Ja daar heb je helemaal gelijk in dat moeders t ook moeten leren enzo en daar wringt de schoen een beetje bij mij denk ik... Ik ben streng voor mezelf en als ik hem bijv op bed leg omdat ik het idee heb dat hij moe is maar eigelijk blijkt hij honger te hebben kan ik zooooo balen van mezelf dat ik dat niet zag enz. Dat slapen en eten kan ik nog wel van me af zetten meestal maar ik overdenk alles ook gewoon veel. Net als dat hij nu al weken geen brood wil. Dan ga ik echt denken: wat nou als hij nooit meer brood gaat eten, wat moet ik dan? En moet ik dan nu pap gaan geven tussen de middag (net als in de ochtend) of gewoon brood blijven aanbieden en wil hij het weer niet gewoon alleen melk geven en klaar? De hele dag vraag ik me af of de keuzes die ik maak de juiste zijn (dat gaat uiteraard met periodes)
Ik heb geluk... ik werk in de zorg en daar loopt nooit niets zoals je wenst. Ik kan het dus ook makkelijk loslaten. Je kindje is anders dan wat jij denkt dat moet of nodig is. Hier denk ik zo: Als de kleine minder drinkt, haalt ze dat de volgende keer wel weer in. Ze heeft gewoon minder honger. Ze slaapt goed in haar bed, slecht bij anderen. Nou, dan gaan we op tijd weer weg en slaap haalt ze thuis weer in. Een verstoord slaapje is zo erg niet. Komen we ergens te laat omdat de kleine haar broek vol heeft gemaakt vlak voor we vertrokken? So be it. Het leven is gewoon een speeltuin van verrassingen en dingen die overal tussen komen Leer erom te lachen. Geniet van het leven, het is gewoonweg TE KORT. Ik zeg altijd op een lieve toon 'niet zo boos doen' als de dame hier huilt of jengelig wordt. Mijn man vindt dat zo leuk dat hij dat gaat zeggen als ik gefrustreerd of zo ben: 'mama, niet zo boos doen' en ja... dan kan ik een lach niet meer onderdrukken en verdwijnen de spanningen als sneeuw voor de zon.
Roosteren maakt de boterham net iets harder dan als je in de koekenpan doet met een beetje boter. Dan is het nog wel knapperig maar toch iets minder hard. Hier is het iig altijd een succes geweest!
haha try to let go. je moet ook bedenken, vooral met eten, dat kinderen fases hebben. Heb je al geprobeert om hem in een stoeltje te zetten naast je aan tafel, en dat jij gewoon je brood gaat eten. hij gewoon ff nog niks. geen pap, geen brood. en dan kijken hoe hij reageert. kinderen hebben de irritante gewoonte om alles te willen wat anderen hebben en wie weet wilt hij jouw broodje wel. ik leer hier altijd dat iedereen van zn eigen bordje eet. maar als je brood opnieuw wilt introduceren is dit misschien wel een idee. laat hem met jouw broodje mee eten en als dat aanslaat gewoon wat stukjes van jouw broodje op zn tafeltje leggen en dat eet ie dan (als t goed is) vanzelf op. probeer niet teveel te dwingen. wilt ie niet, dan wilt ie niet. proberen kan altijd succes!
Op dit moment eet ons zoontje super slecht. Ik maak me er niet druk om. Geef een keertje extra fruit of soepstengel en hij gaat vanzelf beter eten als hij honger heeft. Brood gaat er hooguit 2 keer een halve snee in en dan vult hij zijn buik verder met melk. Je zou denken dat hij dan eerder wakker word omdat hij honger heeft maar nee dat doet hij niet.
Dat heb ik idd ook geprobeerd. Hij gaat dan heel enthousiast doen maar als ik hem wat geeft kliedert hij er alleen mee. Als ik er dan een stukje van in zn mondnwil stoppen houd hij zn kaken op elkaar en duwt mn hand weg Vandaag heb ik er een boterham innweten te krijgen (gedoopt in de soep) jeah!!! Hahaha
Dat is hier dus wel het geval. De eerste dagen van minder eten niet maar op een gegeven moment dan gaat hij het snachts in halen. Nu de laatste twee nachten kwam hij ineens om 12 uur en om half 1. Dat is voor mij wel een teken dat hij dus meer nodig heeft. Gelukig geeft hii het idd aan en hij krijgt dan natuurlijk gewoon een flesje maar je wilt natuurlijk liever dat je kleine overdag genoeg eet ennhij zn slaap niet hoeft te onderbreken door honger...
Haha ja idd! Soms denk ik weleens: wat een toestand... Zal ik niet gewoon een papfles geven en niet meer aan brood denken? Maar dat kan ik toch niet. Ik blijf doorzetten. Zo lang ik maar prober in mn achterhoofd te houden dat het een fase is ennweer goe komt dan is het allemaal niet zo erg....
misschien juist even goed om het brood te laten rusten. hoe vaker ik mijn zoontje bami aanbied, hoe harder hij 'nee lust ik niet' zegt. maar als we het 3weken niet eten, dan eet hij zo weer een heel bord leeg en lust het dan opeens weer wel verder heb ik nooit echt problemen gehad kwa eten met de kids. mijn zoontje is net een prullenbak, daar gaat alles in. en zn zusje kan er nu ook al wat van
Mijn dochter wilde ook ongeveer een week nadat ze ziek was geweest haar boterham niet meer. Inmiddels doe ik er wat wajang boter (maar kan ook zonder of met ander beleg zoals appelstroop of jam) op en dompel ik het onder in haar eigen melk zodat het heel zacht wordt. Nu eet ze het wel.
Misschien toch wel goed om het eens een tijdje niet aan te bieden idd en dan weer eens te proberen. vandaag was mijn man de helemdag bij de kleine omdat ik weg was een dagje dus ik hem instructie gegeven: brood in de soep proberen e wil hij dat iet geef dan maar een papfles. Wat heeft hij gedaan? een boterham in de soep, het restand van de soep EN een papfles, haha. Zn eetlust is iig terug!!! Misschien dat ik morgen nog 1 keer probeer om een boterham te geven op de normale manier dus zonder dopen in wat dan ook en wil hij dan weer niet dan laat ik het een tijdje rusten. Bedankt voor de tips allemaal!!!
Ik ken dat.. Dan heb ik alles gepland en bedacht en pas ik alles erop aan zodat het uitkomt voor die dag en die planning. Maar dan bedenkt de jongste ineens sneller moe te zijn of niet te willen slapen en dan loopt het nog weer niet handig. Ik probeer dus heel erg te laten lopen zoals het loopt en keuzes te maken op het moment dat het nodig is. Niet te veel vooruit denken wat betreft planning. Maar och... Wat moeilijk!! Qua eten vind ik wel eens frustrerend. Daar sta je dan voor in de keuken. Maar of ze genoeg krijgen.. Dat kan ik wel aardig loslaten. Twijfel ik dan geef ik nog eens iets extra's met vitamines enzo. Maar het blijft lastig.......!
Ehh het lijkt wel of ik dit geschreven heb.. Ik heb nu alleen de opening gelezen en min bedje roept even Abbo morgen de reacties lezen