Ziekte van crohn en zwanger worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door nathalie1984, 9 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nathalie1984

nathalie1984 Actief lid

24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Zijn er hier dames die ook de ziekte van crohn hebben en zwanger willen worden? Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie allang bezig?

Groetjes Nathalie

2. Gabbel

Gabbel VIP lid

21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    hoi hoi

Ik heb ook de ziekte van crohn :cry:
    ben nu al vanaf november bezig om zwanger te worden en zit in ronde nr 6
    mijn MDL arts zag bij mij geen problemen om zwanger te worden !

ben jij allang bezig ?
    en heb je het al besproken met je internist of mdl arts ?

knuff gaby

3. nathalie1984

nathalie1984 Actief lid

24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Hoi Gaby,

Mijn MDL arts zag ook geen problemen bij mij om zwanger te worden, wij gaan nu de 2de ronde in.... ik ben 3 mei '08 gestopt met de pil! Word dit ook jullie eerste kindje? Van ons wel... Heb jij op dit moment klachten van je ziekte of toen je stopte met de pil? Gebruik jij nu nog medicijnen?
    Ik slik entocort, pantazol en ik heb entocort klysma's....
    Aanstaande maandag moet ik weer bij hem op het spreekuur komen.....

Groetjes Nathalie

4. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Hoi
    Ik heb ook de ziekte van crohn, ik heb 5 jaar geleden een stoma gekregen nadat ze mijn dikke darm, endeldarm en anus weggehaald hebben. Sinds dien heb ik nog maar 1 maal een aanval gehad.

Ik ben drie en een half jaar geleden door middel van een geplande keizersnede bevallen van een kerngezonde zoon en ben nu zwanger van de tweede. Mijn man heeft ook crohn (we hebben elkaar leren kennen via de vereniging).
    Van de eerste ben ik spontaan de eerste maand zwanger geraakt maar van deze ben ik via ivf zwanger geraakt. Na de bevalling van mijn zoontje hebben ze bij een relatief kleine operatie veel fouten gemaakt waardoor ik heel veel littekenweefsel in mijn buik heb. Vorig jaar heb ik een bbz gehad en na de operatie bleek mijn andere eierstok verkleeft te liggen, vandaar de ivf.

Er is hier al een topic met meiden die crohn of cu hebben, daar kun je ook mee praten als je wilt.

http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... highlight=

Veel succes met zwanger worden,

knuffel
    conny

5. Gabbel

Gabbel VIP lid

21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    hoi hoi

ja dit word ook onze eerste kindje :D
    ik heb ook entocort geslikt en nog een andere medicijnen maar bij mij zijn de klachten heel erg af genomen dus had ook besloten dat ik helemaal geen medicijnen mwilde slikken als ik dadelijk zwanger ben ...
    heb je crohn extreem ?
    ik een paar jaar geleden wel maar sins ik geen stress meer heb gaat het best wel goed met me !
    heb alleen elke dag erge last van de chronische vermoeitheid en pijn in me gewrichten!
    ben ook benieuwt hoe het dadelijk ga als ik zwanger ben met d evermoeitheid , zou het dan nog erger worden ?

xxgaby

6. nathalie1984

nathalie1984 Actief lid

24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Hoi hoi...

Krijg helemaal de kriebels als ik je verhaal lees.... met mij gaat het ook nog steeds met up's en down's.... op dit moment gaat het goed met mijn buik en heb ik ook vaste ontlasting, alleen heb ik een tijd terug last gekregen van slikklachten en pijn aan mijn tong er is toen een gastro onderzoek geweest en daar is niks uitgekomen na dat onderzoek waren ook ineens de klachten weg en nu is het er sinds 2 dagen weer.... ben een beetje bang..... wat dit nu allemaal weer gaat brengen en wat het nou elke keer is....

In ieder geval gefeliciteerd met je zwangerschap! Word dit weer een geplande keizersnede?

Wij zijn nu begonnen met de 2de ronde....

