Doktersassistente aanwezig? (vraag over wondroos)

Discussie in 'De lounge' gestart door RoGiJuLi, 21 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Is er toevallig momenteel een doktersassistente aanwezig? Of iemand die ervaring heeft met wondroos?

Ik heb even een vraagje.

Mijn man heeft wondroos in zijn kuit.
    De ontstoken plek was vrijdag door de huisarts beoordeeld met wondroos en is tot op heden nog steeds zo'n 30 cm lang en 20 cm breed.
    Die vrijdagochtend voelde hij zich wat koortsig (temp toen niet gemeten) en kon hij amper lopen vd pijn.
    De huisarts controleerde zijn temp die namiddag met een oorthermometer en was 37,1 (geen koorts dus).

Op vrijdag heeft hij AB capsules gekregen voor 10 dagen. Hij is diezelfde middag begonnen en nu dus op dag 4 bezig. De pijn met lopen is gelukkig minder geworden, maar de verharde plek onder zijn huid blijft dus even groot. Ook voelt de ontsteking nog heel warm aan en is nog (vuur)rood.
    Die vrijdag/zaterdag en zondag heeft hij veel gerust en zijn been zo min mogelijk belast en hij is vandaag weer aan het werk gegaan (zittend werk).

Hij stuurt mij nou net een berichtje dat hij het bloedheet heeft, voelt alsof hij gloeit en ook is hij erg misselijk en duizelig. Dit was het weekend en vanochtend nog niet zo.

Stel dat hij vanmiddag bij thuiskomst toch koorts heeft, moeten we dan de HAP/HA bellen? Of is dit een normaal verschijnsel op dag 4 ab kuur met wondroos?
    (ik moet van hem ff afwachten met de ha bellen voor info tot hij vanmiddag thuis is, hahahaha vandaar dat ik het hier ff vraag :))

2. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ik zou direct bellen. Wondroos kan best gevaarlijk zijn. Wellicht slaat de kuur niet voldoende aan. Vind het niet iets om mee te wachten, aangezien de klachten verergeren.

3. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou ook bellen.
    Toevallig heeft mijn buurvrouw pas 3 weken in het ziekenhuis gelegen ivm wondroos.
    Ze heeft er te lang mee doorgelopen en bleek allergisch voor antibiotica.

4. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Bij mijn vader gebeurde dit ook zo en daarna heeft hij twee weken aan het infuus in het ziekenhuis gelegen want de kuur bleek niet aan te slaan thuis.
    Ik zou bellen....

5. Overtherainbow

Overtherainbow Bekend lid

14 jan 2015
    781
    198
    43
    Ik ook, zelfs als hij geen koorts heeft zou ik bellen, want die andere klachten zijn ook achteruitgang. Normaal werken antibiotica na 24-48 uur en natuurlijk kan t best even duren voor de klachten weg zijn maar nu minder lekker zijn is reden om opnieuw te overleggen.

6. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik begrijp niet waarom je met zo'n vraag niet gewoon de huisarts belt. Dit zijn geen vragen voor een forum!

blossom85 en Louise11110 vinden dit leuk.
  7. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Eens.
    Daar aan toevoegend dat je bij verergering van klachten altijd de huisarts moet bellen.

nutts vindt dit leuk.
  8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Huisarts zei even aankijken. Kan een reactie zijn op de AB.
    Als het morgen nog zo is (of nu gaat verergeren, volgens manlief is het al wat afgezakt), dan normaals bellen

Kristientje vindt dit leuk.
  9. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

15 mei 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Als het niet gaat dan zou ik morgen gewoon weer bellen. Van een wondroos kun je behoorlijk ziek zijn. Waarom hebben ze hem niet ingestuurd naar de dermatologie?

Been hoog leggen en rusten met goede pijnstilling.

10. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Bel ajb de hp als het niet minder is geworden. Koorts, pijn en misselijkheid kan ook duiden op een streptokokken a infectie. Is het ook dik, blaasjes? Vurig rood? Dan echt niet langer mee doorlopen.

11. vlinder1973

4 okt 2011
    50
    4
    8
    Oei ik zou toch willen dat er nogmaals gekeken wordt. Mijn broertje heeft dit ook meegemaakt en heeft twee weken aan een infuus moeten liggen en is door het oog van de naald gekropen. Volgens de artsen had mijn broertje niet een half uur later moeten komen anders hadden ze hem niet kunnen helpen. En dat verslechterde dus ook echt binnen een uur.

12. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    De klachten als misselijkheid en duizeligheid zijn weggetrokken.
    Ook had hij geen koorts bij thuiskomst gelukkig.
    De plek op zijn been is nu zowat felpaars ipv het vuurrood wat het eerst was.
    Met aanraking doet het nog wel heel erg pijn.

Foto boven is zaterdag, foto onder is vanmorgen.
    20170822_062606.jpg 20170822_062635.jpg

13. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    BIj twijfel altijd even contact opnemen met de huisarts, zeker bij dit soort dingen kan je niet op een forum vertrouwen omdat je alleen foto's ziet en niet degene met het probleem zelf dus geen idee hoe ziek iemand is etc. Heel veel succes, ps op de foto lijkt alleen de kleur iets intenser maar het gebied zelf lijkt niet groter en dat is meestal positief, maar nogmaals op foto's kan je dat niet adequaat beoordelen.

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Ik zal nog ff een update geven.

Het rode was afgelopen weekend enorm afgenomen. Ook de plek zelf (onderhuids) was veel kleiner geworden.
    Zondag was de laatste dag van zijn 10 dagen kuur ab.
    Echter afgelopen maandag zag de huid er weer rood uit. Zat er een ei op en werd zijn huid op de plek van dat ei donkergrijs/zwart.
    Ook begon het weer pijn te doen.

Dus die middag naar de huisarts geweest en bleek dat er enorm veel druk op stond waardoor het zo donker werd.
    De huisarts heeft een sneetje gemaakt en het prut wat eronder zat eruit gedrukt voor wat ze kon.
    Hij heeft nu weer ab voor 4 dagen extra gehad en moest weer 3 dagen rust houden en dan moeten de klachten wel over zijn zei ze.
    Als ik nu op de plek voel dan zit er nog een verdikking onder de huid (ca 3x4 cm groot) dus volgens mij zit er nog heel veel meer troep in.

Hopelijk komt dat er vanzelf uit en slaat het niet weer om in een forsere ontsteking.

15. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Je hebt een pb:)
    Ik heb per ongeluk in de titel 'kindje' gezet,maar bedoel uiteraard voor je man

16. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Tnx voor de tip :D

En ach... mannen zijn ook net kinderen als ze ziek zijn of iets mankeren :D

Pipo30 vindt dit leuk.
  17. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Die verdikking kan ook gewoon wat verdikt weefsel zijn als reactie op de ontsteking. Dat hoeft niet perse nog pus te zijn.
    Ga er alsjeblieft niet zelf in lopen knijpen als het weer opkomt. Ga dan weer gewoon naar de huisarts.
    Succes verder!

18. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Knijpen is echt uit den bozenvoor ons nu.
    Daardoor is de ellende begonnen dus dat doen we zeker niet :)

Deel Deze Pagina