wij hebben dit met L ook gehad, heb helaas nooit een oplossing gevonden.
    Wat verschillende luiers uitproberen, maar zorg vind ik nooit dat er zoveel verschilt tussen zit.
    Gebruik zelf meestal Kruidvat, die absorberen (meestal) wel goed.

Beausecret vindt dit leuk.
  4. RoseMurphy

RoseMurphy Fanatiek lid

15 dec 2018
    2.344
    4.879
    113
    Vrouw
    Jemig ik kan me voorstellen dat het kolven je begint op te breken hoor! Ik zou zelf zeggen steeds een keer minder kolven met dus steeds meer tijd tussen het kolven, want als je korter kolft blijft er naar mijn idee elke keer een beetje melk zitten en dat lijkt me niet goed. Maar misschien kun je een lactatiekundige bellen voor kort advies? Ik heb zelf contact gehad met een lactatiekundige die ook via app mini consulten deed/vragen beantwoordde.

Ja live voeden is wel gelukt, dat was fijn. Maar eerst zaten we met reflux en sterke toeschietreflex en hoge productie, waardoor T echt ging projectielspugen door neus en mond soms nog anderhalf uur na voeding, zo sneu. En daarna ging ie anderhalfuur per voeding drinken, en dan was ie nog niet tevreden. Dat trok ik niet, helemaal niet als A ook rondloopt. En als ie daarna nou happy was; maar dan wilde hij bijv na 2 uur alweer en weer zo lang.

Dus nu voornamelijk flessen en het gaat gelukkig goed, maar blijf het ergens wel jammer vinden dat het zo is gelopen. Ondertussen zie ik wel de voordelen van de fles, t grootste hier is dat ie overwegend zo blij is de laatste tijd.

Edit; ik weet niet precies hoe lang ik al kolf, maar wel al een maandje denk ik

5. Wensje92

Wensje92 Fanatiek lid

8 jan 2021
    1.478
    1.187
    113
    Vrouw
    Borstvoeding afbouwen…
    Als je kolft, denk ik dat je gewoon steeds een half uur/uur later moet kolven (je nachtrust onveranderd natuurlijk)
    En inderdaad kan je korter kolven, dat je zorgt dat je niet echt last van stuwing krijg maar dat er wel minder ‘vraag’ is.

zo zou ik het doen, geen idee of het ook echt de beste optie is.
    Maar lijkt me het meest natuurlijk..?

Selien vindt dit leuk.
  6. Neilia

Neilia Niet meer actief

@Selien je kan steeds minder lang kolven en er meer tijd tussen laten of een kolfbeurt overslaan.
    Ik weet niet hoe vaak je nog kolft maar zeg even 6x
    Dan doe je : kolven, kolven, kolven, overslaan, kolven, kolven
    Een week later doe je bijv: kolven overslaan, kolven, overslaan, kolven kolven.
    En zo sla je telkens een kolfbeurt over.
    Je merkt vanzelf of je te snel gaat met afbouwen.
    Ik merkte bij mij destijds dat ik tijdens het afbouwen al snel minder melk kreeg.
    Ik was binnen 2 weken afgebouwd na 6 maanden borstvoeding.

Selien en Mapje vinden dit leuk.
  7. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.483
    6.099
    113
    Vrouw
    Een blije mama is een blije baby. Dus vooral luisteren naar je gevoel, wat niet gaat, gaat niet.

Geen ervaring met afbouwen, wel met borsten afbinden en salie thee om stuwing te minderen. Maar dat zal wel anders gaan met afbouwen..

Selien vindt dit leuk.
  8. Selien

Selien Bekend lid

12 apr 2016
    899
    698
    93
    Vrouw
    De fles heeft inderdaad wel echt voordelen. Mijn man en L kunnen ook een fles geven en dat geeft mij ook wel meer rust dat met L. Toen deed ik alles zelf omdat ik alleen bv gaf. Bv duurt ook veel langer dan de fles geven en dat is (vooral s'nachts) toch wel een ding.

Plus ik zie nu hoeveel ze drinkt, dat vind ik zelf ook fijn omdat E het de eerste week niet goed deed en niet bij mij wilde drinken en daardoor te veel afviel.

Oef 1,5 uur aan de borst, ik begrijp heel goed dat je dat niet trok! Al helemaal als je ook nog een 2e rond hebt lopen!

9. Selien

Selien Bekend lid

12 apr 2016
    899
    698
    93
    Vrouw
    Thanks meiden!

Hier kan ik wat mee :)

Beausecret vindt dit leuk.
  10. Selien

Selien Bekend lid

12 apr 2016
    899
    698
    93
    Vrouw
    Ik ben sinds vandaag terug gegaan naar 4x per dag kolven, elke 6 uur.

Hiervoor zat ik op 5 en dan elke 4 uur overdag en dan in de nacht 6 uur ertussen.

Ik kolf nu om 3 uur, 9 uur, 15 uur en 21 uur. Dan is het denk ik het meest logisch om over een week die van 15:00 te laten vallen?

Ik denk wel dat het werkt, ik voel het wel maar sta nog niet op ploffen momenteel ben heel benieuwd hoeveel ik zometeen kolf...

11. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.483
    6.099
    113
    Vrouw
    Ik heb bv nooit geprobeerd, omdat ik mezelf heel goed ken. Fles geeft me wat meer controle, in een voor mij toch al onrustige periode waarin mijn emoties alle kanten op vliegen. Het stukje waar ik dan controle over heb: graag. Maar kan me goed voorstellen dat wanneer je je instelt op bv en het om wat voor reden niet lukt je daarvan baalt..

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.995
    15.032
    113
    Ik ueb alleen ervaring met uitschakelen, niet afbouwen. Ik kon beide keren echt direct stoppen, dus allicht is mijn tip pas voor de laatste stap geschikt.

Salie thee en salvia0 tinctuur beiden bij de natuurwinkel te vinden. Salie thee slaap je ook lekker op kwam ik achter, ben meer een koffie drinker maar krijg die thee goed weg (in tegenstelling tot rooibos, brandnetel of kamille brrrr).

Salie remt je productie, alleen oppassen bij evt medicatie aangezien hij die ook kan neutraliseren.

Bijgevoegde bestanden:

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.995
    15.032
    113
    zoonlief heeft gewoon een hekel aan badderen. Dochter kon er geen genoeg van krijgen, mn zoon vindt t gruwelijk. Na poging nr 3 vertrekt dat ding dus ook maar naar zolder.

Hij lijkt op mij, dochter lijkt duidelijk op dr vader.

Vandaag meneer eerder naar bed, lijkt naar tevredenheid.

En weer mooi bijgegroeid, inmiddels 3230! Nu nog die poepluier zien te krijgen..

14. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    @Selien herkenbaar, je gevoelens tav de borstvoeding... maar het is echt geen falen hè? Je doet wat je kan en kolven terwijl er nog eentje rondloopt vond ik ook gewoon niet te doen. En het getuigt ook juist van kracht om dan de beslissing te nemen om te stoppen, al kan het even duren voordat je gevoel daar ook ok mee is.

Alle genoemde tips om af te bouwen zijn prima, kijk voor jou wat werkt. Bij de een kan het sneller dan bij de ander. Je borsten mogen best wat vol en gespannen aanvoelen, dat gaat vanzelf over. Als je echt pijnlijke harde plekken krijgt loop je risico op een borstontsteking en moet je wat geleidelijker afbouwen. Succes!

Selien vindt dit leuk.
  15. Neilia

Neilia Niet meer actief

ja dat lijkt me wel het meest logisch.
    Zolang het niet pijnlijk is gaat het goed! Anders alleen even de ergste druk er af kolven.

Selien vindt dit leuk.
  16. Neilia

Neilia Niet meer actief

D heeft een gruwelijke hekel aan het bad.
    Ik heb voor haar een tummytub op de kop getikt en dat vind ze echt heerlijk.
    Ze laat zichzelf helemaal onderuit glijden en “ligt” dan heerlijk te chillen :roflmao:

17. Neilia

Neilia Niet meer actief

Iemand een tip?
    D heeft een smetplek achter haar oor en der haar blijft hier in vast plakken.
    Wat kan ik er op smeren wat er ook voor zorgt dat der haar niet blijft plakken?
    ze heeft echt een bos haar dus het zijn echt plukken die vast zitten :$

18. Elianora

Elianora Actief lid

31 jul 2017
    340
    308
    63
    Vrouw
    Is het een buikslaper? Luier omgekeerd aandoen kan dan ook helpen, hebben we ook nog gedaan bij dochter.

19. Elianora

Elianora Actief lid

31 jul 2017
    340
    308
    63
    Vrouw
    Hier echt moeilijke dagen gehad...
    Crèche van L. dicht wegens quarantaine, nog niet zo erg, ware het niet dat ik zondagnacht begon over te geven... Maag- en darmontsteking!
    Viel me echt zwaar om dan voor L. en S. te zorgen... Maandag nog wel even naar mijn ouders geweest, maar mijn vader is herstellende van een hartoperatie, dus ook niet ideaal. Man werkt ook elke dag, dus ben gesloopt! En dan begon S. nog eens regeldagen te krijgen... Heb gewoon zitten huilen. De hele dag aan de borst, dus ik had twee krijsende kinderen aangezien L. ook echt nog geen geduld heeft (hoeft ook niet op deze leeftijd) en zich te pletter verveelde.

Heb het dan ook ff gehad met die BV, gisteren sliep S. pas om 00u, de dagen ervoor wel om 22u30, maar dan moet ik de kamer verlaten anders blijft ze clusteren. Ik wil 'gewoon' een avondje voor mezelf zonder baby aan de borst. Ik ben moe moe moe. Vandaag weer zwaar misselijk, zo gaat het wel snel met die resterende zwangerschapskilo's... Ik hoop dat ze snel wat vroeger aan haar nacht begint, rond 19u beide kinderen op bed, lijkt me zalig momenteel.

Dinsdag krijgt S. ook haar eerste prik, kijk er ook echt naar uit...

Mapje vindt dit leuk.
  20. Elianora

Elianora Actief lid

31 jul 2017
    340
    308
    63
    Vrouw
    Ik zou Cicaplast van La Roche Posay smeren. Gebruik dit ook voor de billetjes van de baby.

Deel Deze Pagina