ervaringen met (T)FF ICSI behandelingen (4x)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Letiven, 28 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Letiven

    Letiven Lid

    28 dec 2021
    8
    2
    3
    Man
    Dag allemaal,

    Ik ben op dit forum terechtgekomen, omdat ik niet meer goed weet wat te doen.
    Mijn vriendin en ik zijn nu bijna 2 jaar bezig met onze kinderwens. Alle standaard vooronderzoeken gedaan. Kwam niks geks uit naar voren.

    4 keer IUI gedaan, niet succesvol.

    IVF niet gedaan, direct naar ICSI ivm leeftijd van mijn vriendin

    Poging 1: Gonal F (225) en Decapeptyl voor 16 dagen.
    8 eitjes, 5 bruikbaar. Geen embryo. 1 x 0PN, 2 x 3PN, 2 x 4PN. Door ziekenhuis werd aangegeven dat dit bijzonder was, maar heel veel uitleg kregen we niet.

    Poging 2 in zelfde ziekenhuis. Eerst 14 dagen Decapeptyl. Daarna Menopur (300) en Decapeptyl voor 13 dagen.
    6 eitjes, 4 bruikbaar. Geen embryo. 2 x 3PN, 1 x 4PN, 1 niet bevrucht.
    Uitleg van de arts is dat de kwaliteit van de eitjes niet goed is en dat de arts niet hoopvol meer is. Dit kwam echt binnen als een bom. Zonder goede uitleg wat er nou eigenlijk aan de hand is/kan zijn aangeven dat ze niet meer hoopvol is voor ons. We wisten 1 ding wel: We geven nog niet op en we gaan geen poging meer doen met die arts en ziekenhuis.

    Heel veel online gelezen over technieken en ervaringen. 1 sprong eruit: een arts in Zuid-Amerika met veel ervaring en een visie dat je zo min mogelijk hormonenstimulatie moet gebruiken. We besloten die kan op te gaan voor een poging.

    In de tussentijd een genetisch onderzoek gedaan naar chromosomen, Karyotype onderzoek: hier kwam niks geks uit. Was voor ons beiden ok

    Poging 3: we moesten naar Zuid-Amerika dus we moesten de cyclus goed timen. Eerst anticonceptiepil, samen met CO-enzym Q10 (600mg) en Androgel. Daar aangekomen bij start cyclus: 2 dagen GonalF (150) daarna 8 dagen Menopur (150).
    3 eitjes (stuk minder, maar te verwachten want veel minder stimulatie), 2 bruikbaar. Geen embryo. 1 onbevrucht, 1 x 5PN.

    Weer hetzelfde. We hadden nog geld voor 1 poging en we waren nou eenmaal daar. dus nog een poging

    Poging 4: combinatie GonalF, Menopur en Chlomid.
    3 eitjes, 2 bruikbaar. 1 onbevrucht, 1 x 7PN.

    Arts snapte het ook niet. in zijn bijna 40 jaar ervaring zelden gezien, maar geen verklaring.

    We hebben vanuit de zorgverzekering nog 1 poging en die gaan we in UZ Gent doen. Echter ben ik steeds minder hoopvol, want we hebben begrepen dat dit zeldzaam is.

    Heeft iemand ervaringen met 3PN, 4PN, etc...??!

    Hoor het heel graag!
     
  2. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    Jeetje wat een verhaal, ondanks al 8 jaar kinderwens (zelf) en bijna 6 jaar MMM heb ik geen idee wat dat betekend..

    Misschien heb jij hier iets over gelezen @Do1981?
     
  3. Letiven

    Letiven Lid

    28 dec 2021
    8
    2
    3
    Man
    Wat bedoel je met MMM?
     
  4. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    Medische Malle Molen = of te wel OI, IUI, IVF, ICSI :)

    Zie onderschrift: wij 13 x IUI / 2 x IVF / 2 x ICSI / 5 *****
     
  5. Letiven

    Letiven Lid

    28 dec 2021
    8
    2
    3
    Man
    wow al 6 jaar. En ook nog altijd zonder succes? wat is jullie probleem dan?
     
  6. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    Klopt, in zoverre succes dat we wel embryo's hebben en 4 miskramen van 5 "kindjes".
    1ste miskraam was een natuurlijke zwangerschap. De rest na terug plaatsing.
    Mijn vriend is verminderd vruchtbaar en ik heb endometriose.
    Tot nu toe wil een embryo gewoon niet blijven zitten.
    We hebben nog 1 cryo over en als die op is en er geen zwangerschap uit komt zijn we "uitbehandeld".

    Maar het gaat nu niet over mij :). Ik hoop dat er meiden zijn die je kunnen helpen, in de tussentijd. Wat betekend dat 0PN enzovoorts dan?
    Wat is de leeftijd van je vriendin? Weet je ook wat haar AMH is bijvoorbeeld of andere bloeduitslagen? Nadeel is dat je vaak niet weet of het aan eicel kwaliteit ligt. Maar jullie hebben zo ongeveer alles getest wat er te testen valt.

