Marteling: de eenzame opsluiting van baby's Eerst even iets over ratten. Daarna komen we op mensen. Als rattenjongen heel even worden weggehaald bij hun moeder, dan schieten ze in de survival mode, waar ook bij hoort dat allerlei groei gerelateerde processen onmiddellijk stoppen. Ze gaan eigenlijk een beetje dood. Er zijn met meer beesten (zoogdieren) proeven gedaan: zelfde resultaat: isolatie op piepjonge leeftijd, al is het maar even, is zeer schadelijk, en soms dodelijk. In ieder geval wordt een rat die vervreemd is van zijn/haar moeder nooit meer een gewone leuke rat. Nu mensen. Er zijn, schrijft Psychology Today, met verwijzing naar allerlei onderzoek, verdraaid goede redenen om aan te nemen dat de gewoonte van mensen om hun baby's iedere dag in eenzame opsluiting in hun wiegjes en bedden te stoppen, een bruut en wreed idee is. En het mensenantwoord op ongenoegen is de speen. Als je beesten zou foppen met iets van plastic om echt contact na te doen, krijgt je Marianne Thieme aan je broek (dat schrijft overigens Psychology Today niet, want de Amerikanen hebben geen Dierenpartij), maar mensen doen het bijna allemaal: de speen. Als je het niet gelooft: lees het verhaal onder de link en denk eens na of het zou kunnen kloppen. Tenslotte is de babykamer een verworvenheid van de laatste decennia. Daarvoor sliepen we allemaal bij elkaar op de deel, of in de bedstee. Dat van die eenzame opsluiting en die speen is de vooruitgang. Of niet? Bron: Marteling: de eenzame opsluiting van baby's - Welingelichte Kringen Ik kwam dit artikel tegen op welingelichte kringen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Voor mij is dit al gesneden koek. Speen geloof ik helemaal niet in, haalt het niet bij echt huidkontakt. Onder het mom van *zuigbehoefte* zitten kinderen aan de speen. Maar waar komt de zuigbehoefte dan vandaan??? Voor mij persoonlijk is dit heel duidelijk. Babies hebben veel behoefte aan huidkontakt nadat ze 9 maanden bij mama in de buik gezeten hebben. Dit is een natuurlijke behoefte. Het onnatuurlijk , en ik denk ook slecht voor de hechting, als je niet aan die behoefte voldoet. Leuk zo´n onderzoek,maar je hoeft niet gestudeerd te hebben,om tot een dergelijke conclusie te komen, dat kan je zelf ook wel bedenken en aanvoelen.
agh ja er lopen ook geen leuke mensen meer op de wereld allemaal eenzame opsluiting in een wieg gehad wat een onzinnege onderzoekken allemaal ze poberen altijd overal een oorzaak voor te vinden
Ik vind je baby te slapen leggen in een wiegje/ledikant toch nog wel heel iets anders als eenzame opsluiting ! En... kun je de resultaten bij de ratten één op één kopiëren naar mensen (als eenzame opsluiting en in een bedje leggen al hetzelfde zou zijn). Natuurlijk hebben baby's veel lichamelijk contact nodig en van fopspenen ben ik ook geen fan maar verder vind ik de conclusies die hier getrokken worden wat overtrokken...
Ik vind het een beetje een onzinnig onderzoek. En als je zoekt op de reden van zuigbehoefte, kom je op heel iets anders dan wat jij benoemt. Persoonlijk vind ik het namelijk onnodig om je kind tot bijna 4 jaar borstvoeding te geven, en jij kan mij niet vertellen omdat mijn dochter wel af en toe de speen krijgt, onze 'hechting' minder is dan die van jou en je kind.
Een vreemd onderzoek. Ja mijn beide dochters hebben de eerste 6 maanden bij mij geslapen. Ik denk dat dit fijn is voor hun en zij en ik sliepen er beter bij. Maar overdag sliepen ze ook weleens gewoon in hun eigen bedje, ik zie dat niet als eenzame opsluiting of iets dergelijks...en ze krijgen bij mij ook gewoon de speen. Ze sliepen (en slapen) er supergoed op. Ze gingen toen veel langer slapen.... Dus tsja, beetje raar onderzoek...
