Herhaalde miskramen en reuma

Discussie in 'Miskraam' gestart door Degen, 21 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Degen

    Degen Bekend lid

    17 mrt 2013
    949
    44
    28
    Vrouw
    Groningen
    #1 Degen, 21 feb 2019
    Laatst bewerkt: 21 feb 2019
    wie heeft net als ik de ziekte van bechterew (is een bepaalde reuma soort) en heeft te maken met herhaalde miskramen?
    Ik heb 3 x een vroege miskraam gehad bij 5 a 6 weken zo ongeveer.
    En 1 keer bij precies 11 weken een miskraam en de laatste keer was bij 14 weken zwangerschap een miskraam. Dat was afgelopen december.
    Wel heb ik 2 gezonde zoons gekregen door de jaren heen.
    (Wel te maken gehad met secondaire onvruchtbaarheid gehad.)

    Ik heb namelijk het vermoeden dat door de bechterew de miskramen ontstaan.

    Wie heeft dit ook of weet er meer over ?
     
  2. Ketjapmanis

    Ketjapmanis Actief lid

    11 nov 2015
    222
    113
    43
    Wat heftig zeg! Geen ervaring, wel SLE. Hier is protocol dat je ziekte een half jaar rustig moet zijn voor een zwangerschap. Ik weet dat hij SLE de kans op miskramen hoger is. Was jouw ziekte steeds stabiel? En heb je het hier met je reumatoloog over gehad?
    Sterkte!
     
  3. Degen

    Degen Bekend lid

    17 mrt 2013
    949
    44
    28
    Vrouw
    Groningen
    Wat is SLE ?

    Ik zie mijn reumatoloog aankomende donderdag weer.
    Maar de reuma consulente weet alwel van onze kinderwens.
    En mijn medicatie zal hierop worden aangepast.

    Maar kan reuma miskramen veroorzaken?
    Weet jij dat zo?
    En is het risico ook hoger als je de reuma niet behandelt met medicatie?
    (Uiteraard ga ik wel aan de medicatie hoor)


     
  4. Ketjapmanis

    Ketjapmanis Actief lid

    11 nov 2015
    222
    113
    43
    Sle is een auto immuunziekte. Ik sta dus onder controle bij de reumatoloog.
    Als er iets nieuws in de lichaam zit, kan je ziekte dit aanvallen als je ziekte actief is (zo heb ik het begrepen). Vandaar het advies om een half jaar in rust te zijn met je ziekte. Of dit bij bechterew ook zo is, weet ik niet. Heel verstandig om dit bij de arts neer te leggen .
    Ik had vorig jaar een lange, maar qua waarden niet zo heftige opvlamming. Omdat we maar niet zwanger raakten toen toch voor kleine kuur prednison gekozen zodat de ziekte weer rustig werd.
    Succes!
     
  5. MariTheresa

    MariTheresa Actief lid

    24 jan 2019
    218
    110
    43
    Vrouw
    Ik heb de ziekte van bechterew. Die is ontstaan anderhalf jaar na een gezonde voldragen zwangerschap. Daarna heb ik eenmalig een miskraam meegemaakt.
     
  6. Colinn

    Colinn VIP lid

    8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Mijn zus heeft meerdere miskramen gehad en is toen onderzocht. Zij bleek een stollingsafwijking te hebben waardoor het steeds mis ging. Uiteindelijk met de juiste medicatie heeft ze nog een gezonde dochter mogen krijgen. Deze zelfde stollingsafwijking was het typische beeld ook bij reuma. Daar is zij na bevalling en herstel verder op onderzocht.

    Ik besef dat dit verhaal andersom is zeg maar. Maaar miss heb je er wat aan!
     
  7. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    In het buitenland zien ze autoimmuunziekte eerder als oorzaak voor miskramen en durven ze dit ook te behandelen door het immuunsysteem te verzwakken in het eerste trimester. Dit doen ze dmv lage dosis prednison. Als je in Nederland niet verder komt zou ik eens verder kijken. Bijv bij de afdeling ARG in UZ Gent
     
  8. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Welke onderzoeken heb je verder gehad? Hier is er iets uit chromosoom onderzoek gekomen na 3 vroege miskramen en 1 met 12 weken.
     
  9. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Hi Degen,

    Wat vreselijk om te lezen dat je met zoveel miskramen hebt gehad. Ik kan me goed voorstellen dat je de link maar Bechterew legt.

    Ik heb dit niet maar mijn vriend wel. Toen wij vd eerste gingen was hij aan redelijk zware medicatie. Mogelijk werkte dit zaadvertragend. Volgen de reumatoloog geen bezwaar maar zwanger raakte ik niet. Hij is toen gestopt en toeval of niet ik was vrij snel zwanger. Dit ging ook mis. Hierna een gezonde dochter gekregen. Nu weer heel pril zwanger en onzekerheid is maximaal. Ik heb geen idee welke invloed de ziekte heeft en ik kan er weinig over vinden. Ik denk ook dat het anders is omdat jij als vrouw het hebt??

    Heb je al contact gehad met Reumafonds?7

    X Mfe
     

Deel Deze Pagina