Groetjes Nathalie

7. nathalie1984

nathalie1984 Actief lid

24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Bij mij gaat het nog steeds met up's en down's.... op dit moment gaat het goed met mijn buik/darmen, heb ook vaste ontlasting nu.... alleen heb ik een tijd terug last gekregen van slikklachten en pijn aan mijn tong er is toen een gastro onderzoek geweest en daar is niks uitgekomen na dat onderzoek waren ook ineens de klachten weg en nu is het er sinds 2 dagen weer.... ben een beetje bang..... wat dit nu allemaal weer gaat brengen en wat het nou elke keer is....

In welk zh loop jij voor je crohn? Ik zie namelijk dat je in zuid holland woont....
    Er zijn schijnen verschillende meningen te zijn over hoe het kan gaan tijdens je zwangerschap, je kan je heel goed voelen en nergens last van hebben, maar het kan ook slecht gaan.... ik weet het niet....

Heb jij al lang crohn? Ik al 5 jaar :(

8. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    hoi nathalie,

Ik heb ook geregeld slik klachten en last van mijn maag/slokdarm, dit komt bij mij door de crohn die in mijn maag nog wel eens actief is. Nu tijdens de zwangerschap heb ik er gelukkig geen last van, gelukkig maar want de medicijnen die ik er voor heb mag tijdens de zwangerschap niet.

Wij (mijn man en ik) lopen nu bij een gastro-entroloog in breda, de ge zat eerst hier in tilburg maar ging toen naar breda. Aangezien wij halve wege tilburg en breda wonen zijn we met hem meegegaan, ik wil namelijk niemand anders.
    Mijn man komt uit schiedam en liep eerst altijd onder behandeling in het erasmus ziekenhuis. Ik ben daar wel eens mee naar toe geweest maar ik vond het daar heel onpersoonlijk en kil, mijn man die toen een keer met mij mee ging heeft toen ook gelijk voor overplaatsing gevraagd.

groetjes
    conny

9. nathalie1984

nathalie1984 Actief lid

24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Er is laatst een gastro onderzoek gedaan en er is niks gevonden in mijn keel, slokdarm en maag.... is er bij jou daar wel crohn geconstateerd?
    of heeft het een verband met de ziekte van crohn die in je darmen zit en dat het dan weer actief is?
    heb na de gastro ook gelijk een darmonderzoek gehad en daar kwam uit dat er in mijn dikke darm allemaal zweren zaten en dat mijn anus zwaar ontstoken is nu was.... slik nu entocort en pantazol, entocort klysma's, zetpillen voor de ontstoken anus.....

10. Gabbel

Gabbel VIP lid

21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    hoiii

jeetje schik echt heel erg van je verhaal :cry:
    wel heel mooi dat je je man ook heb leren kennen via de vereniging!
    zit zelf ook bij msn groep crohn en lees ook vaak van die zware verhalen .
    de dokter heeft tegen mij gezegt van : als ik je in een hoekje mag plaatsen zit jij wel in de goede hoek van de ziekte van crohn !
    bij mij zit de de onsteking aan de uit einde van de dunne darm begin de dikke darm en bij elkaar was het ongeveer 10 cm.
    aan me buik zelf ben ik nog nooit geopereert maar heb al wel een abces en 2 fistels gehad en door die fistels moeten ze ook gaan bekijken als ik nou zwanger ben of ik ook een keizersnee moet ivm teveel druk op die fistel gangen !
    loop (liep) jou zwangerschap wel gewoon rustig?

xx gaby

11. Gabbel

Gabbel VIP lid

21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    nou ik hoop dat die slik klachten snel bij je overgaan !
    want in die onzekerheid zitten is ook niks!
    ik zit nu in zwijndrecht bij een mdl arst maar volgende maand moet ik pas voor het eerst naar hem toe want ik ben in maart bij me vriend gaan wonen .
    daarvoor heb ik in het ziekenhuis in nieuwegein gezeten echt een TOP ziekenhuis wou eerst ook niet weg daar mja met reizen is het echt niet te doen kwa files!
    dus ben benieuwt!
    want voor dat ik in nieuwegein terrecht kwam zat ik in tiel maar die heb ik de huis vol gescholden :oops: ik was toen 2 keer geopereert was heel mager en was altijd lijk wit en was altijd heel ziek en hun maar vol blijven houden nee mevrouw uw heeft een spastische darm en nu willen we uw doorsturen naar een pygiather want de rest zit tussen je oren :evil:
    toen heb ik een secons opion aangevraagt en na 1 coloscopie in nieuwegein zei die arts meteen : u heeft duidelijk de ziekte van crohn!
    terwijl ik ook al 7 keer een colo scopie in tiel heb gehad :confused:

ik heb nu crohn al 7 a 8 jaar ik was 15/16 jaar !
    zit jij gewoon in rotterdam in het ziekenhuis ?

