Deze week moeten we naar het consultatiebureau. Ik heb de grafiek in de App vast ingevuld met de gegevens die ik zelf net opgenomen heb. Hij is nu 24 maanden en 11.5 kilo ongeveer en 90 cm. Zijn lengte zit keurig op de lijn. Zijn gewicht is echter van de 0 lijn naar -2.5. Volgens de curve zou hij 13 kilo moeten zijn. Zijn er meer waar dit zomaar is gebeurt? Hij heeft de afgelopen tijd wel heel slecht gegeten gewoon omdat hii nergens zin in had. Gelukkig begint hij nu weer redelijk normaal te eten. Ik heb al zo'n hekel aan het consultatiebureau en nu heb ik lichtelijk het gevoel dat ik op het matje moet komen.
Hier een zoon van bijna 3 jaar en net 12 kilo en 92 cm (veel te licht en veel te klein) maar daarbij is het ontzettend energiek kind die alleen maar rent. Hier zei het CB ook hij is klein en licht maar ik zie hoe druk hij is daar is gewoon niet tegenaan te eten en nu een peuterpuber dus alles is vies en blegh! Ik heb besloten mij er maar niet te druk over maken. Hier had hij met 6 maanden een megadip van 0lijn naar onder de-2.5 lijn (hij was bij anderhalf jaar 8 kilo en 75 cm ofzo) hij heeft caloriedrankjes gehad, diëtiste maar niets hielp. Hier is het dus gewoon G.
Onze jongste is ouder, kleiner en ongeveer even zwaar. Wat denk je zelf? Denk jij dat er iets is? Hoe is hij? Is hij vrolijk en actief etc?
Hoe heb je gewogen? Want er kan echt een behoorlijk verschil zitten tussen het wegen wat je zelf doet en wat ze op het cb doen. Ik krijg het wegen hier echt niet goed voor elkaar zelf. Ik weeg dan vaak eerst mezelf en dan met de kleine man erbij, maar dan zie ik de cijfers ook nog verspringen... En hoe betrouwbaar is je weegschaal? Ik zou even afwachten, misschien valt t mee.
Hier buigt de groeilijn flink af bij mijn dochtertje. Ze is bijna 3,5 jaar en 86 cm en 12 kilo. Ze hebben bloedonderzoek gedaan maar alles was goed. Ze blijven het wel in de gaten houden. Omdat ie nu voor het eerst gaat afbuigen zullen ze nog niet veel stappen ondernemen. Althans dat was bij mijn dochtertje in het begin nog niet het geval.
De weegschaal is wel oké hoor. Ik had mazzel en hij bleef er keurig op staan. Ik had 11.9 gewogen met rompertje zonder mouwen en een luier die nog lang niet vol zat. Ik heb er 400 gram afgehaald voor de luier en de romper. Dan kom ik op 11.5. Volle diarreeluier van even daarvoor was 500 gram. Maakt ook niet uit het is in elk geval een stuk minder dan de 13 kilo die hij zou moeten zijn. Verder is hij gewoon vrolijk. Een (b)engel. Met z'n ontwikkeling loopt hij volgens mij niet achter.
Voor een luier en romper zou ik hooguit 100 gram rekenen hoor en dan nog eens kijken wat de curve zegt. Verder kijk naar je kindje. Is het actief, gezond en gaat alles goed, dan niet zo druk maken.
Nou als je niet gaat dan trek je je terug van overheidstoezicht en sta je in the picture. Het consultatiebureau is niet zozeer voor advies hoor, meer voor risico analyse zodat ze op tijd hulp kunnen inschakelen waar het mis gaat. Ik ben benieuwd wat ze morgen zeggen.
Niet teveel waarde hechten aan wat ze dan zeggen. Mijn zus heeft een zoontje die ook ver onder de curve zit qua gewicht. Hij eet als een slootgraver, 3 boterhammen smiddags en savonds 2 keer bord vol scheppen. Tussendoor nog koekjes en fruit maar toch is hij niet op gewicht. Mn zus moest hem maar meer jus over z'n eten doen, vette koeken geven etc. Nou dat doet ze dus niet want is ongezond. Iedere keer als ze er komt zeuren ze over z'n gewicht. Hij is enorm vrolijk en extreem energiek, oogt dus prima niks aan de hand. Ze moest extra afspraken maken met CB wat ze niet gedaan heeft. Ze komt er voor de normale controles en verder legt ze de dingen bij zich neer. Het gaat goed met hem waarom zou ze zich druk maken.
