Herkenbaar/ervaring 3 jarige peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chicken1975, 27 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Gisteren oudergesprek gehad over mijn zoontje van 3 op het KDV. Het gaat op zich heel goed, maar ze maakten een opmerking dat hij soms wat somber is en erg teruggetrokken. Dus heel veel doorgepraat en ze vinden dat hij zo veel nadenkt over dingen, ze zouden zo graag zien dat hij ook eens ondeugend doet, uit de band springt etc, maar dat doet hij allemaal niet. Hij denkt over alles na, terwijl hij pas 3 jaar is. Ik werd er echt emo van toen ze dat zeiden. Ik vind het vreselijk als mijn kindje somber zou zijn op kdv. Dat alles ook in combinatie met dat hij zo ontzettend ver is in dingen, het praten, cijfergevoel, taalvaardigheid. Beide juffen hadden het in deze mate nog niet meegemaakt. Tuurlijk ben ik dan ook trots, maar niet over het sombere en het vele nadenken. Het woordje hoogbegaafdheid viel hierbij ook, heb op internet gekeken en dan vallen dingen wel op zijn plek, vooral als ik kijk op hiq.nl, waar eigenlijk alles klopt, maar het blijft zo aan me knagen. Ik kan er nu weer om janken als ik hem dan helemaal alleen in z'n lokaaltje zie zitten. Ook is hij ontzettend perfectionistisch. Hij krijgt soms traantjes in zijn ogen als iets niet lukt. Terwijl wij thuis hem nooit zouden pushen met iets..echt nooit!!!! Zij geven ook aan dat het echt in zijn karakter zit en je daar niets aan kunt veranderen.

Ze hebben me gevraagd of er een maatschappelijk werkster mag komen om hem eens wat keren te observeren. Ze wilden daar toestemming toe, ja uiteraard!! Ze weten daar ook niet goed hoe ze het beste met hem om kunnen gaan en ze willen hem zo goed mogelijk begeleiden uiteraard.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik hoop dat in ieder geval maatschappelijk werk iets kan doen op het kdv, zodat de leidsters ook weten wat ze het beste kunnen doen. Maar ik wil het zelf ook graag in de gaten houden. Thuis is hij gelukkig altijd supervrolijk, maar het lijkt erop dat hij op het kdv geen aansluiting heeft met andere kindjes.

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hoogsensitief misschien ook wel en zijn er bij het kdv teveel prikkels waardoor hij teruggetrokken wordt.
    In ieder geval moeilijk voor jou als ouder dat je het gevoel hebt dat hij somber is.
    Succes ermee.

3. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Omgeving Rotjeknor
    @bonnie1..dankjewel voor je reactie! Hij is ook inderdaad erg gevoelig. Leeft ook heel erg mee als kindjes moeten huilen of straf krijgen.

4. freya

freya Actief lid

15 feb 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
    Heel herkenbaar je post. Ook ik heb een zoontje van 3 die niet goed gaat op de psz om dezelfde redenen die jij aangeeft. Ik ga binnenkort van start met interale vroeghulp.

Veel heb ik aan het hb kind forum en interessant om te lezen is als je kind ( g) een Einstein is. Van Tessa Kieboom. Hierin staat veel herkenbaars en ook goede opvoedtips voor thuis en school. Omdat jouw psz zelf al het woord noemt geven ze hem al aangepast werk enz?

5. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Omgeving Rotjeknor
    @Freya..super bedankt voor je post. Wat fijn dat er iemand is die dit herkent. Bij mij op het kdv gaan ze eerst afwachten wat maatschappelijk werk zegt. De juffen daar krijgen dan begeleiding hoe ze Milan het beste kunnen helpen. Ik zal eens kijken op de site die je noemt. Hoe gaat het nu met jouw kindje?

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste had dat ook. Met 2 jaar begon dat, en met 3 jaar wel op zijn top denk ik. Het is zo'n fase waarin ze heel vlot ontwikkelen, of juist stilstaan. Dan kunnen ze het contact met hun oude vriendjes even kwijtraken, en zijn ze op zoek naar nieuwe uitdagingen.
    Zeker bij een kindje dat iets verder is, is het voor het KDV soms lastig om dan de goede uitdagingen te vinden.

Mijn jochie is wel tot het eind redelijk neutraal gebleven qua emotie op het kdv, weinig ondeugend. Maar hij deed wel weer gewoon mee, was niet somber, gewoon nadenkend, dat wel. Hij werd meer betrokken bij klusjes van de leidsters, mocht regelmatig op een andere groep spelen waar dan weer nieuw speelgoed lag. De leidster daagden hem met knutselen ook wel uit met net iets meer materiaal. En bij de thema's probeerden ze hem ook iets meer te geven.

