Hallo allemaal, Komende zomer gaan wij op pad met een camper. We hebben wel vaker gekampeerd maar met een camper is het toch net weer even anders. Zijn er mensen die tips voor ons hebben? Hoe kom je bijvoorbeeld aan de beste overnachtingsplekken? Waar let je dan op? Wat doen jullie kinderen tijdens het rijden? Hoe beperken jullie de kilo's aangezien je helemaal niet zoveel mee mag nemen? Wat zijn echt de musthaves om wél mee te nemen? Hoeveel reizen jullie per dag? Etc, etc! Alle ervaringen zijn welkom!
Waar wil je heen? En wil je echt rondtrekken of wil je wel wat boeken vooraf? Wij hebben in de meivakantie rondgetrokken (in schotland) met een camper. De kinderen -al wat ouder dan die van jou - vermaakte zich achterin met : buitenkijken luisterboeken luisteren lezen spelletjes op de telefoon/tablet filmpje kijken gezien de leeftijd van jou kinderen zou ik ook denken aan die 1 persoons spelletjes , die smart games. Reizen per dag was verschillend. Afhankelijk in welk gebied we zaten en hoeveel daar te doen was. Ik had bepaalde dingen opgezocht die ik graag wilde zien en een lijstje met optionele dingen. Verder hadden we ons voorgenomen als we onderweg iets leuks zagen, dat we daar ook voor zouden stoppen en gewoon genieten van het moment. Als je niet boekt, is het natuurlijk wel zo dat je -in de zomer- mogelijk genoegen moet nemen met campings waar weinig te beleven is voor de kinderen. Wij maakten overigens ook gebruik van een app: park4night -ideaal in schotland- maar daar mag je wild-kamperen. Dat mag verder maar op weinig plaatsen. Ik weet niet of de app handig in gebruik is hier op het vasteland.
Waar ga je heen? wij gebruiken de apps park4night en Campercontact voor overnachtingsmogelijkheden. Er zijn alleeleibopties. Je kunt gewoon op campings gaan staan, maar er zijn ook camperplekken. Van wat luxere halve campings tot saaie asfaltparkeerplaatsen en alles daartussendoor. In Frankrijk en Duitsland zijn veel gratis plekken op soms fantastische locaties of voor een paar euro. In Nederland is dat wel minder. Wij wisselen zelfs campings af met gratis of goedkope plekken, maar kiezen nooit voor parkeerterreinen waar je niet buiten kunt zitten. We reserveren nooit, maar in het hoogseizoen gebeurt het wel regelmatig dat we wat langer moeten zoeken voor we een plek vinden. Dan bel ik wel eens onderweg, zeker als we per se naar een bepaalde plek willen. Wij trekken altijd rond en blijven Max 2 nachten op een plek. Zeker bij wildkamperen is na 2 dagen ons toilet vol en is het water op, dus dan moeten we echt weer verder. De eerste dagen rijden we wat langer, maar verder dan 450-500 km lukt ons nooit per dag. De rest van de vakantie varieert het van 10-100 km per dag of zo. En aan het eind vaak wel weer wat langere ritten, omdat wij altijd verder gaan dan we denken. Mijn kinderen zijn iets ouder en die kijken naar buiten, luisteren muziek of kijken filmpjes op hun telefoon. De jongste speelt vaak smartgames, leest of kijkt ook een filmpje. Af en toe zit er ook wel eens een kind voorin als ik niet hoef te navigeren. Gewicht is wel een ding. In de meestercomputer ben je met5 personen al overbeladen voordat je ingepakt hebt. Wij besparen gewicht door minimaal water, brandstof en boodschappen bij ons te hebben. Ook qua kleding en speelgoed is het erg beperkt. Geen boeken maar een ereader. Beter ook geen fietsen mee, hoewel wij dat lastig vinden want we houden allemaal van mountainbiken. Verder een zo licht mogelijke campingtafel en stoeltjes. Geen apparatuur zoals koffiezetapparaat, tv etc. En dan nog zijn we te zwaar.
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Heel fijn om zo te lezen! We willen richting Zweden gaan waarschijnlijk. Ik had inderdaad de app campercontact al gezien en zat te denken om daar ook op te abonneren. En inderdaad geen boeken maar een e-reader mee, dat had ik ook al bedacht. We willen eigenlijk een beetje op de bonnefooi gaan en niet zoveel vastleggen maar op basis van jullie ervaring ga ik wel rekening houden met eventueel alvast bellen van te voren haha.
Oh in Zweden zal het wel meevallen…. http://eijkeltjesopreis.blogspot.com/2018/09/zomer-in-zweden.html?m=1