Herhaalde miskramen en hoge vruchtbaarheid

Discussie in 'Miskraam' gestart door marjol, 12 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Inmiddels hebben wij 2 zware jaren achter de rug met 2 vroege miskramen, 1 missed abortion, 1 miskraam bij 12/13 weken met het vermoeden op trisomie 18 (dmv combinatietest - toen men vlokkentest wilde doen, klopte het hartje niet meer en hebben ze het niet meer onderzocht :x) en de laatste zwangerschap hebben wij met 21 weken moeten afbreken i.v.m. ernstige afwijkingen. Bij de laatste zwangerschap vermoeden ze een spontaan opgetreden genmutatie, maar zeker weten doen ze het nog niet. Ze onderzoeken nog verder, maar verwachten er niet veel van.
    Nu is het advies van de gyn om het gewoon maar weer te proberen, want statistiek wijst uit dat we 75% kans hebben op een goede zwangerschap. Zeker omdat we al een zoontje hebben. Nu zijn we iedere keer heel erg snel zwanger (lees 1 of 2 rondes) en vraag ik me af of we niet heel erg vruchtbaar zijn en er dus embryos nestelen die eigenlijk niet zouden moeten nestelen. Dit mede door de twee verdere zwangerschappen die allebei kindjes met afwijkingen hebben laten zien.

'Supervruchtbaarheid oorzaak miskramen' | GezondheidsNet

Aangezien de gyn die we spraken bij de nacontrole van B.* echt een hork was heb ik dit niet aan hem geopperd. Ik zag dus dat het een brits/nederlands onderzoek was (zie artikel). Waarschijnlijk in het UMCU. Weet iemand welke gyn er daar verstand heeft van dit onderzoek?

Wat denken jullie? Er wordt ons nu gewoon gezegd dat wij 'heel erg veel pech' hebben.
    Zelf denk ik niet aan progesteron tekort of schildklierproblemen, want B.* was echt een heel zwak kindje en ik heb hem tot aan de bevalling levend bij me gedragen.

2. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Ik vergat nog te vermelden dat ze bij 3 zwangerschappen schildklierwaardes hebben gemeten en deze volgens de artsen goed waren (wel Nederlandse gyns ;)). Daarnaast hebben we ook chromosoom onderzoek gehad (2x zelfs) en ook hier komt niets uit.

3. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Ja hier ook enorm vruchtbaar en onverklaarbare miskramen. Ik krijg nu wel progesteron erbij, maar heb er nog geen vertrouwen in.

4. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Hier ook hoge vruchtbaarheid, ook wel herhaalde miskramen, maar zeker niet zo heftig als bij jou.

Wij zijn alle keren in 1 a 2x zwanger geworden.
    Eerst 3 goed zwangerschappen, 0,0 probelemen
    Toen 3 miskramen, redelijk laat, want ook nog met 11/12 weken nog een kloppende hartje gezien.
    Daarna weer een gezonde zwangerschap.

5. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hier nu wel weer zwanger overigens, maar ja. Dat is het probleem niet ;)

6. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ook wij hebben een hoge vruchtbaarheid, ik begin nu ook te twijfelen of dit de oorzaak van de miskramen kan zijn.

7. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Nogmaals sterkte Dees.

Het is inderdaad zo raar dat we toch een aantal zwangerschappen zo 'ver' hebben kunnen dragen.

8. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Hier ook hoge vruchtbaarheid... Dit is mijn 7 de zwangerschap ( nu 34+2) Dus ook 2xMK en 1x MA. Mijn theorie is dat de km en ma meisjes waren.. Hebben 3 jongens , geslacht willen we nu (weer) niet weten..

Deesdees: veel sterkte, wat een achtbaan :(

9. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @jellie; dan ga je wel nadenken inderdaad of het aan het geslacht ligt.
    Dit is/was mijn 5e zwangerschap, 2 gezonde zoontjes, 1 overleden zoontje en nu 2 missed abortions..

10. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Ja, het is wel apart. Ik ga het woensdag sowieso vragen. Qua onderzoek is het niet heel betrouwbaar namelijk. Het is wel een hele kleine testgroep geweest. Maar misschien dat mijn gyn eens met Utrecht wil bellen.

11. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Hier is een aantal jaren geleden een studie in Nederland naar geweest, het MEES of MEER onderzoek, weet de naam niet precies meer. Krijg het ook zo snel niet gegoogled.
    Ik heb op rij mola, gezond (prematuur) kindje, gezond kindje, ma, bbz, ma, ma, gezond kindje gekregen. En ben in nu 27 weken in verwachting. Dit allemaal in zo'n 7 jaar tijd, steeds heel snel zwanger.
    Zodoende was deze theorie mij ook als eens ter oren gekomen.
    Ik geloof er wel in, in ieder geval voldoende om het zonder progesteron of andere medicatie het weer te proberen na 4x mis op rij. Overigens had ik een geweldige gyn (en nu weer, een andere) anders was ik destijds misschien wel totaal afgeknapt.
    Ik hoop dat je een goede, meelevende gyn kan vinden, dat heb je in jouw situatie wel nodig. Heel veel sterkte want je hebt het zwaar voor je kiezen gehad!

12. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Ik zal eens kijken of ik wat info over de MEER studie boven tafelkan krijgen. Dan kan ik daar evt. mee naar de gyn.
    Voorlopig gaan we het nog maar weer eens proberen. Ben nu bovenop de normale vitamines ook Omega3 aan het slikken en vitamine D. Ook van de diverse fora gehaald. Het zou voor mij alleen al fijn zijn als de bevestiging er zou komen, want hier kun je volgens mij niets aan helpen met bv medicatie, maar dan is er nog altijd de hoop dat het dus wel kan.

13. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    @Marjol, precies. Als je maar te horen krijgt dat het een oorzaak heeft. Ook al is dat niet een hele fijne en kunnen ze je niet helpen.
    Ik ken ook een vrouw die heeft een gezond kindje. Tussen de eerste en de tweede zitten negen of elf mk. Ze wilden wel graag een derde dus geen anticonceptie. Want wie weet hoe lang het weer gaat duren. Nummer drie is nu drie maanden en nummer twee net een jaar... Ze was dus meteen weer zwanger en dat ging ook meteen goed.

14. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik heb het topic een door zitten lezen want dit is precies wat de vriendin van een vriend van mij ook heeft. In een jaartje tijd 3 keer een miskraam gehad en elke keer heel snel zwanger.

T klinkt misschien blond maar in zo"n geval kunnen ze dan geen IVF doen en een gezond embryo selecteren? Ik weet dat ze dat wel doen als er bepaalde aandoeningen in de fam. spelen maar dit lijkt me ook een goed excuus. het is toch geen doen om 18 weken een baby te dragen en het vervolgens telkens kwijt te raken.
    En als je zo uber vruchtbaar bent is de kans dat het blijft plakken denk ik ook behoorlijk groot.

In elk geval heel veel succes en sterkte.

15. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Ivf met embryoselectie is geen optie omdat ze dan exact moeten weten welke chromosoom of op welke gen er een mutatie zit en dat moet dan telkens hetzelfde zijn. Zelfs na obductie en allerlei onderzoeken bij B.* kunnen ze de vinger niet leggen waar de afwijkingen door zijn ontstaan. Ze zijn nu nog 1 genmutatie aan het onderzoeken, maar het duurt nog even voordat daar de uitslag van komt.

16. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

12 dec 2012
    1.642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hi marjol!

Bij mijn vier missed abortion's was ik ook om de 2/3 maanden zwanger.
    Heb alles laten onderzoeken ( ook onderzoek op het derde embryo) en er is ook niets uitgekomen.
    Naar Gent uitgeweken en bleek mijn schildklier niet optimaal te werken voor een goede bevruchting en innesteling ( TSH moet rond de 1 liggen) verder blijk ik zondra ik zwanger ben diabetes te ontwikkelen ( zijn ze nu achtergekomen en spuit insuline nu)

Ik heb mijn gehele Nederlandse dossier opgevraagd en ook de getallen van de bloeduitslagen, mijn TSH was 4 en voor Nederland is dit acceptabel en voor Gent dus niet,

Wat ik heb geleerd, vraag de exacte waarden op, want goed hoeft niet goed te zijn!

17. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Ik zal het bij de verloskundige eens opvragen (de waardes van de schildklier). Suiker is wel altijd goed. Kunnen deze waardes invloed hebben op de celdeling aan het begin? Tot dusver lijken het wel vaak kindjes met afwijkingen.

18. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

12 dec 2012
    1.642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Oh ik moet er bij vertellen dat ik in april ben begonnen met schildklier medicatie en heb er nu bijna 11 ronden over gedaan met de medicatie, en het heeft wel even tijd nodig gehad eer de waarde rond de 1 zat.

Verder gebruik ik momenteel ook visolie, solgar ZS vitamine, nog extra vitamine D, kinderasperine , utro en prednison :-/

19. Morgan

Morgan Actief lid

23 mei 2011
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Blij dit te lezen.
    Wij staan voor hetzelfde probleem.
    Hebben 1 gezonde dochter van 1,5 jaar oud (was ook in ronde 1 raak) en zijn nu al 9 maanden aan het proberen voor nummer 2. Ik voel mijn eisprong altijd dus dan is het een kwestie van wel of niet proberen deze maand? Als we er voor gaan is het elke keer ook direct raak maar eindigt dit dus steeds in een vmk. Heb in 9 maanden tijd 4 vmk gehad. Wij zijn allebei nog jong en gezond en moeten nu dus beslissen of we de medische molen in gaan. Aangezien wij alleen op natuurlijke wijze een kindje willen twijfelen we dus erg of we uberhaupt wel onderzoeken willen laten doen naar onze vruchtbaarheid. We hebben tenslotte al een gezonde dochter en willen geen medische hulp bij het krijgen van een kindje, dus dan lijkt onderzoek vooral een grote kostenpost die weinig op zal leveren. Dit topic geeft dan toch weer wat hoop dat het misschien toch vanzelf wel goed komt....

20. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Heb onlangs een artikel gelezen waarin dit staat; Misschien ken je het al:

De Britse onderzoekers hebben moleculaire signalen ontdekt die er bij vrouwen voor zorgen dat een embryo in de baarmoeder wordt geaccepteerd. Ook hebben ze aangetoond dat bij vrouwen met herhaalde miskramen dit signaal abnormaal is.
    Het onderzoek dat is uitgevoerd door het Imperial College Londen en de Universiteit van Warwick, suggereert dat medicijnen mogelijk de uitkomst kunnen bieden voor vrouwen met herhaalde miskramen.

Het molecule IL-33 blijkt een sleutelrol te spelen. IL-33 wordt door meerdere cellen tijdens de acceptatiefase in de baarmoeder afgegeven.
    Normaliter is het effect van het IL-33 in de baarmoeder kort. Dit zorgt voor de korte periode dat innesteling plaats kan vinden. Echter, bij vrouwen die meerdere miskramen hebben gehad blijkt het effect van IL-33 groter en langer te duren tot wel 10 dagen, wat suggereert dat de acceptatie van embryo’s in de baarmoeder niet goed wordt gecontroleerd."

Dit is het artikel:
    Mogelijke oorzaak herhaalde miskramen ontdekt | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Deel Deze Pagina