Herhaalde miskramen en hoge vruchtbaarheid

Discussie in 'Miskraam' gestart door marjol, 12 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    En dit duidt er wellicht ook op dat er daardoor niet gezonde embryo's in kunnen nestelen denk ik..

Ik denk ook nier dat er bij jou een progesterontekort is aangezien je idd wel een zwangerschap ver kunt dragen.

En verder is herhaalde miskramen heel erg lastig..Want alle behandelingen zoals ivf en icsi verhelpen misschien het probleem niet.
    De dr. beer clinic is voorloper op het gebied van herh. miskr. En ben je al in bijv. Gent geweest?

2. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik een paar maanden geleden helemaal blij met dit onderzoek. Al bijna een afspraak gemaakt in Engeland. Want ze konden dit dan aanpakken met treatment with steroids
    "Wauw, steroïden zijn misschien de oplossing voor herhaalde miskramen"! Zo kwam ik thuis zeg maar. Tot ik er achter kwam dat steroïden niks anders zijn dan prednison, wat ik al slikte. Uhm, hoe bedoel je blond... ;) Wist ik veel! Eigenlijk is dit dus helaas niks nieuws onder de zon.

3. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    We zijn nog niet in Gent of Dusseldorf geweest. Eigenlijk pas sinds de laatste zwangerschap in een academisch centrum. Dit omdat we eerst een miskraam hebben gehad en toen onze zoon. Dus dan denk je nog een misser. Toen kregen we een miskraam waarvan men n.a.v. De combinatietest resultaten van trisomie 18 uitgingen (bij punctie echo klopte het hartje niet meer en hebben ze de punctie niet gedaan :x). Dan denk je nog dat is pech..toen 3 miskramen achter elkaar waarvan 2 x bij 4/5 weken. Toen wilde ik onderzoeken, maar toen bleek ik weer zwanger en dat leek goed te gaan totdat er bij 12 weken al groeiachterstand ontstond en de NIPT maar bleef mislukken uiteindelijk bij 21 weken zwangerschap moeten afbreken op de veelvuldigheid aan afwijkingen waardoor er geen menswaardig bestaan zou zijn voor dit ventje. De gyns waren toen verbaasd dat hij tot aan de bevalling nog heeft geleefd want hij was dusdanig slecht dat hij eigenlijk de 16 weken al niet had kunnen halen.
    We hebben nog steeds wel hoop omdat ons zoontje gezond en wel geboren is. Ik weet nu niet zo goed of Gent of Dusseldorf wel iets voor ons kan doen. Slikken jullie de Prednison al voor je zwangerschap om je baarmoederslijmvlies te reguleren? Of pas vanaf positieve test?

Daarnaast denk ik als ik het onderzoek lees dat de mogelijkheid van ivf wellicht wel zou kunnen helpen. Tenminste ik hoor altijd van mensen in zo'n traject dat ze goede kwaliteit embryos en middelmatige kwaliteit hebben enzo. Dan zou je denken dat als wij ivf zouden doen ze dan bij ons bijv. alleen goede kwaliteit terug kunnen plaatsen en dat het risico op een kindje met afwijkngen dan kleiner is. Dit is een hersenspinsel van mij...weet alleen nog niet zo goed wt ik er mee moet.

4. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik snap je hersenspinsel, mijn man zei afgelopen precies hetzelfde tegen mij.
    In het ziekenhuis gaf ik ook aan dat wij een hoge vruchtbaarheid hebben en dit toch misschien een probleem kan zijn, het ziekenhuis herkende de studie inderdaad wel en zei dat het dus inderdaad wel kon kloppen.
    Dat ik in principe dus ook niet gezonde embryo's in laat nestelen.
    Hoe nu verder weet ik niet...eerst maar eens alles op een rijtje zetten.

5. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Even inbreken hoor, maar de prednison zou dus het baarmoederslijmvlies reguleren volgens deze theorie? Die ken ik nog niet...

(Voor wie mijn verhaal niet kent: Ik heb na 5 miskramen een kind gekregen dankzij prednison.)

6. xSimone

xSimone Niet meer actief

Baseren jullie de hoge vruchtbaarheid uit op onderzoeken die jullie daarvoor gehad hebben of gewoon omdat jullie snel zwanger waren!?
    Ik ben ook in eerste ronde zwanger en weet ook niet of ik hoog vruchtbaar ben.. Ben nu 16,3 en als het goed is gaat alles goed..
    Misschien hebben jullie ook wel gewoon mazzel mer zwanger worden en gewoon pech met miskramen. Kan toch iedereen overkomen!?
    Zie ook mensen die er weet ik t wat hoeveel rondes over doen om zwanger te worden en ook elke x weer een miskraam krijgen...

7. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

12 dec 2012
    1.642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    #27 Bengeltje73, 19 feb 2014
    Laatst bewerkt: 19 feb 2014
    Hoi Marjol,

Hier in Nederland krijg ik geen IVF voor elkaar (omdat ik spontaan zwanger kan raken) en een embryo van middelmatige kwaliteit zegt niets over eventuele afwijkingen of niet.

Volgens de prof in Gent zijn het helaas altijd missende puzzelstukjes die zorgen dat de puzzel niet compleet is, en zie er inderdaad maar eens achter te komen welk stukje mist.

Mijn rode draad bij alle missed abortions was dat ik ALTIJD ziek werd rond de 6 weken...dus hoge koorts, opgezette klieren, keelontsteking en voelde mij ALTIJD zwaar ruk...en ik ben ook nooit verder gekomen dan 6 weken??

Dus mijn immuun systeem doet wel degelijk raar....ik heb vanuit Gent het volgende advies gekregen.

Vanaf positieve ZS test tot 12 weken:
    10 mg prednison
    Euthyrox 100 mg (slikte al 88 mg)
    Utrogestan 3x per dag 200 mg
    kinderasperine

ik ben deze zwangerschap later begonnen met bovenstaand omdat ik dacht dat het toch niet gelukt was en maar niet ongesteld werd (duh) en meteen een knaltest had.

8. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

12 dec 2012
    1.642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Sorry hoor maar in mijn geval kan het geen pech meer genoemd worden ( vier missed abortions achter elkaar)

9. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @bengeltje; bizar wat jij schrijft!
    Ik herken het zwakke immuunsysteem..rond de 6wkn werd ik ook telkens ziek.
    Of ik was verkouden (de laatste zwangerschap), bij de vroeggeboorte had ik een kaakholteontsteking na een lange verkoudheid en opgezette klieren en zere keel.
    Bij de MA (blighted ovum) in juni'13 was ik zo zwak dat mijn hb, ferritine en B12 erg laag was, ik was zo zwak en moe! Ik viel flauw etc.

10. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

12 dec 2012
    1.642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Dees!! Daar is de rode draad!!

Overigens heb ik mij (naast de reguliere ZS kwaaltjes) nog nooit zo goed gevoeld tijdens een zwangerschap.....EN al mijn waarden zijn helemaal goed!

11. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Maar wat ik dan niet snap, waarom is het dan 2x wel volledig goed gegaan...en daarna 3x niet.
    Ja de zwangerschap tussen de MA's in droeg ik uit tot iets meer dan 17wkn maar liep dan slecht af ivm een navelstreng probleem.
    Je zou nu bijna gaan denken dat dit wel uitgezocht moet worden, in hoeverre dat kan.

Qua kwaaltjes had ik juist de laatste zwangerschap ook nergens last van, de 4 voorgaande wel.
    Maar wel inderdaad telkens die verkoudheid, kaakholteontsteking 1x en opgezette klieren.

12. xSimone

xSimone Niet meer actief

Nou hoef je niet zo fel te reageren! Het is een vraag waar jullie het op bazeren!!!???
    Ik verwijd helemaal niks of niemand en ik zeg niet dat het bij iemand wel of niet pech is. Ik zeg dat KAN en ik VRAAG ik baseer niks!

13. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

12 dec 2012
    1.642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Oh was dit een vraag??
    Misschien hebben jullie ook wel gewoon mazzel mer zwanger worden en gewoon pech met miskramen. Kan toch iedereen overkomen!?

En ja ik reageer fel omdat ik het nogal kwetsend vind overkomen, er zitten hier allemaal vrouwen die meerdere miskramen hebben gehad en kindjes zijn verloren en dan kom jij die in de eerste ronde zwanger is geraakt en waarschijnlijk nog nooit een miskraam hebt gehad met wat "losse flodders"

14. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    #34 marjol, 19 feb 2014
    Laatst bewerkt: 19 feb 2014
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Ik herken het ziek worden bij 6 weken zwangerschap niet. Ik voel me juist beter als ik zwanger ben. Heb dan nooit last van hoofdpijn o.i.d.

Over de Prednison. Bij mij lijkt er in de celdeling (mutaties/chromosoomafwijkingen) dus al wat mis te gaan dus dat is dan eigenlijk al voordat je uberhaupt kan weten dat je zwanger bent. Heeft prednison dan wel zin omdat je dat dan pas neemt vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent.

