Shakes, ik schrijf niet dat medicatie niet nodig is, maar dat ik vind dat je eerst al het andere moet proberen. Dus echt álle leefregels voor reflux in acht nemen en evt. voeding tegen spugen en jbpm proberen. En een osteopaat bezoeken, als ik had geweten wat voor wonderen die kan verrichten dan had ik dat veel eerder gedaan! Door de medicatie raakte onze dochter verstopt, een kind wat nooit darmklachten had poept nu al 2 weken bijna niet. De medicatie daar weer voor zorgde ervoor dat ze nog zieker werd en niks meer dronk. Ik ben absoluut niet anti-medicatie, maar ik dacht ook dat het 't beste was en dat is dus echt niet altijd zo.
Dan snap ik het wel. Hier net omgekeerde ervaring. Osteopaat hielp helemaal niks. Indikken gaf vreselijke krampen. De reflux was hels, en enkel medicatie haalde het ergste randje eraf. En die medicatie is ook cruciaal gebleven tot ze een jaar was, daarvoor was zelfs afbouwen geen optie. En ja, er was óók sprake van kma, maar die stond daar volledig los van.
Weet je dat zeker want 'gewone' reflux duurt volgens mijn arts nooit zo lang. Een meisje dat ik ken deed het ook niet goed op de medicatie, bij haar hielp de Nutrimagen al voldoende. Bij haar kwam het dus echt door de kma. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen en ik schrijf hier ook alleen maar op wat de arts verteld heeft, wat ik om mij heen zie en wat mijn eigen ervaring is.
Hier wil ik even op inspringen. Ik ben het er niet mee eens. Onze oudste had reflux naast kea. Hij kreeg nexium en pepti. Meerdere malen, apart, een van beide geprobeerd te stoppen en ging niet. Hij had nexium nodig tot 1 jaar. Mijn jongste had ook reflux en later ook kea. Hij had zelfs 16 maanden nexium nodig.
Mijn ervaring met de oudste is ook anders bedenk ik me nu. Zij heeft tot een jaar alle flessen ingedikt gehad, zelfs de diksap moest ik indikken. Maar met 3.5 mnd wisten we wat hielp en daarom had ze er geen last meer van. Het was niet weg inderdaad. Nu jullie dat zo schrijven denk ik 'oh ja!' Hoop toch dat de 2e er wat sneller vanaf is aangezien bij haar niks optimaal lijkt te werken... Mijn ka had het over 3 tot 4 maanden, dan gaat het bij de meeste baby's over omdat het maagklepje gaat werken zei ze.
Mijn eerste ka zei iets anders. "Bij sommige zal de reflux over zijn bij 6 maanden, andere bij 9 maanden en de zwaardere gevallen bij 12 maanden. Ga bij jouw zoon maar uit van 12 maanden" Tussentijds wel het advies om af te bouwen met medicatie, maar dat lukte idd pas bij 12 maanden. Bij beide jongens werd het pas minder toen ze konden zitten en staan. Toen ging het pas echt beter. Zoveel artsen, zoveel meningen. Jammer dat bij je jongste weinig lijkt te werken, wie weet is zij er wel snel vanaf.
Ik denk dat het ook aan de ervaring van de arts ligt. De arts die ik had was nog vrij jong, misschien sprak zij nog echt uit het boekje. En misschien ziet ze dat ook voornamelijk. Ik hoop het ook, zantac en nexium hielpen niet. Nu wil ik niks meer, even alles resetten. De osteopaat lijkt de scherpe kantjes er vanaf te halen, ze slaapt iets beter al dus dat is fijn.
De maagspier ontwikkelt zich het eerste jaar verder uit en de meeste kinderen zijn ober reflux heengegroeid voor ze 1 jaar worden. De meeste. Dat betekent dat er ook kinderen zijn met echt zuivere reflux die er pas later overheen zijn en ook dat er een hoop kinderen zijn die er bijna een jaar voor nodig hebben. Wat je arts zegt, klopt dus niet. De grootste groep zal er sneller dan een jaar overheen groeien, maar het is dus wel algemeen bekend dat er ook kinderen zijn met zuivere reflux die daar echt de tijd voor nodig hebben. Onze dochter had KMA en reflux. Kreeg dieetvoeding en de reflux werd overduidelijk niet veroorzaakt door de KMA. Heeft tot haar eerste verjaardag medicatie nodig gehad voor de reflux en zelfs daarna nog regelmatig dat ze wat last had, (maar het zelf kon handelen).