Logopedie, wat moet ik er mee?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kache, 12 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn jongste van ruim 3,5 jaar praat nog niet zo duidelijk, uitspraak/verstaanbaarheid 'behoeft aandacht' zoals ze dat dan zeggen. Ze is gescreend op het KDV door een logopediste en die heeft ons geadviseerd om individuele (eerstelijns) logopedie te gaan doen.

Goed, daar zijn we dus 2,5 maand geleden mee begonnen. Mijn eigenzinnige dame wil nauwelijks meewerken aan testjes/opdrachtjes en spreekt (erg) weinig tijdens de sessies. We gaan iedere week een half uur en dan zit de logopediste vooral te praten, reageert mijn dochter schoorvoetend vooral met knikken en (zeer) korte antwoorden, en dan als de tijd erop zit krijg ik een werkblad/huiswerk mee voor thuis.

Het hangt een beetje af van drukte, maar het kost me echt wel wat moeite om concreet/bewust tenminste 1 keer iets te doen met dat werkblad voor de volgende sessie. :) Ik heb ook tips gekregen m.b.t. dagelijks taalgebruik, die ik wel zo veel mogelijk probeer toe te passen en ze wordt vrijwel dagelijks voorgelezen.

Nu vraag ik me toch een beetje af wat we er mee opschieten. Iedere week komen is voor mij een aardige tijdsinvestering en ter plekke laat dochter nauwelijks was zien ;)... En je hoeft me echt niet iedere week nieuw huiswerk te geven, zo wordt er voor mijn idee nooit iets echt goed geoefend. Ik merk overigens ook nog geen duidelijk effect. En vraag me eigenlijk af of ik mijn (en haar) tijd niet beter zou kunnen besteden?

Wat zijn jullie ervaringen of ideeën? Heb ik misschien onrealistische verwachtingen of zo? Moet ik meer geduld hebben?
    (heb wel enige ervaring met logopedie, mijn zoon heeft het 4 jaar gehad, maar dat was via dagbehandeling en later school, daar was ik dus niet zo nauwe bij betrokken en daarvan is uiteindelijk de conclusie geweest dat het geen effect heeft gehad)

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier hadden we 1x per 2 weken. eerste logopediste ging ik wel heen, maar niet echt mega vooruitgang (en ik vond haar wel goed en deskundig!) Tweede was jonger en net klaar met opleiding volgens mij, maar had wel meer klik, en toen zag ik ook meer vooruitgang.

Dus mijn tip is om eens naar een andere logopediste te kijken, kan best zijn dat het qua benadering gewoon niet aansluit en daarom niet het gewenste effect heeft.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het best jong voor logopedie. Hij weet nu wel hoe het goed moet, maar ja... tijdens het half uurtje logopedie is dat natuurlijk makkelijker toepassen dan thuis. En dat terwijl hij wel redelijk goed snapt wat de bedoeling is en dat hij zijn stem goed moet leren gebruiken. Ik denk dat oefenen een stuk makkelijker gaat als het kind zelf ook snapt wat de bedoeling is. Bij de leeftijd van jouw kind, vraag ik me dat toch af.

4. Daispat

Daispat Lid

8 sep 2013
    33
    14
    8
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf logopediste en jou kindje heeft echt een goede leeftijd om de logopedie te starten.
    Dat wekelijks een half uurtje komen is echt nodig! Spraakstoornissen zijn nu eenmaal niet 1-2-3 uit behandeld.
    Ik begrijp dat je moeilijk de tijd kan vinden voor het huiswerk, het advies dat ik in mijn praktijk hanteer is 3x per week 5-10 minuten per keer.
    Hoe meer je thuis oefent hoe sneller je resultaat zal zien.

Ik denk ook dat het belangrijk is om je twijfels met je behandelend logopedist te bespreken. Misschien kan ze je uitleggen waarom ze de oefeningen zo aanbied.

Maar zoals hierboven al geschreven stond alle therapieën vallen of staan met een klik tussen ouder kind en logopedist!

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Geen ervaring, maar ik zou ook op zoek gaan naar een alternatief. Misschien een andere logopediste proberen, kijken of ze daar meer loskomt.

6. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Hier begon dochter pas te reageren en actief mee te doen met de logeopedie toen ze de klanken die ze moest oefenen ging verwerken in spelletjes. Ze is nu echt een stuk beter gaan praten al doet ze sommige klanken nu wel met het spelletje maar niet in haar dagelijkse spraak. Dit zijn gewoon hardnekkige klanken die ze zichzelf heeft aangeleerd. Ik verwacht dat dit puur tijd is. Wel is er bij haar wel echt een klik met de logopedie, ze gaat er ook graag heen en mocht ik om wat voor rede afbellen is ze ook echt gepikeerd...

7. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Hier zijn we heel erg blij met de logo. Onze dochter krijgt logo op de peutergroep en heeft in 3 maanden tijd haar woordenschat verveelvoudigd. Ook begon ze ineens woordjes te koppelen en liedjes na te zingen. Maar een klik is echt wel belangrijk om het meeste eruit te halen.

8. Ballon

Ballon Niet meer actief

Mag ik vragen waarom het je moeste kost met het huiswerk bezig te gaan?
    Ik begrijp dat het frustrerend is dat je niet direct verbetering ziet. Misschien komt het later naar buiten? Je kunt kijken naar een andere logopediste maar ik denk dat je ook dan weer huiswerk mee gaat krijgen..

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste is ook rond die leeftijd begonnen. Hij viel met 3 jaar door de mand bij het CB.
    Ga je mee naar binnen? Mijn zoontje ging alleen, als ik erbij zat zei hij nooit iets. Maar als ik buiten op de gang zat kwam hij wel los, moest hij ook wel.. Eerst dan even 5 minuten samen bespreken wat we gedaan hadden die week, dan zij samen 15 minuten oefeningen en 5 minuten een spelletje en de laatste 5 minuten mocht ik weer naar binnen voor het huiswerk..

Huiswerk deden we standaard na het avondeten. Dan ruimde mijn man de tafel af en gingen wij even samen zitten. Dan zat het gewoon in het ritme van de dag, en kostte vaak ook maar 5-10 minuten. We kregen ook spelletjes mee die we konden spelen (memorie, verstoppertje, ganzenbord) die we gezellig tussendoor deden.

Mijn zoontje was heel stug in een aantal klanken die hij verkeerd uitsprak. Hij hoorde het zelf ook niet meer. Maar hij was erg leerbaar en was best vlot klaar. Sommige klanken waren we in een maand doorheen. Andere hebben we een paar afspraken geprobeerd en daarna laten rusten om ze later weer op te pakken. De logopedie was echt een leuke meid en ze hebben veel lol gehad samen. (Hoorde ze vaak lachen als ik op de gang zat)

10. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Heel eerlijk gezegd snap ik dat nooit zo goed. Natuurlijk helpt een half uur per week niet meteen. De bedoeling is juist met hetgeen je daar leert thuis aan de slag te gaan zoveel mogelijk en dag heeft dan effect.

Waarom kun je geen tijd vrij maken om te oefenen? Uit ervaring weet ik dat 5/10 min vaak het minimale is en dat moet toch wel leukken op een dag? Daarnaast, je kind gaat richting de vier. Hij gaat het echt niet fijn vinden als hij gaat merken dat kinderen hem niet snappen dus ik zou dit half jaartje eht goed gebruiken om in hem te investeren kwa tijd en slraak zodat hij er straks profijt van heeft.

11. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Hier net heen geweest voor de derde keer,mijn zoontje word volgende maand 3 jaar en heeft zijn klanken verkeerd.
    Tot nu toe spelenderwijs testjes gedaan en vandaag werkte hij ook mee.
    Helaas zitten we in een rotlocatie: een basisschool....Dus het begint al met de speeltuin buiten,daarna langs een speellokaal lopen en tot slot de andere kinderen horen.
    Gelukkig wel een klik met de logopediste.
    Probeert ze wel spelenderwijs haar op haar gemak te stellen?

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Dit. Dat halve uurtje per week gaat het hem niet doen nee. Het zit hem juist in het vele herhalen. Dat half uurtje bij de logopedist is de instructie voor zowel je dochter als voor jou, dan weet je hoe je thuis moet oefenen.
    Wat soms helpt is een vast moment afspreken, dus bijv. direct na het eten even 10 minuten.

13. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Mijn zoon zit sinds een maand ook bij een logopediste en ik merk al verbetering.
    Hij heeft vorige week voor het eerst een zin van 3 woorden uitgesproken en wat was ik trots :)
    Herhalen en herhalen is de truc hier.
    Hij is ook 3 en half jaar.

14. Schuurpapier

Schuurpapier Niet meer actief

Sluit me aan bij Boordevol. Oefenen oefenen oefenen. Ik zou toch echt elke dag 10-15 minuutjes gaan zitten met hem :)

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Hier sluit ik me bij aan.
    Het komt allemaal over alsof je er niet zo op zit te wachten dat het jou tijd kost.
    Mijn zoontje gaat sinds maart naar logopedie. Hij had een slappe mondmoteriek door sondevoeding. En ook hij kreeg iedere week een oefenblad mee die we braaf iedere avond even doornamen.
    En natuurlijk kost dat tijd, valt niet altijd mee dit in te plannen met werk, sport, etc. Maar dit soort zaken horen erbij en vind ik belangrijk. En inmiddels zie en hoor ik echt flink verbetering

16. tuc

tuc Niet meer actief

Het tijdsprobleem snap ik ook niet zo goed. Als ze straks naar school gaat zul je toch ook tijd vrij moeten maken om dingen te oefenen?

17. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Logopedie werkt natuurlijk het beste als je de tijd hebt/neemt/vrijmaakt om de oefeningen goed te doen.

Toen mijn dochter in groep 2 zat kreeg ze logopedie. We hadden een hele leuke logopediste die haar goed wist te motiveren. We kregen opdrachten mee en het lukte eigenlijk altijd wel om die te doen.
    Wel merkte wij dat wij geen types zijn die daar heel de dag bewust mee bezig zijn, dus we moesten echt wel tijd inplannen. Want "spontaan" taalspelletjes, nee dat kwam er nooit van.

Mijn dochter ging goed vooruit en na een tijd zijn we weer gestopt.
    In groep 3 werd er geopperd om weer te beginnen met logopedie omdat kindjes met dyslectie (nog niet vastgesteld bij mijn dochter trouwens) vaak baat bij logopedie hebben.
    Maar aangezien we van school eigenlijk al elke dag een stuk moesten lezen, woordrijdjes moesten oefenen, letters oefenen en oefenen met sommetjes werd het echt veel te veel.
    Mijn dochter liep al op haar tenen en dan elke dag thuis ook nog vanalles "moeten" dat ging echt niet.

Na het eten oefenen is hier zoiezo geen succes, ze is al dan al te moe.
    Een vast tijdstip werkt wel. Nu eten we rond half 5/5 uur een cracker of een koekje , daarna lezen we een stuk en dan mag ze tv kijken.

Met logopedie zijn we gestopt als je thuis geen kans ziet om te oefenen dan heeft het toch weinig nut.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113
    Wanneer je op een vaste tijd 5/10 min neemt zit het sneller in je eigen systeem en voelt het minder als moet. Meteen na het eten bijv. Even gezellig wat oefenen.

Een half uur klinkt niet veel maar dat is in iedere geval meer dan 1 keer per week wat oefenen. Het voelt nu als of je er zelf niet achter staat en dat is geen motivatie voor je kindje. Misschien verstandig om in gesprek te gaan en je frustratie te uiten.

19. susy26

susy26 Niet meer actief

Oudste is sinds 3 weken klaar met logopedie, 2 jaar naar toe gegaan.
    zeker te weten geholpen. Thuis ook oefenen.

20. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Het zal hem idd in mijn commitment zitten. Ik zit er idd niet op te wachten dat het me tijd kost, omdat ik simpelweg zo ongeveer aan het eind van mijn latijn ben. Ik hou mezelf met moeite staande. Ik weet dat ze alle recht heeft op mijn volle inzet, maar mijn batterijen zijn vrij leeg...

Het is wel een goed idee om het momentje na het eten wat efficiënter te benutten en daar een vast oefenmoment te proberen te creëren, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal het uitproberen. Vanavond in ieder geval gelukt.

Deel Deze Pagina