Ik heb vorige week een neusspray voorgeschreven gekregen door de KNO arts. Toen ik thuis kwam en de bijsluiter ging lezen, zag ik dat er af werdt geraden om dit medicijn te gebruiken bij zwangerschap EN OOK als je probeert zwanger te worden. Gister belde ik met de secretaresse van de KNO poli in het ziekenhuis, met de boodschap dat ik dit middel niet wil gebruiken omdat ik zwanger probeer te worden en of er overlegt kon worden voor een alternatief. Het antwoord van de secretaresse was iets als ; tja, er zijn ook genoeg vrouwen die nog wijn drinken terwijl ze nog niet zeker weten of ze zwanger zijn. Ik heb haar bedankt voor haar tijd en gezegt dat ik wel verder ga kijken. Toen ik thuis kwam vroeg ik me af hoe anderen hiermee omgaan, en of ik nou overdrijf of niet.. Dus, ben ik benieuwd hoe anderen hiermee omgaan, hoe zeer je jouw levenstijl verandert als je probeert zwanger te worden..
Als er specifiek in de bijsluiter staat dat je het niet mag nemen als je zwanger probeert te worden zou ik het niet doen. Maar ik vind het wel een beetje overdreven om al van alles te gaan laten staan qua eten en drinken voor je zwanger bent, dat dan weer wel.
Ligt aan het medicijn.. Als er specifiek staat dat je het ook bij zwangerschapswens niet moet gebruiken, zou ik het niet doen. Ik slikte zelf ook medicijnen (heb een slaapstoornis) en ben daar om diezelfde reden ook mee gestopt, zelfs een paar maanden voordat wij zijn begonnen met proberen zwanger te raken.. Daar wil ik echt geen risico mee lopen. Wat betreft dingen qua voedsel, moet ieder voor zich weten.. Ik drink zelf geen alcohol en let op m'n eten in de 2 weken tussen ei en ongi, maar da's omdat ik me daar zelf prettiger bij voel.. Als dat bij iemand anders niet zo is, even goeie vrienden Vind het wel een beetje een rare opmerking van een secretaresse trouwens.. Dat getuigt in mijn ogen niet echt van professionaliteit. Al zijn er veel vrouwen die dat doen, wil niet zeggen dat het goed is, en als het op dat medicijn duidelijk aangegeven staat, wie is zij dan om te zeggen dat je dat maar moet negeren?
Hoi, Het ligt er aan of je het medicijn echt nodig hebt. Als het niet echt noodzakelijk is, zou ik het niet doen. Maar je hebt vrouwen die voor hun gezondheid toch medicijnen moeten gebruiken die niet zo verstandig zijn voor en tijdens een zwangerschap, maar als ze er mee stoppen de gevaren nog groter zijn. Ikzelf gebruik medicijnen voor astma, ik heb nu wel een ander medicijn gekregen omdat ik zwanger wil worden, in mijn geval gebruik ik dus ook medicijnen... Succes met je keuze en als je nog twijfelt zou ik nog eens met je huisarts gaan praten.
Het medicijn waar het om ging heb ik niet perse nodig.. Het zou moeten helpen tegen een chronische verkoudheid die al 1.5 jaar aanhoud, maar ik heb er al 1.5 jaar mee kunnen leven dus dat kan ik nog wel even volhouden.. @leo; ik vind het ook een vreemde opmerking, en inderdaad niet proffesioneel! in een ziekenhuis zou toch alles om gezondheid moeten draaien?! @ minnie ; inderdaad, ik heb ook medicatie waar ik niet mee MAG stoppen, omdat het dan juist meer gevaar geeft voor mij en het kind. En ik denk doordat ik daar geen keuze in heb, ik graag andere dingen (die schadelijk kunnen zijn) waar ik wel een keuze in heb liever laat staan..