knuff gaby

12. nathalie1984

nathalie1984 Actief lid

24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Jah ik hoop ook dat de slikklachten snel overgaan :(
    Bij mij is het ook eerst begonnen met een spastische darm en toen kreeg ik ineens crohn...
    Ja ik zit in Rotterdam bij een MDL arts, in het clara ziekenhuis, ik ben echt tevreden over mijn arts....

Groetjes Nathalie

13. merels

merels Bekend lid

26 feb 2008
    575
    0
    0
    Brabant
    Hoi,

Zag dit onderwerp, en dacht zal ook even reageren.
    Heb ook de ziekte van crohn, en mijn vriend en ik zijn sinds januari dit jaar ook bezig om zwanger te raken.Ik gebruik nu ook sinds 2 maanden de etos "zwanger worden" tabletten.
    Ben nu een week overtijd, dus is het even heel spannend hier.

groetjes merels

14. Gabbel

Gabbel VIP lid

21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    hoiii

ik heb dus ook de ziekte van crohn :cry:
    heb jij de ziekte allang ?
    en heb je het al besproken met je mdl arts of het een beperking vormt met zwanger worden ?
    mijn ziekte verloop nu al 2 jaar stilletje goed door :D
    heb gemiddelt 1 keer per week echt last van me buik, alleen die vermoeitheid is een hele grote beperking voor mij :(

xx gaby

15. marlin

marlin Lid

2 jun 2007
    62
    0
    0
    verkoopster
    hallo,

ik heb ook de ziekte van crohn, 5 jaar geleden ondekt. Ik heb toen prednison gehad en daarna asacol.
    ik ben ook bijna tegelijk gestopt met roken. En sindsdien is het eigenlijk heel rustig. Toen ik zwanger was van de eerste ben ik met de asacol gestopt en het ging echt heel goed tijdens de zwangerschap. ik kon bijna alles eten, ik heb tijdens die zwangerschap zoveel toetjes gegeten, terwijl ik dat normaal echt niet kan verdragen.
    mijn darmen begonnen vorig jaar weer op te spelen tijdens mn 2e zwangerschap, deze is geeindigd in een miskraam. Ik was direct weer zwanger en heb aan het begin van die zwangerschap veel last gehad. internist gebeld en overlegd dat ik zou beginnen met de asacol. Maar een paar dagen later waren de klachten weg. Heb de verdere zwangerschap eigenlijk niet veel last gehad. Ik heb 2 gezonde dochters en ben erg blij dat alles goed gaat. Mn darmen blijven mn zwakke plek. Maar ik probeer het voorlopig zonder medicijnen.

jullie veel succes met de zwangerschap en het zwanger worden
    groetjes marlin

16. nathalie1984

nathalie1984 Actief lid

24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Hoi hoi...

Nou ik heb vandaag slik rontgenfoto's gehad....kijken wat er uit komt :( volgende week woensdag krijg ik de uitslag, verder verloopt alles nu redelijk goed..... de vruchtbare dagen zijn weer in aantocht :) :) :) ben ook sinds afgelopen weekend begonnen met de etos zwanger worden pillen! en vandaag heb ik mijn maansteen binnen gekregen.....

