Hallo, Eerder gaf ik ons zoontje - als het nodig was - altijd een paracetamol zetpil 240 mg. Maar een zetpil is hier nogal een drama, dus vandaag heb ik kauwtabletjes van Sinaspril gehaald. Maar hier is de dosering ineens 'nog maar' 120 mg voor kinderen van net 2 jaar. Hoe zit dit nou? Want als hij maar 1 kauwtabletje mag, dan is dat toch wel de helft minder dan die zetpil? Is dat dan wel genoeg/werkt het dan wel? Groetjes, Hanna
Ik vroeg mij hier inderdaad al precies hetzelfde af... Wat ik wel zag is dat je de Sinaspril wat vaker per 24 uur mag geven (toch?), ik denk dat daar het verschil in zit. Dan krijgen ze toch per etmaal ongeveer hetzelfde aan mg paracetamol binnen. Maar ik heb de sinaspril nog niet geprobeerd in ieder geval. Ik lees even mee!
Op de vloeibare sinaspril staat ook 120 mg paracetamol, daar dit een klein lepeltje bij voor baby's tot 1 jaar (dan heb je die 120 mg) en een groot lepeltje (240 mg) vanaf 1 jaar. Dat van die kauwtabletjes was me nog niet opgevallen.
Wist niet eens dat dat erop stond mikte er altijd gewoon 2 tegelijk in , maar bereken even hoeveel hij per etmaal mag hebben aan mg dan kun je dat zelf verder doorberekenen naar doseringen in 240 mg. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie het doen maar bij koorts gaf ik overdag eigenlijk niet omdat ik dan de temp goed in de gaten kan houden maar voor de nacht geef ik dan gewoon 2 tabletjes (240 mg)
Een sinaspril (vloeibaar of tablet) lost in 1x op in de maag, wordt dan gelijk opgenomen en is dus sneller uitgewerkt. Een zetpil lost een stuk langzamer op, waardoor er steeds een beetje paracetamol wordt afgegeven aan het lichaam, dus werkt ook langer. Omdat een zetpil niet gelijk oplost is de dosering hoger.
Je kunt de dosering paracetamol zetpil en tablet niet vergelijken: van een zetpil geef je bijv 240 mg en voor hetzelfde effect oraal maar 120 mg. Dit omdat er van een zetpil uiteindelijk minder in de bloedbaan wordt opgenomen dan van een orale tablet! Dus je moet zeker niet dezelfde dosering gebruiken, gewoon goed de dosering van de verpakking volgen.
Ik heb overigens nu de Paracetamol junior smelttablet van Roter. Die is dan weer 250 mg Daar mag Kylian (ze zijn vanaf 4 jaar) max 4 tabletten per dag van en dan max 1 per keer.