zwangerschap en huisdier

Discussion in 'Zwangerschap' started by tricia82, Mar 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tricia82

tricia82 Niet meer actief

ik weet niet zo goed waar ik het moest plaatsen dus heb ik het hier gedaan.

wij hebben een hond (golden retriever teef) van 9,5 maand.
    nu is het mogelijk dat wij op dit moment in verwachting zijn maar dat kan ik nog niet testen.
    maar als dat zo is dan word het rond 20 november als alles goed gaat geboren dan is onze hond 1,5 jaar.
    hoe kunnen we haar het beste voorbereiden op een baby?
    hoe hebben jullie dat gedaan?
    en voor de gene die al bevallen zijn, hoe is het verlopen?
    ze ziet mij als de alfa (roedelleider)

2. made

made Bekend lid

Jan 5, 2010
    735
    0
    0
    verkoopster in een lederwaren winkel
    ergens in noord holland
    Wij hadden bij de 1e 2 honden en die hebben wij voorbereid door al vroeg de box beneden neer te zetten met baby speeltjes, dan kunnen ze al een beetje wennen aan een andere soort woonomgeving.
    Wij hebben ze ook als we wat kochten daaraan laten ruiken en nadat ik bevallen was hebben wij een doek waar de baby in gelegen had ook aan hun laten ruiken.
    Verder is het heel erg belangrijk dat je de hond niet buiten gaat sluiten , en de hond wel de mogelijkheid krijgt om ook aan de baby te kunnen ruiken en niet iedere keer wordt weg geduwd....je kan alleen echter nooit een hond alleen laten met een baby ook niet als het in de box ligt, want ze blijven onvoorspelbaar.
    Veel succes en ik hoop dat jullie hond de baby zal accepteren

3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Wij hebben bij thuiskomst van het ziekenhuis gelijk Isabella laten zien en ruiken. Verder geen poespas.

Hij mocht overal gewoon bij zijn en kreeg net als gewoon zijn wandelingen en eten.

Wij hebben nog wel een hondentrainer/deskundige langs laten komen. Ik was nog wel wat te makkelijk soms en zij heeft me toen goede methoden geleerd om de hond iets beter en strenger aan te pakken. Heel veel aan gehad.

Ze zijn nu dikke vrienden de hond en dochter.

4. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

Dec 17, 2009
    2,534
    0
    36
    Golden Retrievers kunnen juist heel goed met kinderen heb ik gelezen. Natuurlijk is een hond nooit 100% betrouwbaar. Belangrijk is dat je hond niet jaloers word.

5. tricia82

vooral dat jaloers worden ben ik bang voor.
    jacky (de hond) is nogal 1 die gek is op aandacht.
    maar ze kan ook heel rustig blijven liggen de heledag en niks vragen. Dat is een beetje onvoorspelbaar.

gelukkig is de fokker gedragstherapeut en gelijk ook onze trainer van de hondenschool maar goed ze weet nog van niks en wilde ook wel jullie ervaring vragen.

maar idd alles laten ruiken dat is wel een goede.
    kind en hond laat ik nooit alleen hoor.

6. guusje2001

Apr 22, 2008
    56
    0
    0
    Valkenswaard
    Wij hebben een witte duitse herder en die was toen de kleine kwam 1,5 jaar , en 2 poezen.

We waren ook bang hoe de hond ging reageren. Toen Ziva geboren is is de handdoek (waar ze mee af is gevegen na de geboorte) aan de hond gegeven. Na 3 dagen kon ik pas naar beneden. En de hond bleef gewoon op zijn mat liggen. Kwam niet eens naar me kijken, terwijl hij altijd enthousiast en lomp is.

En het gaat heel erg goed met de kleine en de hond, het zijn echt vriendjes van elkaar

7. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg
    hallo,
    ik lees even mee met de reacties.
    zelf hebben we ook 2 honden,een engelse bulldog van 1 jaar en 4 maanden,en nog een westie van 10 jaar.
    dit is onze eerste zwangerschap,dus ben benieuwd naar tips en de reacties.
    de westie hangt echt aan me,en de engelse bull is eigenwijs,erg lomp maar wel ontzettend lief en trouw..in alletwee zit niks kwaads....

8. Naatje80

Naatje80 Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,176
    0
    0
    noord-holland
    Hier een kruising rottweiler/ labrador. Bij de eerste hebben we de box op tijd neergezet en haar mand ruim op tijd verplaatst (want op die plek kwam de box).
    Toen we uit het zkh kwamen met de kleine meid hebben we haar in de maxicosi op de grond gezet en Kyra laten snuffelen. Later heeft ze het eerste rompertje gekregen waar het huidsmeer nog aanzat.. die heeft ze een paar weken in haar mand gehad.
    Verder niet buitensluiten, maar ook niet soepeler worden.. dus als ze normaal gesproken naar haar mand moest voor de baby er was moest ze dat ook toen de baby er was. Geen uitzonderingen.
    Nu is mijn dochter bijna 2 en jut en jul zijn de dikste maatjes ;).
    Hopelijk dat het met nr. 2 die bijna komt ook zo soepel gaat.

9. tricia82

bij ons moet ook de mand verplaatst worden dat is ook wel een goede tip thanks!!