Groetjes Nathalie

17. merels

merels Bekend lid

26 feb 2008
    575
    0
    0
    Brabant
    Hoi gaby,

Ik weet sinds iets meer dan 2 jaar dat ik crohn heb.
    Hoe lang weet jij dat je de ziekte van crohn hebt?
    Vorig jaar heb ik met mijn mdl arts besproken om zwanger te raken.
    Sinds januari ben ik gestopt met de pil.
    Hoe lang ben jij nu gestopt met de pil?
    Toen het ontdekt werd ging het niet zo goed met me, had toen ook die gewrichtonstekingen op mijn benen en ellebogen.
    Maar na een half jaar prednison, en de salofalk die ik nu nog steeds slikt gaat het best goed. :D
    Moet wel heel erg op het eten en drinken letten.
    Bij mij zit de crohn in de dikke darm, en dat schijnt best wel gunstig te zijn met het zwanger worden/raken, dat vertelde mijn arts. :)
    Ben ook regelmatig erg vermoeid, maar ik heb vooral heel veel last van mijn gewrichten. :(
    Ben nu volgens mij weer ongesteld geworden, was 1 week overtijd. :cry:
    Best wel balen, want ik dacht maandag nog dat ik een innestingsbloeding had. :(
    Gisteren avond kreeg ik al buikkrampen met een beetje raar bloed verlies.
    S'morgens kreeg ik nog meer buikpijn, met soms wat stekken en meer bloedverlies.
    Mijn arts wilde dat ik mijn crohn medicijnen doorslikken, heb jij nog medicijnen veranderingen gehad?

groetjes merels

P.s. hoe doe je dat, reageren op wat iemand schreef? zodat het boven je antwoord erbij komt te staan?

18. merels

merels Bekend lid

26 feb 2008
    575
    0
    0
    Brabant
    Zie nu hoe het moet.
    hier nog een keer mijn bericht

Hoi gaby,

Ik weet sinds iets meer dan 2 jaar dat ik crohn heb.
    Hoe lang weet jij dat je de ziekte van crohn hebt?
    Vorig jaar heb ik met mijn mdl arts besproken om zwanger te raken.
    Sinds januari ben ik gestopt met de pil.
    Hoe lang ben jij nu gestopt met de pil?
    Toen het ontdekt werd ging het niet zo goed met me, had toen ook die gewrichtonstekingen op mijn benen en ellebogen.
    Maar na een half jaar prednison, en de salofalk die ik nu nog steeds slikt gaat het best goed.
    Moet wel heel erg op het eten en drinken letten.
    Bij mij zit de crohn in de dikke darm, en dat schijnt best wel gunstig te zijn met het zwanger worden/raken, dat vertelde mijn arts.
    Ben ook regelmatig erg vermoeid, maar ik heb vooral heel veel last van mijn gewrichten.
    Ben nu volgens mij weer ongesteld geworden, was 1 week overtijd.
    Best wel balen, want ik dacht maandag nog dat ik een innestingsbloeding had.
    Gisteren avond kreeg ik al buikkrampen met een beetje raar bloed verlies.
    S'morgens kreeg ik nog meer buikpijn, met soms wat stekken en meer bloedverlies.
    Mijn arts wilde dat ik mijn crohn medicijnen doorslikken, heb jij nog medicijnen veranderingen gehad?

groetjes merels

19. Gabbel

Gabbel VIP lid

21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    hoi hoi :D

ik zie dat je het zelf heb uit gevonden :)
    ik heb de ziekte van crohn vanaf me 15/16 jaar dus nu zo'n 8 jaar :(
    ja ik heb het ook meteen met me mdl arts besproken dat we zwanger willen worden!
    ik ben in november met de pil gestopt
    bij mij heeft het heel lang geduurd voor dat het werd toegegeven dat ik de ziekte van crohn heb :cry:
    er sta hier nog een berichje ergens van mij met het verhaal!
    ik heb momenteel heel weinig last daarom ben ik ook gestopt met de medicijnen ik wou niks slikken als ik zwanger ben en het gaat wel goed zo :D
    ik heb ongeveer nog maar 1 keer per week goed last van me buik alleen die klote vermoeitheid die breek me helemaal op :(
    sins een paar maanden heb ik ook last van me gewrichten gekregen met namen me heupen en schouders :cry:
    kwam soms niet eens meer uit bed zo'n pijn :(
    in het begin dat ik crohn kreeg ging het wel heel slecht met me ik was mager altijd wit en altijd ziek!
    maar sins dat ik 2 jaar geleden bij me ex ben weg gegaan gaat het best wel goed ben zelf dik gewordne :)
    en heb gelukkig weer een gezonde kleur op me wangen !
    ik weet gewoon als ik stress heb ga ik meteen last van me buik krijgen dus probeer echt alle stress te vermijden !
    bij mij zit de crohn in de uit einde van me dunne darm begin me dikke darm en ze konden het heel goed bekijken met een video capsule !
    want met de coloscopie konden ze het niet helemaal bekijken en geloof me die onderzoek heb ik vaak gehad :(
    en is de ongie nu goed door gekomen ?