Ik word hier heel naar van. Ja, mijn kinderen hebben wekenlang in de 'eenzame opsluiting' gezeten, namelijk in een groot glazen bak en daarna in een voorverwarmd wiegje. Ik dacht altijd dat ze daar warem om voor hun leven te vechten, maar nu blijkt dat ze daar 'elke dag een beetje dood gingen' en ik ga de artikel niet eens lezen
Ja, een vreselijke moeder ben je. Eigenlijk hadden je kinderen het dus maar moeten uitzoeken.... Nee hoor, daarom is dit onderzoek gewoon onzin. Mijn jongste dochter heeft ook haar eerste dagen op de neonatologieafdeling gelegen en mocht alleen even bij me voor haar voeding. Zou dus betekenen dat ze toen ook steeds een beetje dood ging... Meid, niks van aantrekken...wij zorgen toch super voor onze kindjes, ook zonder dat ze 24 uur per dag bij je liggen etc. We hebben het beste met ze voor en die band zal net zo goed zijn als dat hij zou zijn als ze wel 24/7 bij ons geweest zouden zijn.
bij mijn zoontje werkt de speen idd als troost en niet zo zeer zuigbehoefte, wnat hij zuigt amper...maar vind het wel fijn als ie alleen gaat slapen...tja...ik kan hem moeilijk op mn lichaam plakken... ik ga het ook niet lezen, zo kan je met alles wel heel ver gaan...voorlopig moet je het NU doen in DEZE wereld...en je kindje zal dat ook moeten...anders ...geen kindje (proberen te) krijgen... heb ook zelfde mening als @adi
Persoonlijk denk ik dat er wat weinig info over het daadwerkelijke onderzoek in dit stuk staat. Zo als het hier omschreven staat, lijkt het of de wereld over een paar jaar moet vergaan door alle psychopaten die wij kennelijk creëren.... Daarbij denk ik dat een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Of dat nu wieg/ledikant/draagzak is of BV t/m het 4e jaar. Heb respect voor een ander ookal zou je het zelf anders doen.
Wat een belachelijk en lachwekkend onderzoek. Hier een meisje die vanaf haar 2e week aan de FV moest omdat ik simpelweg geen melk meer had, weinig huidcontact wat dat betreft dus. Ook geniet ze nog dagelijks van haar speen in bed. Zou ik haar nu voor het leven getekend hebben? Nee hoor, helemaal niets mis met onze hechting hoor! Mijn dochter heeft niet zo heel lang BV gehad dus in die zin weinig huidcontact idd maar aanraking, knuffels, kusjes, troost en mama's geur des te meer, en dat is volgens mij waar baby's het meest behoefte aan hebben. Een speen zie ik juist als een handig extra stukje troost bij het slapen gaan. Dat is ook waar ze (nu voorlopig nog) behoefte aan heeft, dus aan die behoefte vodoe ik.
ohja...mijn moeder gaf me 10 mnd bv...en heb nooit een speen gehad...= niet een super goede band met mn moeder van jongs af aan...en ik kan trouwens ook een niet-leuk persoon zijn (wie niet :s)
mmm wat een onzin dit weer zeg pfff mijn dochter krijgt de speen en slaapt lekker in haar wiegje ben als de dood dat ik boven op haar zal gaan liggen doet wel pijn om te lezen als je je kind dan ehm opsluit wat ze zeggen ze een beetje dood gaan dat is eigenlijk niet echt leuk en fijn om te horen ook al weer je als moeder zijnde dat dit zeker niet het geval is mijn middelste dochter heeft 15 maanden de bv gehad en wil het nu weer zo lang mogelijk doen maar eh geen 4 jaar whaha 15 maanden is ook lang zat eigenlijk... ik ga overigens de artikel niet lezen krijg nu al een behoefte om eh fel te reageren
Krijg toch even zin om te reageren, heb zelf geen kinderen maar ik zie dus wel iets waarvan ik zo iets heb "hallo, je kind krijst niet voor niks" In de winkel een vrouw, boodschappen doen, kindje brabbelt wat, hup speen erin, kindje spuugt speen uit, krijst, hup speen erin. Wat is de speen toch makkelijk. Hoeveel meiden zitten hier op dit forum te tikken met kind in de box? Of tv te kijken met kind in box? 9 maand oude kan nog geen teksten lezen, begrijpt niet waar een pc over gaat en een tv, gezellig om het samen even te doen, dan die ellendige box. Maxi zie ik ook heel vaak , is makkelijker tijdens eten geven e.d ( ja dit zie ik echt) 9 maand oud, nog in de max eten geven, want o jee je zou je aandacht er maar bij moeten houden. Hoevaak zet je je kind in de box omdat er iemand aanbelt? Of omdat huishouding moet? Tv wilt kijken? Achter de pc zit? De telefoon gaat? Visite komt ? En ga zo maar door! Tel die uren eens op en dan zul je vanzelf zien dat het meer is dan een halve werkweek. Een bed waar het in slaapt is geen eenzame opsluiting, maar die verrekte kutbox wel
Pfff, zo zijn er altijd wel weer onderzoeken om de moeder schuldig te laten voelen. Ik ben zelf weleens naar een bijeenkomst van de La Leche League geweest, en daar zijn ze heel erg van je kind 24/7 bij je te houden en te dragen. Aan de ene kant kan ik de redenatie daarvan begrijpen, aan de andere kant is dat niet altijd mogelijk in onze cultuur. Ik vind het ook geen probleem om mijn dochter in haar wiegje te laten slapen, ze is nu 4 weken oud en volgens mij begint ze aardig door te krijgen dat papa of mama altijd komt als ze huilt. Is dat niet het belangrijkste, dat we er altijd zijn voor ons kind? Verder knuffelen en spelen we veel met haar (en geef ik BV), dus ik denk niet dat ze contact te kort komt... Ze heeft trouwens ook een speen, die geef ik haar om in slaap te vallen, en daar doet ze het prima op! Ze heeft een hele sterke zuigbehoefte, en ik kan haar niet continu aan mijn tepel laten hangen. Zouden ze wel interessant vinden in de supermarkt Uiteindelijk moet je gewoon doen wat voor jou en je kind het beste werkt, en dit soort 'onderzoeken' links laten liggen. Niemand kent haar kind zo goed als de moeder.