Zonder medicatie! Ik heb na de bevalling lang aan de AD gezeten, en durf dus echt niet met AD zwanger te raken, ookal trek ik het soms niet zo goed zonder de AD, ik ben nu al ruim 2 maanden zonder...en 3 mei is de spiraal er pas uit gegaan En verder had ik laatst pijn stillers van de tandarts, die kreeg ik 2 dagen voordat de spiraal eruit ging, ik heb toen eerst aan de gyn. gevraagd of ik die mocht slikken, en hij zei van wel, aangezien ik die maar een paar dagen zou slikken en ik ten tijde van de eisprong allang niet meer aan die pijnstillers zat. Maar dat ligt dus wel aan welke pijnstiller, want deze scheen snel uit je systeem te gaan. Eten: eet nu al niks wat niet mag in de zw.schap (vanaf de eisprong-dag) drinken: doe ik sowieso al niet. roken: ook niet en slik al een tijdje zwangerschapsvitaminen.
Ik ben sowieso niet echt fan van medicijnen (bij hoofdpijn, hoe erg ook, pak ik als het even kan geen paracetamol of zoiets), maar de medicijnen die ik voor mijn astma moet innemen zou ik eigenlijk niet moeten laten liggen hoewel die wel schadelijk kan zijn voor een ongeboren kindje. Daarom gebruik ik deze nu even nu, maar als ik echt merk dat ik zonder niet kan (kunnen ademen is toch wel belangrijk in het leven ) ga ik ze weer gebruiken. Mijn hooikoortspillen laat ik nu echt even staan en neem ik alleen in als ik echt niet kan functioneren zonder. Wat drank en eten betreft ben ik ook aan het veranderen: ik dronk al niet veel alcohol (op feestjes 2 hooguit 3 glazen) en daar ben ik helemaal mee gestopt. Verder let ik wel op wat ik eet, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik graag wil afvallen. Ik wil binnenkort langs de HA gaan (nu super druk en over een tijdje genoeg tijd als ik afgestudeerd ben ) en bespreken wat ik allemaal beter kan doen en ook wat we met de medicijnen gaan doen
Ik gebruik Seritede voor m'n longen,maar er is heel weinig bekend wat het doet met een zwangerschap of als je zwanger wilt worden. Ik ga binnekort even aan mijn HA vragen wat een goed alternatief is. Kan op dit moment alleen even niet zonder.
Hallo, Ik ben zelf ook gestop met mijn medicijnen, heb erfelijke vorm van een te hoog cholesterol en in de bijsluiter stond dat het niet goed was voor je ongeboren kind dus ondanks het feit dat ik nog niet zwanger was/ben (hoop dat ik het nu wel ben) ben ik er helemaal mee gestopt, ook in overleg met ha. het kan namelijk nog een aardig tijdje in je bloed blijven ook al gebruik je het niet meer. mischien kan je je ha hierover bellen voor advies. De artsen in het zkh kunnen namelijk na mijn ervaring erg nonchalant en gemakkelijk zijn. Heb zelf mijn leefstijl aardig moetten aanpassen door te stoppen met de med, maar vindt dat zelf helemaal geen probleem want we krijgen er wel een super mooie wereld wonder voor terug Ik hoop dat je eruit komt. Liefs Shanty
Hi, Persoonlijk zorg ik wel voor de meest 'optimale' voorwaarden, voor zover mogelijk. Ik rook niet en drink niet. Eten doe ik net als anders (wel gezond) en pas ik nog niet aan zolang ik niet zwanger ben. Ben wel gestopt met bepaalde medicijnen die met name in het eerste trimester een gevaar op kunnen leveren voor de vrucht. Mijn ervaring is wel dat artsen goed meedenken en adviseren, dus wanneer je zelf twijfelt zou ik zeker contact opnemen met je arts en niet met een secretaresse van een arts. Succes!
@ lieke84 ; De secretaresse had overleg gehad met de arts, dit was zijn visie.. dat ik ze gewoon kon gebruiken. Maar ik heb het voormezelf al duidelijk dat ik die spray niet ga gebruiken! Voor de rest is mijn ervaring met artsen goed. Mijn neuroloog bijvoorbeeld denkt heel goed mee, en laat me regelmatig terug komen voor controles!