Thermostaat vraagje

Discussion in 'De lounge' started by Madeliefke, Sep 24, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

Jan 19, 2008
    6,317
    216
    63
    Hoi hoi,

Heb in het kader van de algemene bezuinigingen ;) een vraagje.
    Wij hebben vloerverwarming en ook de standaard "onder de vensterbank verwarming" .

Wat is nu het beste:

- de thermostaat altijd op 20 graden laten staan, ook 's nachts zodat hij nooit meer flink hoeft te verwarmen en de vloer op temperatuur blijft.

-de themostaat als we er niet zijn ( en 's nachts) op 16 graden en als we er wel zijn op 21 graden.

Bedankt voor het meedenken! :D

2. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,446
    1,843
    113
    Logischerwijs denk ik dat je hem 's nachts en de momenten dat je er niet bent terug moet draaien naar 15 graden, lijkt me dat je dan het meeste bespaart. Zeker met de isolatie van tegenwoordig. Zo ontzettend koud wordt het niet in huis, je verwarming heeft je huis dan ook in notime weer op 20 graden. Je huis constant op 20 graden houden, lijkt me dan ook veel duurder..

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij is dat niet waar, Loetje. Het kost veel meer energie om een koud huis te verwarmen, dan het steeds dezelfde temperatuur te houden... Ook omdat de lucht dan vochtiger word, en het kost meer energie om vochtige lucht op te warmen dan droge lucht. Zo heb ik het ooit eens begrepen, hoor... Ik kan het ook mis hebben.. :)

Ik heb de gulden middenweg gekozen... 's nachts 18 graden en overdag 20... Anders word het 's nachts op Jelles kamer echt te warm... Daar staat de verwarming nl wel aan, omdat het anders weer te koud word... Oud huis, dan heb je dat.. :) :)

4. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Dit is een goede instelling.
    Let erop dat de temperatuur bij aanwezigheid niet meer dan 5 graden scheelt met de temperatuur bij afwezigheid/nacht!

5. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    3,369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    het ligt er ook aan hoe oud je cv ketel is. de oude hebben meer moeite om op te starten als ze op bv 15 graden staan. omdat hij echt pas gaat opstarten op het moment dat jij erom vraagt. hierdoor verspil je veel energie. bij een oude is het vaak handiger de temperatuur een beetje constant te houden. dus bv als je er niet bent 17 a 18 graden.

heb je daarintegen een nieuwe cv ketel dan denkt hij voor zichzelf.

als je het dan bv om 13.00 20 graden wil hebben gaat hij rond 12.00 al heel langzaam beginnen met zichzelf klaar te maken en op te warmen. waardoor hij minder energie verliest.

dus hier ligt het ook een beetje aan.

Share This Page