    @Kramertje, mocht je online zijn, heb jij enig idee of feedback? Of ken je andere meiden misschien (taggen) waarvan je denkt dat die meer weten?
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  7. Letiven

    Letiven Lid

    28 dec 2021
    8
    2
    3
    Man
    Bij een normale bevruchting levert de eicel en de zaadcel een nucleus/Kern. Je hebt er dus bij een normale bevruchting 2PN. PN staat voor pronucleus. Deze 2 Pronuclei smelten samen en de samengesmolten PN begint zich daarna te delen.

    Heb je na injecteren van de zaadcel en na een paar dagen wachten iets dat niet 2PN is, dan is het dus geen goede bevruchting.

    Dit is bij ons dus iedere keer het geval. Er onstaan afwijkende PN. Reden hiervoor is vooralsnog niet goed te pinpointen. Het wordt nu toegeschreven aan eicelkwaliteit.

    Ik hoop dat anderen hun mogelijke ervaringen met me willen delen, want ik lees hier maar weinig over en dat zorgt voor een gevoel dat we er echt alleen voor staan
     
  8. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ik heb toch heel wat jaren in de medische molen gezeten, maar net als @Asil nog nooit van de afkorting PN gehoord. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat het helaas aan de eicelkwaliteit van je vriendin ligt dat er ofwel geen bevruchtingen optreden of geen embryo’s ontstaan. Ik geloof dat @Kramertje inderdaad (helaas) het een en ander over eicelkwaliteit weet.
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  9. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ah, nu snap ik het, dank voor je uitleg! Ik heb een vriendin bij wie dit keer op keer aan de hand was en bij haar lag het uiteindelijk inderdaad aan haar eicelkwaliteit. Met behulp van een eiceldonor is hun kinderwens toen uiteindelijk in vervulling gaan, maar dat is natuurlijk wel een enorme stap die je moet nemen. Ik wens jullie veel sterkte, succes en wijsheid op jullie verdere pad, en ik hoop dat jullie hartenkindje er ooit mag komen ♡
     
  10. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    Dit maakt een hoop duidelijk inderdaad, moet wel zeggen dat wij die uitleg nooit gehad hebben. Wat Nizzie zegt, klopt dan ook naar mijn idee en Kramertje zou je daar misschien meer over kunnen vertellen.
     
  11. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    nee, ik ken die afkorting ook niet. Idd misschien Kramertje of @Parel30 met ervaring tav eicelkwaliteit, Parel, jij weet volgens mij ook veel van eicel kwaliteit?

    @Letiven ontzettend heftig traject. Goed dat jullie naar Gent gaan. Daar hoor ik veel goede ervaringen over. Enige dat ik zou kunnen suggereren is om bijv ook een intake bij de Cuypers & Cuypers kliniek te doen. Kijken wat zei zeggen en adviseren. Dan kun je die tegen elkaar afzetten en evt bij de C&C kliniek nog wat extra onderzoeken laten doen die ze in Gent dan weer niet doen.
    Maar als het echt om de eicel kwaliteit gaat is er weinig aan te doen vrees ik
     
    Asil vindt dit leuk.
  12. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    #12 Asil, 28 dec 2021
    Laatst bewerkt: 28 dec 2021
    Ah, wacht ik heb even meer gelezen. Wij noemen dat denk ik, X aantal cellig.
    Je kunt op dag 3 bijvoorbeeld een 3-cellig of een 7-cellig hebben in plaats van 4 of 8.
    De meeste terugplaatsingen vinden plaats op dag 3 of dag 5, dag 5 is dan een blastocyste.

    Is er wel eens voorgesteld om op dag 3 terug te plaasten? Je kunt naar mijn idee toch zwanger raken van een 7-cellig embryo?

    Of zit ik nu helemaal verkeerd? Sommige ziekenhuizen zouden kiezen voor TP (terugplaatsing) op dat 2 of 3, omdat het kan zijn dat je lichaam het beter op pakt dan de stoof oid. Ik ben ook zwanger geweest van een 3-daagse embryo, was toen 8-cellig.

    Blastocyst Transfer | TFP (tfp-fertility.com)
     
    Do1981 en nizzie86 vinden dit leuk.
  13. Letiven

    Letiven Lid

    28 dec 2021
    8
    2
    3
    Man
    de 2 nuclei moeten eerst samensmelten. Vanaf dat moment begint de celdeling. Wij zitten dus nog voor het proces van eiceldeling waar het mis gaat.
    Dit bericht kregen we ook altijd op dag 3 van de bevruchting. Dag 5 hebben we nog niet bereikt..
     