Ja en nee. Je bent niet verplicht te gaan en je hoeft niet direct in de picture te staan. Je kan idd aangemeld worden als "zorg-weigeraar", maar als jij wel gewoon langs je ha gaat zal het enige wat ze doen is dan eventueel verder kijken dan normaal. Echter een huisarts zal heel vaak even onder de romper willen kijken, ook als je wel bij het cb komt. Ziet een huisarts verdachte plekken of hoort de huisarts een verhaal ie niet klopt zullen ze verder kijken. Een cb en later schoolarts is idd ook voor vroegsignalering. Wij gaan niet meer naar de schoolarts en bespreken alles met leerkracht/huisarts. Ik merk hier verder niets extra's aan. En aan het gewicht, trek vooral je eigen conclusies. Maak jij je zorgen, ga dan langs je ha. Denk jij dat het gewoon zo is omdat je kindje zo is, laat het dan zo en kijk het nog even aan.
Hier ook een zoontje van 92 cm en 11 kg, 36 maanden nu. Volgens het CB hier is het geen probleem, hij is gewoon licht. Zolang hij energiek is en er geen lichamelijk probleem is, is het niet erg. Het is gewoon een mager manneke. Dat is zijn bouw volgens hen. Maak je er niet druk om.
Dat is regelrechte onzin. CB is vrijwillig en je kiest dus zelf. Er is geen enkele reden waarom je in the picture zou komen te staan als je niet gaat. OT: 400 gram eraf voor een volle luier als hij even daarvoor blijkbaar ook nog een volle diarree-luier heeft gehad, lijkt me erg veel en bovendien nogal van invloed op zijn huidige gewicht. Dat zit nu dan echt wel op een dieptepunt en gaat wel bijtrekken. Je eigen weegschaal wijkt altijd af en is lang zo goed niet geijkt als die op het CB, dus ik zou eerst maar eens afwachten wat hij daar weegt. Zolang hij verder prima ontwikkelt en vrolijk is, zou ik me niet druk maken. Dat gemiddelde van 13 kilo MOET hij niet wegen, dat is enkel een gemiddelde. Geen norm waaraan een kind moet voldoen.
Mij. Dochter was ook maar 13 kilo en was toen 3 jaar, en nu 7 jaar en weegt 19 a 20 kilo (zou gemiddeld ook zwaarder moeten zijn) Cb zegt zoveel
Dat je weegschaal OK is om volwassen gewicht te meten betekent niet dat hij ook nauwkeurig een peuter kan meten he? Rond dat lage gewicht is hij niet geijkt. Ik krijg het ook nooit voor elkaar om dochters gewicht goed te meten (ook niet als ik haar met mij optil), ze kan thuis zomaar een kilo minder zijn dan op CB! Dus ben wel benieuwd hoe het op het CB was vandaag
Waar ben je precies bang voor van het cb? Afgelopen jaar was mijn dochter (toen 3) naar mijn idee afgevallen. Met mijn zoontje moest ik regelmatig op controle omdat hij een baby was en iedere keer heb ik mijn dochter ook laten wegen en meten. Ze vonden het juist goed dat ik er op lette en vonden het helemaal niet erg. (Ze was ook afgevallen, uiteindelijk na 8 mnd weer een groei gelukkig). Ze hielpen juist met tipsen en hebben mij gerust gesteld. En als ik wilde woude ze ook een doorverwijzing geven voor verder onderzoek. Ik heb juist de ervaring dat het cb er is om je te helpen met dit soort dingen, wees open tegen ze als je je zorgen maakt of juist vind dat het gewoon goed gaat en er behalve het gewicht niks aan de hand is (en als je hun adviezen niks vind zeg je, oke, ga ik proberen en doe je thuis wat jij denkt dat goed is!
Ze vonden hem helemaal niet te dun! 11.7 kilo. Ik had er inderdaad teveel vanaf gehaald voor zn luier en romper. Wel moet hij naar de logopedie want hij spreekt nog lang geen twee woordzinnetjes.
Hier ook geen zinnen hoor met die leeftijd, het is vanzelf goed gekomen De keus is dus geheel aan jou of je naar logopedie wil of niet, je ben niks verplicht... Hij/jij moet niks
Finley spreekt ook nog nauwelijks 2 woordzinnen. Vond de arts (van de oude stempel zelfs) helemaal geen probleem. Hij zei zelfs dat Finley het reuzegoed doet en hoeft pas met 3 jaar terug te komen. Aiden was ook vrij laat met praten, maar hij sprak toen wel gelijk duidelijk en halve zinnen. Vandaar dat ik me om Finley ook niet zo'n zorgen maak nog. Raar eigenlijk dat er zo'n verschil zit tussen de CB's.