Ik heb wel na de zwangerschap van mijn zoontje een allergische reactie gehad op mijn placenta (herpes gestationes :() en die moest ook met Prednison worden behandeld. Volgens de gyns heeft dit niets met de miskramen te maken.

@xsimone: 7x zwanger raken binnen 1 à 2 rondes met een normale kans van 20% is moeilijk toeval te noemen. Dan zouden er een aantal keren toch wat meer maandjes tussen gezeten moeten hebben. Soms zit er langer tussen bij mij, maar dat is omdat we dan bewust even pauze hebben genomen. Het kan natuurlijk zijn dat jij omdat je in 1x zwanger geworden bent wel bij de 'normale' 20% hoort.
    Daarnaast zijn er verschillende oorzaken voor miskramen. Bijv. chromosoomafwijkingen, progesteron tekort, schildklierafwijkingen, etc. Dit zou dus kunnen bij mensen die er langer over doen zwanger te raken en dan toch telkens miskramen krijgen. Ik noem de hoge vruchtbaarheid dan ook als 'een' oorzaak. (Edit: je komt hier pas vaak na een aantal miskramen pas achter, omdat artsen met name in NL niet eerder onderzoek willen doen. Ze starten pas met onderzoek na 3 miskramen).Deze andere oorzaken zijn bij mij allen uitgesloten en men weet dus niet waar het aan kan liggen. Hoge vruchtbaarheid is ook niet te meten met een onderzoek (voor zover ik weet). Ik baseer het dus op het feit dat ik sneller als gemiddeld zwanger word. Omdat er ook de kans is dat er een goed embryo nestelt worden er dus (bij mij tot nu toe dus 1x) ook gezonde kinderen geboren. Het woord pech klinkt voor ons hard, omdat dit hetgeen is wat de artsen ons ook zeggen. Als ik een kansberekening loslaat op de hoeveelheid pech dan is deze ong. 1:100 (herhaalde miskramen) + 1:6000 (kans tri 18 o.b.v. leeftijd) + 1:300.000 (kans spec. genmutatie bij B.*) + 1:50.000 (kans op Herpes Gestationes)dus tja...is dit dan pech...de kans op de hoofdprijs in de lotto is hoger dan de kans dat je dit allemaal meemaakt (in theorie dan).

15. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Vandaag in het ziekenhuis geweest voor een vroege echo. Er was een vruchtblaasje te zien. Heel normaal voor deze termijn. Ik ben bijna vijf weken. Over twee weken terug komen.
    Mijn gyn verbaasde zich dat ik alweer zwanger was. Hij vind een verhoogde vruchtbaarheid dus zeker wel een optie/oorzaak. Als het nu weer mis gaat, wil hij me naar de arts die het onderzoek heeft gedaan sturen. Is ook een arts waar hij zelf mee samen heeft gewerkt. Hoewel ik natuurlijk hoop dat het niet hoeft.

16. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Hai! Stuurt hij je dan naar Engeland voor prednison? Of begrijp ik het verkeerd.

17. Nemo81

Nemo81 Actief lid

16 mrt 2010
    338
    0
    16
    Ik dacht dat dit bij ons ook van toepassing was. Elke ronde was ik zwanger, was dat niet zo, dan kozen we er zelf voor en niet voor te gaan.

Dat dacht ik tot nu, tot ik, zomaar, vijf rondes niet zwanger ben geraakt en we er wel voor gingen.

Heb Cytotec gebruikt vorig jaar juli en vraag mij nu af of dit effect kan hebben... Iemand een idee?

18. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    @maria, nee. Het onderzoek is een samenwerking geweest tussen een Engels ziekenhuis en het ziekenhuis in Utrecht. De arts in Utrecht kent hij. Maar misschien dat de utro nu genoeg is.

19. xSimone

xSimone Niet meer actief

Daar staat dat dat bij jullie MISSCHIEN ook wel zo kan zijn. Daar zeg ik toch niet dat het zo is..? Man vat niet slles zo serieus op.

20. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Gefeliciteerd mimully met de voorlopig goede echo.
    Wat goed om te horen dat gyns dit onderzoek toch erkennen.

@nemo: ik heb geen idee. Heb zelf tot dusver pas 2x cytotec hoeven te gebruiken. Bij de eerste x cytotec was ik 2 rondes (na 1 ronde pauze) weer zwanger. Heb ook in november cytotec gehad. Deze maand voor het eerst weer rond eisprong gezellig gemaakt.

Deel Deze Pagina