  14. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    Weet even niets te zeggen ♥
     
  15. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Ik heb helaas ervaring met 3PN (ken de term PN niet als zodanig). Ik heb 2 pogingen gehad met 3PN, namelijk dat er na bevruchting sprake was van 3 kernen in plaats van de gebruikelijke 2 (1x bij IVF in NL en 1x bij ICSI in Gent). In Gent hebben ze uitgelegd dat dit komt doordat het poollichaampje bij bevruchting mee de eicel in gaat, waardoor er een extra kern aanwezig is. Deze embryo's zijn dan ook meteen onbruikbaar, kan nooit een gezond kindje uitkomen omdat het genetisch materiaal niet klopt. Dit wordt veroorzaakt door een slechte eicelkwaliteit en hier is helaas niks aan te doen...

    Ik wens jullie veel sterkte en succes bij de keuzes die jullie moeten maken (nog een poging wagen, waarbij de kans groot is dat hetzelfde gebeurt, kiezen voor eiceldonatie, stoppen...)
     
  16. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.814
    5.560
    113
    Vrouw
    @Letiven ik weet er helaas zeker iets van (@Asil en @nizzie86 dank voor het taggen).

    Wij zijn in sept 2017 gestart met onze 1e ICSI ivm zaadkwaliteit. We hebben uiteindelijk 7 ICSI pogingen doorlopen en uit die pogingen helaas maar 6 terugplaatsingen gehad. Uit die 7 pogingen hebben we 4 zwangerschappen gehad maar allemaal misgelopen (2x missed abortion bij 9,5 en 11 weken en 2 vroege miskramen bij 5 weken).

    Uit die 7 pogingen helaas ook 2 pogingen zonder bevruchtingen en 1 poging met genetisch verkeerde deling waar jij ook over schrijft. Onze 6e poging hadden we 4 eicellen, daarvan raakte er 3 bevrucht maar alle drie genetisch verkeerd. Waar het inderdaad 2pn’ers moeten zijn op dag 1, hadden wij 1x een 1pn’er en 2x een 3pn’er. We hebben daarop een gesprek met de embryoloog gehad en deze gaf aan dat het kenmerkend is voor slechte eicelkwaliteit. Dat in combinatie met een poging die we al gehad hadden zonder bevruchtingen bleek dat een goede zwangerschap niet uitbleef door de zaadkwaliteit van mijn man maar mogelijk door mijn eicelkwaliteit.

    De 7e poging die we deden (we hadden zoiets van, het is vast toeval dat dit gebeurt, dus we gaan er nog een keer voor) hadden we 9 eicellen en geen enkele bevruchting. Meenemend dat we dus ook embryo’s met een verkeerde genetische deling hadden, heeft ons er toe gezet te stoppen met het traject. Daarop zijn wij overgestapt op eiceldonatie. Ik werd van de 1e terugplaatsing zwanger en inmiddels is ons grote wonder 2 weekjes oud, geboren op 12-12-2021!

    Wij zijn onder behandeling geweest bij MCK Leiderdorp, UZ Gent en C&C Duitsland. En uiteindelijk zeiden ze allemaal hetzelfde, eicelkwaliteit is slecht en hadden we minder dan 5% kans op een vitale zwangerschap.

    Gezien jouw verhaal ben ik bang dat het bij jullie ook slechte eicelkwaliteit is. Ook hebben wij van alles geprobeerd, van het slikken van Q10, tot DHEA, tot alles wat je maar kan proberen. Maar ook deze hulpmiddelen zijn geen wondermiddelen helaas.

    Wij waren wel heel tevreden over Gent. Welke arts hebben jullie? Wij hadden dr. Stoop, zou hem zeker aanraden. Een hele fijne en vooral eerlijke arts.

    Staan jullie eventueel open voor eiceldonatie…?
     
    Leraje en Asil vinden dit leuk.
  17. Parel30

    Parel30 Fanatiek lid

    30 mrt 2019
    1.120
    1.283
    113
    Vrouw
    Ik weet wel dat ik slechte eicelkwaliteit heb, maar dat is meer omdat er na 7 pogingen nog steeds geen zwangerschap was opgetreden en zowel in NL als bij C en C alles uit de kast was getrokken! Maar wat betreft de afkortingen kan ik helaas niet helpen, sorry!
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  18. Letiven

    Letiven Lid

    28 dec 2021
    8
    2
    3
    Man
    Dank voor je antwoord. ondanks dat ik ook denk dat het de kwaliteit is wel soort van fijn om te lezen dat we niet de enige zijn.
    We gaan naar Gent en we krijgen dr Stoop inderdaad. We weten nog niet of we donatie zouden overwegen. Het feit dat de kleine dan geen genen van mijn vrouw heeft is waar we vnl over twijfelen. Of het wel haar kind zou zijn. Hoe is dit voor jullie geweest?
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  19. Letiven

    Letiven Lid

    28 dec 2021
    8
    2
    3
    Man
    Dank je wel voor je reactie
     
  20. Letiven

    Letiven Lid

    28 dec 2021
    8
    2
    3
    Man
    uiteindelijk ook geen baby gekregen dus? Wat klote zeg.. Dank voor je reactie
     
    Parel30 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina