Hoi allemaal, Ons zoontje zit momenteel in groep 2. Hij wordt in maart 6 jaar en gaat dan na de zomervakantie naar groep 3. Nu hoorde ik van een moeder dat het verstandig is om ze alvast voor te bereiden voor groep 3. Wij dachten eigenlijk dat dat op school wel gebeurd. Dus mijn vraag doe jij naast school nog extra dingen om je kind voor te bereiden op groep 3 en wat? Zij had het over bijvoorbeeld apps "leren lezen" "ik leer schrijven" etc. Ik hoor graag van jullie! Gr. vruchtje
Nee, niet gedaan. Mijn oudste had zichzelf al wel voorbereid, hij las in groep 2 al op niveau van groep 4 en kon alle blokletters schrijven. Mijn tweede zit nu in groep 2 en is er veel minder mee bezig, maar dat komt vanzelf als hij echt in groep 3 zit, denk ik. Ik probeer hem wel enthousiast te maken voor lezen, vooral omdat hij zich vaak zo verveelt als zijn grote broer verdiept zit in een boek, maar hij heeft er altijd gauw genoeg van. Hij kent wel de meeste letters inmiddels en kan ook korte woordjes lezen, maar het is niet zijn hobby. Hij is wel dol op rekenspelletjes, vraagt vaak of ik sommetjes wil zeggen die hij dan moet beantwoorden en dan heeft hij de grootste lol. Maar ook dat leert ie straks vanzelf in groep 3 en dan moet het allemaal verplicht, dus ik doe er nu niet heel bewust iets mee. Hij kan nog lang genoeg leren.
Nee hoor, niet op voorbereid, dat doen ze op school al. Eva had het in het begin van groep 3 wel even moeilijk, vooral met het tempo en een hele andere manier van lesgeven, is dan voor het eerst echt leren zonder spelen (in de klas). Maar na een paar maanden ging het opeens wel heel goed en eigenlijk steeds beter
Dan moet je wel weten wat je doet geen klanken letters aanleren wanneer ze anders aangeleerd worden.als ze interesse hebben niet tegen houden maar aan het werk zetten zou niet doen,edoen krijgen tijd genoeg.
Nee hoor niet gedaan, op school leren ze ookal letters herkennen en dat soort dingen, als hij er zelf om vraagt kun je daar natuurlijk op inspelen, maar mijn ervaring is dat ze in groepje 3 ook als ze helemaal blanco komen het allemaal snel genoeg oppikken
Hier willen ze liefst de hele dag lezen en rekenspelletjes doen, dus zijn wij meer bezig met het zoeken naar balans tussen het bieden van uitdagen en stimuleren dat ze zvm lekker gaan spelen. Maar wij kijken naar de interesse van kinderen. Nu willen ze graag lezen, dus dat doen we veel. Zoontje wilde in het najaar leren optellen en aftrekken, dus daar oefenboekjes voor aangeschaft Nu heb ik van die schrijf oefenboekjes, ze liggen op de tafel en de kinderen pakken ze als ze er zin in hebben. Dus wel stimuleren, maar niet verplicht voorbereiden
nee ik doe niks speciaals. nou is mijn zoon uit zichzelf begonnen met schrijven. hij vind het vooral leuk dat ik dingen opschrijf en dan doet hij het na. dus hij is er wel een beetje mee bezig. en kent veel letters maar ik doe er verder niks aan.
Bij ons op school doen ze dat in groep 2 zelf al... Dus daar wordt al begonnen met letters, rekenen en lezen... Onze dochter had het niet nodig. Onze jongste heeft alles natuurlijk al een beetje van onze oudste meegekregen en heeft nu in groep 1 al vanaf het begin oefeningen. Anders verveelt hij zich en weigert hij naar school te gaan. ( alsof hij dat zou mogen beslissen ) Maar je kunt hele leuke oefeningen vinden op internet. Dan kun je wel af en toe wat aanbieden. Maar ook oefen boekjes zijn leuk. Speel en leerboeken of mini loco
Nee niet echt..mijn dochter doet voor de tweede keer groep 2 dus voorbereiding genoeg lijkt mij. Qua taal had ze wel naar groep 3 gekund vorig jaar dus daar doen ze op school al veel aan. Ze volgt een apart programma en krijgt de beginselen van veilig leren aangeboden. Thuis is thuis en mag ze lekker doen wat ze wil. Er liggen leesboekjes die ze soms pakt maar het is vooral knutselen.
Hier is thuis ook voor 'wat ze willen'. Ik ga ze niet verplichten om te lezen en te rekenen ed, maar we hebben een tablet en daar staan apps op en we hebben natuurlijk ook spelletjes en boekjes ed in huis. Op de tablet spelen ze echter 99/100 keer spelletjes als Dr. Panda en Dolphin Show. Niet educatief dus en dat vind ik prima. Spelletjes spelen we niet heel vaak, boekjes (voor)lezen doen we wel dagelijks. Op school is er over het algemeen ook aandacht voor letters en cijfers ed, als een kind er aan toe is, dan pikt het het vanzelf wel op. Het zal per kind verschillen, maar tot nog toe lijkt dingen leren hier redelijk vanzelf te gaan, dan vind ik echt gericht voorbereiden niet nodig. De oudste is ook vrij plotseling naar groep 3 gegaan, waardoor voorbereiden ook niet echt meer mogelijk was.
Hier hebben de oudste 2 allebei lang gekleuterd dus lijkt mij meer dan voldoende.Buiten dat had ik er ook niets mee gedaan want daarvoor gaan ze immers naar school. Ik ken ook niemand die dat ooit wel heeft gedaan.
Ik sluit me aan bij de rest. Niet dus. Tenzij ze er naar vragen. Maar je moet inderdaad goed oppassen dat je geen verkeerde dingen aanleert. Afleren is weer zo moeilijk...
Mja wij deden het wel.. Maar dat was puur ondat dochterlief het zelf zo graag wilde. Die wilde met 4 al lezen.. Die hou je dan niet "Koest" Tot ze naar groep 3 mocht. Degene die dat zei.. Komt vooral een beetje onzeker over... De bedoeling is nog altijd dat ze in groep 3 leren lezen tenslotte. Je hoeft ze niet zelf klaar te stomen voor groep 3 Waar dat nodig is hoor je dat heus van de kleuterjuf wel. Plus dat ze er op school ook al mee bezig zijn. Ik probeer altijd school enigzins op school te houden Huiswerk daargelaten natuurlijk
Regelmatig leren ouders/apps/boekjes etc bijv. letters niet goed aan. Mocht je het willen (niet nodig trouwens) vraag het dan aan de juf.
Bedankt voor alle reactie. Ik ben weer gerustgesteld. We gaan gewoon lekker op deze voet verder. Af en toe wil hij ook wel dingen na schrijven en probeert hij te lezen en natuurlijk zullen we dat stimuleren maar ga me er dus maar niet druk om maken.
Het is ook afhankelijk van hoe ver ze op school zijn. Hier kregen de ouders in groep 1 al de instructie van de juf hoe ze de klanken moesten aanleren mochten de kinderen erom vragen. Daarnaast hebben we van school voor elk kind een gratis account gekregen voor de leeromgeving via internet, waar ze spelenderwijs leren lezen en rekenen. En als de leerkrachten nu halverwege groep 2 signaleren dat het kind nog niet alle letters kent, nog moeilijk schrijft, moeite heeft met hakken, plakken en rijmen wordt dat wel gedeeld met de ouders. Deze dingen kunnen heel makkelijk spelenderwijs worden geoefend. Wij hebben tijdens de zomervakantie 16 uur in de auto gezeten, tijd genoeg om rijmspelletjes te doen en tig woorden te hakken en plakken.
Mijn dochter (5 ) zit in groep 2 en heeft veel belangstelling voor letters/lezen en tellen/rekenen. Ik ga haar ontwikkeling niet remmen omdat ze niet in groep 3 zit, ik kan het haar zelf leren en dit wil ze ook graag. 's Avonds om 17.00 uur mag ze (ze moet niks) 30 minuten op de laptop allerlei educatieve spelletjes spelen. Van de week naar de bibliotheek geweest en haar 3 leesboekjes (avi 1) gehaald. Ze mag (wederom moet ze niet) 1 boek per dag proberen te lezen. Ze is super enthousiast, dus liever nu aanbieden dan straks. (ik ben overigens wel leerkracht basisonderwijs ..)
Dds: en dat is wat anders dan je kind alvast leren lezen zodat ze beter voorbereid is op groep 3 Wat jij doet deden wij in groep 1 al.. Puur omdat ze het anders zelf wel zou doen. En precies datgene wat ze stiekem toch zichzeld heeft aangeleerd geegt nu problemen op school. Dus niet alleen voorzichtig zijn met wat je je kind leert... OOK voorzichtig zijn met wat je bewust niet aanleert.