10. mona75

mona75 Actief lid

Jun 29, 2008
    179
    0
    0
    Wij hebben een bouvier van die toen bijna 2 jaar werd, wij hebben inderdaad de box al vroeg opgezet en hij had al eerder door dat ik zwanger was want hij kwam geregeld bij mij op de bank liggen en legde dan zijn hoofd op mijn buik (ahhh) na de geboorte hebben wij op advies de placenta meegenomen en hem eraan laten ruiken en daarna pas aan de kleine. Dat ging hartstikke goed en ze kunnen het nu goed vinden, de kleine is bijna 1 jaar en de hond bijna 3 en er is een 2e kindje onderweg dus dat zal wat makkelijker gaan en ik zal opnieuw de placenta meenemen om hem te laten ruiken bij thuiskomst.

11. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Hier staat de box al een aantal weken in de woonkamer zodat de honden er aan kunnen wennen (2 rottweilers).
    Verder hebben we voor onze reu de bench naar beneden gehaald, en voor onze teef haar plek verplaatst. Beiden zijn nu helemaal gewend aan de nieuwe situatie. Wilden dit niet doen als de baby geboren is, maar van te voren al laten wennen aan de nieuwe situatie.

12. Trees

Trees Niet meer actief

Wij hebben een zeer lompe jonge old english bulldog, maar wel een schat van een hond. We hebben net een baby & hond training gevolgd en zullen nog 1 á 2 keer de gedragstherapeut die de cursus gaf individueel laten langskomen. Haar lompe gedrag verdient nog wat extra aandacht :D.

Voor de eerste kennismaking raadt hij aan om met de baby op een hoge stoel te gaan zitten (zodat je makkelijk kan opstaan ipv op een bank) en de hond aan de voetjes van de baby te laten ruiken. Niet meteen aan het gezicht en niet de baby op de grond zetten of laten liggen bij de eerste kennismaking. Je weet nooit wat de eerste reactie is. In het geval van twee honden ze één voor één in de ruimte laten en laten kennismaken.

Verder hebben we voornamelijk heel veel geleerd over rangorde en houding en hoe haar nu al zo laag mogelijk in de roedel te plaatsen. Waarbij er met name veel aandacht was voor oefeningen om de hond zoveel mogelijk onder controle te leren houden.

Ook hadden we veel aan de tip om een (speel)kleed te kopen en dat meteen als een nogo gebied voor de hond maken. Zodat je een plek op de grond hebt, waar je speelgoed kan neerleggen of de kleine in een wipstoeltje kan plaatsen. Desondanks nooit hond en baby alleen laten, want zodra jij de ruimte uit bent is de hond de baas over de baby.

Eigenlijk hebben we heel veel geleerd, maar teveel om op te noemen, maar misschien wel een goede tip om ook zoiets te doen of een keer een hondengedragskundige uit te nodigen.

Het ruiken aan poepluiers en placenta's vond deze hondengedragskundige echt walgelijk en absoluut niet zinvol. Persoonlijk vind ik het ook echt een smerig idee ;).

13. tricia82

bedoel je dat het kind hoger in de roedel staat dan de hond?????
    kinderen tot een jaar of 12 staan altijd lager in de roedel dan een hond dat heeft onze gedragstherapeut verteld.

14. Trees

Trees Niet meer actief

Ik weet niet of je op mij doelde, maar ik bedoelde dat in ieder geval niet! Ik heb dat ook nergens geschreven?!?

Wel is het zo dat als jij in de kamer bent jij bovenaan de roedel staat en de hond daardoor minder snel iets richting de baby zou doen. Op het moment dat jij de kamer uit bent, is de hond de baas en staat er niemand meer boven de hond en hoe lief de hond normaal ook is met de baby kan die juist dan rare dingen doen.

15. tricia82

hier heb je het over rangorde maar haar kan de hond en of het kind zijn vandaar.
    uit deze zin maak ik op dat de hond laag in de roedel staat tegen over een kind.

sorry als ik het verkeerd begrepen heb.

16. Naatje80

Naatje80 Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,176
    0
    0
    noord-holland
    tja... zo'n hondengedragskundige zal wel weten waar hij over praat.

Hier gelukkig gewoon een makkelijke hond.. (kruising Rottweiler/ Labrador) Wel wat ouder.. ze was 4 1/2 jaar dat de eerste kwam en ze was dus al erg goed opgevoed.
    In de twee jaar dat de kleine meid er nu is nooit problemen gehad. Zij weet haar plek (de hond) en ze weet wat ze wel en niet mag. En dat hebben we gewoon bereikt door duidelijk naar haar te zijn en geen uitzonderingen te maken. Aan het speelgoed komt ze bijna nooit.. behalve als Zoë het in haar mand legt, maar dat is iets wat we Zoë moeten afleren. En Zoë leren we ook wat ze wel en niet mag met de hond.. niet in de mand kruipen, geen handen in voerbakken enz.. (al is het wel zo dat als ze het doet de hond dat ook prima vind).
    Tja.. en iedereen weet dat je hond en kind never alleen moet laten.
    Poepluiers en placenta's vind ik ook niet zo'n fris idee... wij hielden het bij het eerste rompertje met huidsmeer en naar ons idee werkt dat ook (maar goed.. iedereen heeft daar een andere mening over.. helaas kunnen honden niet zeggen wat echt werkt ;)).
    Denk dat als je (indien je geen moeilijke of jonge hond hebt) en hij goed is opgevoed gewoon je gezonde verstand moet gebruiken en dat je dan al een heel eind komt...
    Zijn zoveel gezinnen met honden en hoor eigenlijk nooit dat mensen er problemen mee hebben.

17. Trees

Trees Niet meer actief

Ik bedoelde inderdaad de hond. Ik had me post al meerdere keren doorgelezen, maar nu snap ik waarop je het had opgemaakt! Onze hond is een inderdaad een 'meisje' :)

Share This Page