Tja zou bijna willen zeggen : ik spreek je wel weer als je kinderen hebt Hier word de box ook geregeld gebruikt. Mijn zoontje vind het trouwens fantastisch in de box! Voor hem is het echt geen gevangenis. Zelfs mijn oudste vind het leuk om er af en toe samen met hem erin te liggen Natuurlijk ligt ie niet alleen in de box maar wel als ik even moet stofzuigen of de boodschappen moet uitladen of gewoon om hem even te laten spelen. Waarom"? Stofzuigen vind ie eng als ie dan op de grond moet liggen. Boodschapen uitladen is het dan ff te koud voor op de grond zo met de bijkeuken deur open. En om even te spelen : nuja dat spreekt voor zich. En hij ligt er idd ook wel eens in als wij gaan eten. Speelt ie lekker en wij kunnen rustig eten en ook aandacht geven aan de oudste ( die bestaat namelijk ook nog ) En ga toch echt niet terwijl ik aan het stofzuigen ben een baby van bijna 11 kilo met me meedragen. Mag ik ook niet van de reumatoloog want dan kan ik over een tijdje helemaal niks meer. Dusssss. Die 'kut'box is best wel makkelijk
Nou ik spreek je wel als je kinderen hebt Mijn dochter heeft een speen, die heeft ze altijd alleen in bed gehad en tot een maand of 6 als ze niet aan de borst wilde maar wel moest huilen op schoot. Inderdaad makkelijk die speen, kindje ontspant en valt lekker tegen je borst aan in slaap. Ennuh die box is inderdaad handig als de bel gaat. Zeker als het -5 is buiten, dan ga je toch niet met je kind op de arm de deur open doen En ja, toen mijn dochter nog geen half jaar was, legde ik haar inderdaad in de box als ze moe werd, zodat ze in slaap viel gezellig bij mij in de buurt, en dan ging ik lekker het huishouden doen, of op het forum kijken of tv kijken. Erg he? Visiste, waarom in de box? Telefoon, waarom in de box? Dat heb ik nooit gedaan hoor. Een box is iets wat gemaakt is zodat je je kindje even veilig kan weg leggen als je naar het toilet moet of de deur open moet doen terwijl het hardstikke koud is. Een veilig hulpmiddel voor dit soort dingen. Een speen zorgt dat een kindje een beetje troost heeft, zeker als ze geen favoriet knuffeltje oid hebben voor in bed. Een kind heeft vaak meer zuigbehoefte dan honger. En geloof mij, na 2 uur op je tepel zuigen staan er blaren op en komt er niks meer uit, dan is een speen een prima hulpmiddel. Lekker makkelijk om mensen te bekritiseren omdat ze een box of speen gebruiken, als je zelf nog geen kinderen hebt.
Als je je kind de hele dag op zijn eigen kamertje laat en niet bij je houdt, of alleen maar voor het eten bij je hebt, ja, dan lijkt me dat niet gezond. Maar een kindje geeft zelf ook aan als het behoefte heeft aan menselijk contact, of gewoon bij mama wil zijn. Als je dán je kindje laat liggen, goed, dat lijkt me inderdaad niet gezond. Maar anders vind ik het een overdreven zaak. Ik zal vanmiddag het artikel eens goed lezen en dan met name kijken wat zij beweren wat de gevolgen zijn van een kindje alleen laten slapen. Overigens is dit niet iets van de laatste decennia. Ja, begin deze eeuw sliepen de meeste mensen met z'n allen in een kamertje, maar al verscheidene eeuwen is dat niet het geval bij rijke huishoudens. Maar zoals ik al zei zal ik straks het artikel eens goed lezen.