Baby 10 maanden overdag slapen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by ZomerBloemen, Sep 17, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ZomerBloemen

ZomerBloemen Actief lid

Jan 11, 2023
    141
    144
    43
    Female
    Mijn zoon van tien maanden gaat rond 10/10.30 uur naar bed. De laatste weken slaapt hij dan zo’n twee uur achter elkaar. Vandaag zelfs 3 uur. Als we hem daarna zo’n 2,5 uur later op bed liggen wil hij niet slapen. Hij is dan vaak wakker van ongeveer 13.00 uur tot 19.00 uur. Veel te lang dus. Op zich is hij er best oké onder. Kan het zijn dat mijn zoon nu al toe is aan één slaapje? En dat ik desnoods de slaap van 10 uur wat uit te stellen? Het liefst wil ik hem niet wakker maken, want volgens mij osteopaat is het een gevoelige jongen en heeft hij z’n slaap nodig om dingen te verwerken.

2. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,270
    5,870
    113
    Female
    Dat is inderdaad wel lang. Wat je kan proberen is het slaapje van de ochtend in te korten zodat hij de middag wellicht wel weer gaat slapen. Mijn zoontje sliep op die leeftijd van 09:30-11:30 en van 15:00-16:30 en ging dan om 19:30 weer naar bed.

ZomerBloemen likes this.
  3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Je kan er voor kiezen om het ochtendslaapje in te korten tot een uur en dan 's middags nog 2 uur te laten slapen. Maar mijn ervaring is inmiddels ook wel dat ik als moeder niet bij elk kind daar zoveel invloed op heb. Dus ik probeer maar zoveel mogelijk met kind mee te bewegen. Oudste zat hier met 11 maanden op 1 slaapje. Middelste sliep toen echt nog 2x 1,5-2 uur en de jongste (5 maanden nu) is weer een hele eigenwijze slaper. Die laat ik slapen als ze slaapt, de enige regel die ik heb is dat ze na 17.00 niet meer naar bed mag want dan is het s avonds feest. Kan soms even lastig zijn, maar dan gaan we even wandelen ofzo. Dat zou je misschien ook nog kunnen doen als hij al vroeg op de dag 1 lang slaapje doet? Dat hij toch even rust of een powernap doet.

ZomerBloemen likes this.
  4. Nova1986

Nova1986 Actief lid

May 25, 2020
    253
    101
    43
    Female
    Hier ook met 10/11 maanden over op 1 dutje.
    Als je omschrijft dat hij het er goed op doet, zou ik het gewoon even zo houden en kijken hoe het verloopt.
    Je kunt altijd rust momenten inbouwen door even een stukje te gaan wandelen (in een rustige omgeving) of een boekje voor te lezen o.i.d.

ZomerBloemen likes this.
  5. Basilicum

Basilicum Fanatiek lid

Nov 9, 2022
    3,316
    3,307
    113
    Female
    Hier ook met die leeftijd over naar 1 dut, liep tegen hetzelfde aan. Was in het begin ff vechten met wakker houden tot na de boterham, maar na een weekje gewend en een veel fijner ritme voor haar.

ZomerBloemen likes this.
  6. ZomerBloemen

ZomerBloemen Actief lid

Jan 11, 2023
    141
    144
    43
    Female
    Bedankt iedereen voor de reacties. Vanmiddag was het weer een strijd met naar bed gaan. Hij staat rechtop in bed, gooit met z’n speen en zoekt aandacht. Toen wakker gehouden en hij bleef vrolijk dus ik ga kijken of het met één slaapje beter gaat.

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier sliepen ze met 9 maand al maar 1 dutje. En dan vaak maar anderhalf uur. Ze deden het er prima op.

Zou dan inderdaad rustig proberen het in de ochtend een klein beetje te rekken. Niet te veel in een keer, want grote kans dat ie dan over z’n slaap heen is en helemaal niet wilt slapen.

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,157
    23,238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wat een verschil dan he. Hier tot 1 jaar 3 dutjes, dan tot 1,5 jaar 2 en daarna nog geslapen tot ze net 3 was. Nu heeft ze niet meer zoveel slaap nodig.

Fristi2012 likes this.
  9. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

Jul 21, 2018
    2,012
    1,557
    113
    Female
    Ik zou eerst eens proberen om na 45 min wakker te maken, en dan wel een tweede slaapje.

Als dat niet werkt zou ik kijken of je hem in de ochtend langer wakker kan houden en dan 1 langer slaapje.

hier dochter van net 1 die de laatste weken na een slaapje in de ochtend van 45/75min daarna niet meer sliep. Nu rekken we de ochtend en luncht ze rond 11.30 en daarna naar bed, ze slaapt nu meestal 2 uur.

10. Marlena

Marlena Fanatiek lid

Mar 27, 2015
    1,676
    1,787
    113
    Hier zelfde gehad. Eerste slaapje ging super goed, wel 2 uur. Daardoor in de middag niet meer moe en drama en wakker tot de avond. Een tijdje toen overgegaan op 1 slaapje maar merkte dat dat toch echt te weinig was op de langere termijn. Nu wisselt het een beetje per dag. Als hij het sochtends volhoudt dan krijg hij maar 1 slaapje smiddags. Maar nog vaak zat dat hij in de ochtend na een uur al niet meer te genieten is en ik hem toch al om 9 uur in de ochtend op bed leg. Ik probeer gewoon een beetje naar hem te kijken en te luisteren dat werkt het beste.

Biny likes this.

Share This Page