Herhaaldelijk antibiotica wegens blaasontsteking 15 weken zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door suuszwanger, 18 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suuszwanger

suuszwanger VIP lid

24 sep 2007
    9.650
    2
    0
    Hoi,

ik ben nu 15 weken zwanger en heb al voor de derde keer een blaasontsteking. Dit is iets dat bij mij chronisch is in de zwangerschap.
    Buiten de zwangerschap nooit last van, maar bij mijn dochter heb ik van week 32 tot 40 blaasontsteking gehad en 3 kuren.

Helaas begon het nu al met week 7 en heb dus nu de derde antibiotica-kuur (amox) tegen de blaasontsteking. Dit zit me totaal niet lekker!
    Het kan nooit goed zijn voor mijn ongeborene om telkens blootgesteld te worden aan de amox. Er lopen ook allerlei onderzoeken naar de gevolgen hiervan.

De huisarts en apotheker doen vrij laconiek. "Oh, deze mag hoor in de zwangerschap" En als ik dan zeg dat het de 3e is.....dan vallen ze stil en herhalen dan voorzichtig "euhm, ja, mag wel in de zwangerschap".

Het vervelende is dat ik vrijwel zeker weet dat het hier niet bij blijft. Het is chronisch in de zwangerschap, dus ben nog lang niet van de AB af.

Wat vind u van dit alles?
    Wat is uw advies?

P.s. alle reguliere huis-tuin-keuken-tips pas ik uiteraard al maanden toe.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

een derde amox kuur kan geen kwaad, echt niet. Als het dan echter nog niet over is zou ik een verwijzing vragen naar gynaecoloog/uroloog. Is je urine op kweek gezet? Soms komt er dan een specifieke bacterie uit die met een ander antibioticum nog beter kan worden aangepakt. Soms vloeit er urine terug van je blaas naar je urineleiders wat voor ontsteking zorgt. Dit kan een uroloog mbv een test bekijken. Het is inderdaad minder wenselijk om de hele zwangerschap antibiotcia te gebruiken. Maar als het nodig is, dan zij het zo. Geen antibiotica bij blaasontsteking kan voor hogere urineweginfecties zorgen en dan ben je nog veel verder van huis, en dan komt je zwangerschap wel in gevaar. Sterkte!

Mirjam

3. suuszwanger

suuszwanger VIP lid

24 sep 2007
    9.650
    2
    0
    Bedankt voor de snelle reactie!
    Kweek kunnen ze niet onderzoeken,omdat het troebel (verontreinigd) is, aangezien ik meer last heb van afscheiding.

Ik ga morgen toch even overleggen met de huisarts voor een verwijzing. Wil eigenlijk wel dat het uitgezocht wordt.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

tja, ik zou zeggen, als je dan voor een derde keer achtereen blaasontsteking hebt, dan is vervolgonderzoek echt wel handig door een kweek. Een uroloog neemt dan wat urine af mbv een catheter, dan is de urine schoon, zeg maar, dus zonder afscheiding, en zet het vervolgens op kweek.

Mirjam

5. suuszwanger

suuszwanger VIP lid

24 sep 2007
    9.650
    2
    0
    Inmiddels contact gehad met mijn vk.
    Ze gaat me na de volgende controle doorverwijzen naar de gyn. Om een uitstrijkje te maken ivm met gbs en anders voor vervolgonderzoek. Mocht er geen gbs uitkomen, dan zal ik bij een eventuele volgende blaasontsteking toch nog onder de gyn komen te staan.
    Dus ik vrees dat ik afscheid moet nemen van mijn vk. Heel erg jammer, maar de gezondheid van mijn kindje gaat voor alles.

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

ik ben het wel eens met het beleid van je verloskundige, alhoewel het natuurlijk jammer zou zijn. Maar inderdaad, veiligheid en gezondheid voor alles!

Mirjam

Deel Deze Pagina