liefs gaby

20. merels

merels Bekend lid

26 feb 2008
    575
    0
    0
    Brabant
    Hoi Gaby,

Bij mij werd het ondekt toen ik 23 was, ben nu 25.
    Het ging bij best snel dat het ontdekt werd.
    Maar bij mij zit het ook in de familie.
    Maar achteraf denk ik dat ik het wel wat langer heb.
    Op mijn 13de heb ik ook een keer in het ziekenhuis gelegen voor mijn darmen, en was toen helemaal uitgedroogd.
    Mijn moeder kreeg ongeveer 1,5 jaar voor mij te horen dat ze het had.
    Toen had ik ook al een vermoede dat het bij mij ook wel zou zijn.
    Maar dacht zo lang ik niet naar de dokter ga, is het dat niet, erg dom ik weet het.
    Ik had op dat moment ook heel veel stress(er gebeurde heel veel in dat jaar), en dan met buikpijn en diaree naar de dokter gaan, die waarschijnlijk toch zegt, je moet je niet zo druk maken, dan gaat het vanzelf weer over, ging ik ook niet.
    Had altijd al last van mijn darmen, maar ik heb ook astma, en gevoelige darmen gaan vaak ook samen, dus dacht ik dat heb ik.
    Gewrichtspijn had ik al heel lang, maar omdat ik voor mijn longen ook veel prednison had gebruikt, dacht ik dat het daar aan lag.
    En ik merkte hoe vermoeder ik ben, hoe erger de pijn word.
    Toen ik die gewrichtsontstekingen kreeg, ben ik naar de huisarts gegaan.
    Zat toen helemaal onder de bulten, en mijn enkel werd zomaar dik.
    Die wilde gelijk dat ik bloed ging prikken, en dat ik een week later terug moest komen voor de uitslag.
    Nog geen twee dagen later gebeld dat mijn bloeduitslagen heel slecht waren, en gelijk naar de mdl-arts moest, en dat ik er eigelijk wel vanuit kon gaan dat het crohn was, gezien mijn moeder het ook heeft.
    Mijn de mdl-arts gelijk een coloscopie afspraak gemaakt, en toen was het crohn.
    Mijn broer gaat het nu ook niet goed mee, die heeft volgende week een coloscopie, en de mdl-arts van mijn moeder gaat er ook vanuit dat hij het ook heeft.
    En zo zijn er nog wat familie leden die het ook hebben of cu (die andere darm ziekte.)
    Wel fijn zeg dat het met jou darmen ook zo goed gaat!
    En dat je nu zonder medicijnen zit!
    Mijn mdl-arts gaf eerst ook het advies om de salofalk te minder van 3x d. 2 tab, naar 3x d. - 1tab of te stoppen, als ik zwanger wilde worden.
    Maar omdat ik toen nog maar net een jaar van de pred was wilde hij dat ik toch ze normaal bleef door slikken.
    Ik zelf duurfde ook niet helemaal te stoppen, ben dan veel te bang dat het weer terug komt, en wat dan ook weer erger is voor de baby als je zwanger zou zijn.
    Salofalk schijnt ook niet zo schadelijk te zijn, voor de baby, dus dat scheelt dan ook wel.
    Weet niet of jou medicijnen schadelijk zouden kunden zijn, voor als je zwanger zou worden?
    De gewrichtspijn in schouder en heub herken ik heel erg.
    De rechter schouder heb ik regelmatig heel veel last, kan vaak mijn arm dan vaak niet meer omhoog krijgen.
    Mijn heuben en benen doen ook vaak erg zeer, vooral als ik vermoeid ben, of veel gelopen heb.
    Volgens mij is de ongie door gekomen.
    Dus dat is wel balen.
    Hoe lang zijn jullie al bezig om zwanger te worden?
    Wij zijn sinds januari dit jaar bezig.

groetjes merels

Deel Deze Pagina