Thuis was het gewoon een vrije jongen, die zich wel uitte. Het was echt buitenshuis waar hij moeite had. Ik heb de optie gehad om nog een keer extra langs het CB te gaan, om te kijken of ik nog hulp nodig zou hebben met zijn gedrag. Maar in overleg met het KDV toch niet gedaan. Daar hadden ze dit wel vaker meegemaakt, en ze hebben het ook goed opgepakt.

Als jou KDV het niet aankan, is maatschappelijk werk wel een idee, ook om het KDV tips te geven.

Nu is hij 5, en doet heel goed mee in groep 2. Dat nadenkende blijft iets wat bij hem hoort. En het gewenst gedrag vertonen, perfectionisme, zijn allemaal dingen die blijven terugkomen. Maar het stoort hem steeds minder. De werkjes die hij nu doet zijn steeds beter op zijn niveau, en ik verwacht dat hij met zijn mentaliteit volgend jaar in groep 3 nog verder opbloeit.

Hoogbegaafd weet ik niet, maar hij is slim genoeg. Hoogsensitief zou kunnen, maar dat kan ook "gewoon" een lange ontwikkelingssprong zijn van een peuter..

7. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Omgeving Rotjeknor
    @deepfreeze..ook bedankt voor je reactie. Ook weer herkenbaar. Het maakt me ook niet zoveel uit welke naam er aan wordt gegeven, als hij het maar naar z'n zin heeft. Het kan net wat je zegt ook een flinke ontwikkelingsvoorsprong zijn en dat dat over een paar jaar weer over is. Ik ben ook wel heel blij dat het kdv toch ook hulp inroept als ze het niet aankunnen. Ze kunnen het ook gewoon laten zitten...en denken van, het is nog maar een jaartje. Heel fijn dat ze zo begaan zijn dan.

Goed om te horen dat het zo goed gaat met jouw zoontje..dat is het allerbelangrijkst!

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Onze dochter van bijna drie is ook sinds een aantal maanden veel meer teruggetrokken op het kdv en juist heeeelll extreem in haar gedrag thuis.
    Wij zijn naar centrum jeugd en gezin gegaan voor hulp en die gaven aan dat onze dochter veel meer kan, ziet, doet en onthoud dan wat normaal voor haar leeftijd is.. Doordat ze thuis vaak onhandelbaar is hebben ze nu ook intergrale vroeghulp ingeschakeld om dingen als hoog sensitief, autisme, hoogvegaafdheid etc te onderzoeken
    Misschieb ook iets goor jullie?

9. freya

freya Actief lid

15 feb 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
    @kleintje. Ik ben op de intake aan het wachten maar het is blijkbaar erg druk in mijn regio .... Hoe werkt de vroeghulp voor jou?

10. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    ik denk ook aan Hoog gevoelig... Mijn zoon is ook hooggevoelig alleen de extraverte versie en niet de introverte versie... je hebt 2 versies dus. Je moet je er maar eens in gaan verdiepen, voor mij heeft dit veel duidelijkheid gegeven nl.

11. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Ik zeg ook hoogsensitief. Niks ernstig op zich, want hoogsensitiviteit is een karaktereigenschap en geen "afwijking".
    Wat ik jammer vind is dat de juf zou willen dat ie zich, om het zomaar te zeggen, anders gedraagt dan dat ie eigenlijk is.
    Verdiep je wat in het HSK gebied en je zal nog veel meer herkenbare dingen tegenkomen.
    Dit is een goed boek om eens te lezen. Erg herkenbaar (voor ons tenminste).
    https://m.bol.com/nl/p/het-hoog-sensitieve-kind/1001004002608932/
    Misschien is er een lezing in de buurt?

12. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Wij hebben 19 maart intake

13. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Omgeving Rotjeknor
    Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga me ook eens verdiepen in het hoog sensitieve.

@Macy..het is niet direct dat ze willen dat hij zich anders gedraagt, maar meer goed bedoeld eigenlijk. Ze vinden hem zo somber en veel nadenken en dan zouden ze hem zo graag vrolijk en spelend zien. Zo meer. Komt misschien anders over als ik het zo opschrijf.

Ik hoop dat er morgen een afspraak komt met de maatschappelijk werkster. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!

14. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
  15. freya

freya Actief lid

15 feb 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
    @ kleintje.
    Veel succes met de intake.

@ts ook veel succes met de afspraak. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Deel Deze Pagina